W moim przekonaniu ta gra będzie lepsza od Crysisa, mimo iż graficznie lekko od niego odstaje.
Faktycznie, robi spore wrażenie. Ciekawy sposób leczenia, coś co można nazwać...realizmem, system zniszczeń, nieźle odwzorowana broń, no zapowiada się całkiem dobry i dynamiczny FPS.
Z niecierpliwością czekam na tą grę, gdyż moim zdaniem FarCry jedynka był rewolucją, i liczę na to, że ten powtórzy sukces poprzednika! :)
filmik powoduje opad szczęki a potem jeszcze wali wali w mordę :)
usłyszałem na początku "...no more mutants" :D
No nie powiedziałbym, że odstaje. Większość efektów jest podobna jak w Crysis, a gameplay jest pełen świeżych pomysłów (opatrywanie ran, podpalanie miotaczem trawy...). Całość świetnie wygląda, jak na wersję alfa. Tylko nie wiem dlaczego Ubisoft na siłę pragnie wcisnąć nam, że to Farcry2. Przecież ta gra nie ma nic wspólnego z tamtym tytułem (chyba tylko bohater pozostaje ten sam). Podsumowując - jest na co czekać.
graficznie odstaje od Crysis ?
po czym to wnioskujesz ? po tym nagranym kamerą filmiku 300x200 ?
gra wygląda naprawde bardzo ładnie, interakcja z otoczeniem jest imponująca, wybuchy/ogien/dym są niesamowite, dziwnie wygląda sposob leczenia, najpierw wyrywa sobie kawałek mięsa kombinerkami, a potem wykrawa kawałki uda nożem... WTF ?
mam jednak nieodparte wrazenie, ze bedzie to taki Crysis 1.1
Może nie idzie oceniać jakości grafiki, ale rośliny nie są zbyt powalające. Trawa dziwnie się buja, a gdy strzelał w drzewa, to one jakoś dziwnie, nierealistycznie się rozpadały. Ale to tech demo dopiero, więc do premiery to poprawią.
Coy => z ręki wyrwał sobie jakiś odłamek, z uda kulę :).
Ciekawe z jakich jeszcze miejsc będzie można sobie coś wyskubać? :)))
Obejrzalem filmik i w sumie.. wyglada mocno jak nieobrobiony [z oczywistych wzgledow] Crysis - charakterystyczne obroty widoku, podobny poziom graficzny itp itd. Nie zdziwilbym sie, gdyby to rzeczywiscie hulalo na CryEngine2 [choc ponoc nie mialo, jesli dobrze pamietam newsy jeszcze jakis czas temu; jelsi sie myle, poprawcie mnie].
piokos czyli wyrywanie sobie kul z ciała wystarczy za leczenie ? :P
wolałbym zeby to wyglądało jak zastrzyki morfiny czy czegoś innego :)
Rispekt :].
I tak właśnie powinny wyglądać dobre gry! Coraz większa interkatywność, coraz większy realizm rozgrywki - także dzięki grafice.
Tu nawet nie trzeba implementować skafandrów z Crysisa. To może być zwyczajna strzelanka z przemyślaną fabułą i dobrymi lokacjami na multi.
po filmikach duzo lepiej sie zapowiada niz crysis.nie ma kretynskich mutantow(ktore zepsuly far cry) czy innych kosmitow.mam nadzieje ze nie bedzie to taki ubogi brat crisisa.
Fajne :]
I wreszcie nie będę musiał kląć po pierwszym spotkaniu z mutantami. :D :D
Gra zapowiada się rewelacyjnie. Bardzo podoba mi się pomysł z mapą. Aż dziw bierze, że nikt na to nie wpadł wcześniej... chyba. :D
Coy => wolałbym abyś zadał to pytanie nie mnie, lecz temu co tam grał w Lipsku albo opowiadał. Zastrzyki z morfiny już były (zdaje się że MoH: Pacific Assault). Projektanci muszą czymś nowym zaskakiwać. A zresztą, skąd wiesz, że nie wcielimy się w chirurga-najemnika z dużą krzepliwością krwi? :)))
Jest może taka opcja, że ta czynność to tylko zatamowanie krwotoku (w ten sposób nie będziemy powoli tracić hp, coś jak Jagged Alliance 2 i opatrywanie się na polu walki). Na morfinę/apteczkę przyjdzie czas później, po misji.
