Tydzień ze Square Enix i Eidos na Steamie - dzień trzeci
Drogo, to już w sklepie taniej i to z pudełkiem.
Ciekawe kiedy ktoś w końcu złoży pozew przeciw firmom oferującym gry w elektronicznej dystrybucji, za to, że ceny są takie same jak wersji pudełkowych, co jest kompletnie niezrozumiałe. Odchodzą koszty płyt, tłoczenia, pakowania, dystrybucji i pośredników. To są spore koszty...
Już jest jeden taki pozew, póki co przeciw firmom dystrybuującym programy, czyli to chyba tylko kwestia czasu...
W sytuacji gdy za 59 PLN mozna kupic TR: Ultimate w dowolnym sklepie cena na steam'ie jest dosyc 'smieszna'. Wyjątkowo słabe te deal'e - np o ile dobrze pamietam taki Last Remnant byl juz bardziej przeceniany w okresie swiatecznym.
ale pojawia się jeden wielki nowy koszt-utrzymanie serwerów przez lata.
Kiedy Wy w końcu zrozumiecie że te promocje nie są robione pod Polaków. U Nas gry na PC są znacznie tańsze niż na zachodzie więc dla Nas nie wszystkie promocje są atrakcyjne ale kiedy na zachodzie gra PC kosztuje 49.90 euro, później po pobniżce 39,90 euro to promocja za 19,90 euro jest jak najbardziej na miejscu.
SebaOnePL --> ja za AC2 na PC dalem "tylko" 40 euro :) Ale pozatym jest dokładnie tak jak mówisz, poza Polską obowiązują trochę inne ceny gier na PC.
A co do pudełek z grą.. jak ktos ma więcej oryginalnych gier to wie, że pudełka po czasie stają się problemem. A tak jak ktoś ma gry np. ze Steama to ściąga gre i nie traci miejsca na dysku ani na półce.
Wiecie jak ogromne są koszty utrzymania Steama? To nie jest jeden serwer i jedno łącze. Sądzę, że patrząc na ilość lat przez które Steam musi utrzymywać grę na swoich serwerach to koszt utrzymania tego może spokojnie konkurować z kosztem tradycyjnego wydania. Stąd takie ceny.
I skończcie już ludzie - Steam nie dostosowuje swoich cen do Polski. U nas ceny gier PC są masakrycznie zaniżone względem zachodu i naprawdę nie mam pojęcia kogo zgwałcono by takie coś wynegocjować.
Karrde nie wiemy jakie sa ogromne koszta utyrzmania steama - zarzuc info na ten temat i podaj zrodlo.
Nie mam danych - używam po prostu rozumu i logiki. To muszą być setki serwerów, dziesiątki terabajtów przestrzeni dyskowych utrzymywanych przez kolejne dziesiątki pracowników 24/7, by obsłużyć ruch jaki Steam obecnie generuje. To naprawdę nie jest hosting 100zł/miesiąc.
I co najważniejsze, to nie jest jednorazowy koszt - to są lata ciągłego utrzymywania sprawności byś mógł np. teraz ściągnąć Half-Life 2 i w niego zagrać. A liczba gier i użytkowników przyrasta im wykładniczo.
Cos nie tak z twoim rozumiem i logika, nie wmowisz mi i innym ze steam generuje takie koszty i balansuja na granicy oplacalnosci. Juz dawno by to upadlo. Wieksze koszty generuje setka posrednikow, transport i tysiace pracownikow w sklepach ktorzy sprzedaja gry w normalnych sklepach. Ten caly lancuch pokarmowy musi sie utrzymac z ceny gry (ktora czesto jest nizsza niz ta na steamie, tez na zachodzie). Ceny gry sa wynikiem umowy z wydawcami, oni nie chca by to bylo taniej. Na steamie itp zarabiaja najwiecej. Np impulse ma problem z wyjsciem na caly swiat ze swoim calym katalogiem, bo wydawcy sie nie zgadzaja na filozofie sprzedazy impulse 1cena na caly swieta (w $). W europie na sztuce jedej gry zarabiaja najwiecej i nie chca z tego rezygnowac. To nie koszty a robienie z klienta dojnej krowy. Biznes/sklep typu steam to jest gora zlota, dlatego wciaz rosna nowe jak grzyby po deszczu.
Gdzie ja napisałem, ze balansuja na granicy oplacalnosci? Oczywiście ze zarabiają, ale maja również potężne koszty o których nie wszyscy zdają sobie sprawę myśląc, ze to jak wrzucenie pliku na ftpa. A podobne sklepy powstają dlatego, ze jest to przyszłość (sama elektroniczna dystrybucja jest świetna sprawa). Warto w ten interes wejść teraz, by wyrobić swoją markę i w przyszłości gdy elektroniczna dystrybucja będzie generowala 90% sprzedarzy czerpać z tego profity. Owszem, już teraz można niezle zarabiać na tym, ale nie są to złote góry. Na pewno nie w tej skali działalności co Steam.
Takie Good Old Games działają obecnie na dużo mniejsza skale niż Steam i stad maja dużo mniejsze koszta - porównaj ceny Fallouta u nich i na Steamie. Nie bierze się to z niczego.