UVI => no właśnie! Wyciągamy papier (a nie żaden GPS), kompas w łapę i odwracamy się w kierunku północnym :). A może uda się mapą kręcić :))
Bardzo miodny klimat Africa Militia:) Niezłe efekty graficzne (dym, wybuchy etc.). Zapowiada sie ciekawa gierka.
@sokoip
No właśnie, wpadłem na ten sam pomysł. Najpierw leczenie metodą "rambo" (czyli np. wypalanie ran prochem strzelniczym), a potem bardziej poważne medykamenty.
A pomysł z mapkami?. Coś podobnego pojawiło się już w takich grach dla dziewczynek jak Deer Hunter i Hunting Unlimited:-).
Kurcze, tak powinna wyglądać trzecia odsłona Jagged Alliance, mechanika i tury podobne jak w poprzednich częściach, ale silnik nowiutki. Pasowałoby, pytanie tylko jak trudna byłoba ( z developeskiego punktu widzenia) modyfikacja silnika FPS na grę taktyczną...
I dokładnie w tym momencie mija żal, że Crysis nie wychodzi na konsole.
Uh, nie powiem, filmik robi duuze wrazenie, szczegolnie po dretwych sekwencjach walki z kosmitami w Crisis'ie. Jezeli jeszcze sie okaze ze do czasu premiery bede mial nowy komputer, to na pewno poswiece tej grze chwilke :)
ciekawe, bo nie zauwazylem, ale moze ktos sie dopatrzyl.. czy tam sa tylko sami biali najemnicy w tej afryce? a moze ophra juz napisala z cosbym zeby te gre bojkotowac bo po rdzennej ludnosci afrykanskiej ani widu ani slychu :)
Fajnie się zapowiada.
Zabawna jest tylko mowa o realizmie, żadnych apteczek. Koleś wyciąga sobie kilka pocisków z ciała i nagle zdrowie mu się odradza? Może jakoś inaczej to będzie rozwiązane.
kom-pan ---> Pozwolę sobie zacytować: Producenci zarzekają się również, że już mamy się żegnać z "klonami" z pierwszego Far Cry'a (inaczej - z nadmiernie powtarzającymi się tymi samymi twarzami u NPC). Łącznie przygotowanych jest ok. 55 modeli postaci. Na dodatek na potrzeby gry został stworzony specjalny system, który generuje losowo, jaki np. kolor spodni będzie miał dany model, jaki kolor skóry, oczu itd. Jest naprawdę nieźle.
Tak więc brak czarnych to raczej czysty przypadek ;)
Zapowiada się naprawdę intersująco. Nieźle oddana fizyka ognia i możliwości wykorzystania go w grze przez gracza, można się ładnie samemu przypalić. Niech no się gra pokarze na półkach sklepowych, zrobię w Afryce piekło ;-]
Prawdziwy raj dla piromanów.
Ciekawy jest również motyw z mapą i kompasem oraz wachlarz możliwości jakie dodano w kwestii pierwszej pomocy, od wydłubywania sobie kul i gaszenia na sobie pożaru po leczenie gracza przez innych czy pomoc medyków w oddziałach przeciwników.
Grafika stoi na wysokim poziomie mimo, że to bardzo wczesna wersja. Mam nadzieję, że dżungli będzie nieco więcej niż tylko pomniejsze skupiska i nieco naturalnego życia również się tutaj pojawi bo jak do tej pory widziałem jedynie jakieś ptactwo daleko na niebie.
Ostachh --> a nie?! :O
Ja nadal mam w pamięci oficjalną wypowiedź Ubisoft, że nie bedzie wydawać żadnych exclusivów, bo to nieopłacalne.
@kom-pan
Za daleko i zbyt nie wyraźnie, więc przynajmniej mi trudno powiedzieć.
Może gracz będzie walczył ze wstrętnymi Afrykanerami którzy knują spisek mający spowodować powrót apartheidu?;-).
@bone_man
Więc twoim zdaniem "standardowo" przyjęty sposób leczenie jest lepszy?. Bierzemy większą apteczkę i błyskawicznie pasek HP podskakuje na 100%?;-].
Dobrze jeżeli wyjmowanie kul i odłamków (jak już to było mówione), będzie jedynie "wstępem" do poważniejszych zabiegów. Bo w przeciwnym wypadku pod koniec gry główny bohater powinien być (dzięki samookaleczeniom ratującym życie;-)) tylko szkieletem z z gdzieniegdzie widocznymi ochłapami mięsa:-).
EDIT:
@Ostachh
Acha:-).
_MaZZeo --> jeżeli faktycznie wyjdzie również na konsole to byłaby to informacja, która bez wątpienia wprawi mnie w dobry humor na najbliższy miesiąc ;)
Ja nadal mam w pamięci oficjalną wypowiedź Ubisoft, że nie bedzie wydawać żadnych exclusivów, bo to nieopłacalne.
Obyś nie był jedynym, który to pamięta :D
niesfiec --> Oczywiście, że nie. Tak samo magiczna regeneracja z np. CoD2 to pomyłka, chowasz się za czymś na chwilę i zdrowie Ci wraca.
Po prostu nie uważam, że wyjęcie pocisku = powrót zdrowia za coś realistycznego.
Mam bardzo dużą nadzieję, że będzie coś w stylu, jak piokos opisał. Takie zabiegi powinny zatamować krwawienie, przywrócić np. minimalną ilość zdrowia i jeszcze, żeby jakiś "limit" na to był. Za dużo postrzałów = śmierć, chyba, że będzie można się udać do lekarza, który nas całkowicie wyleczy.
Coś takiego byłoby imo całkiem dobrym rozwiązaniem. Na razie to Alpha, zobaczy się później jak to rozwiązali. :)
Far Cry 2 jest oficjalnie zapowiedziany na PC. Tylko na PC.
To z oficjalnego oświadczenia prasowego - London, UNITED KINGDOM – July 20, 2007 – Today Ubisoft, one of the world’s largest video game publishers, announced that it will launch Far Cry® 2 in Spring 2008 for PC. Far Cry 2 is being developed in Ubisoft’s Montreal studio.
@bone_man
Ja też tak nie uważam, ale ten pomysł jest zdecydowanie "świadomy". Devsi naoglądali się Rambo swego czasu i stwierdzili że główny bohater powinien się leczyć w "twardzielsko - najemniczym stylu". Zdaje się że wedle ich wizji to ma być po prostu "cool", w końcu to tylko FPS;-).
No ale skoro podkreślają "realizm" gry, to jednak przydałaby się painkillery, apteczka i antyseptyki. Może sprawdziłoby się rozwinięcie rozwiązania a la Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth.
U.V. Impaler --> w takim razie widać, że Ubisoft nie jest konsekwentny w tym co mówi.
A możecie dać linka do tej wypowiedzi, w której rzekomo Ubisoft zapewnia o rezygnacji z exclusive'ów? Bo na razie to Haze wychodzi wyłącznie na PS3, Far Cry 2 na PC, a Rayman Raving Rabbids 2 tylko na konsole firmy Nintendo. O wydanych niedawno HoM&M 5 i Silent Hunter nie wspomnę.
ta gra na sredniej jakosci filmiku wyglada lepiej niz Crysis - szok.
gra bedzie graficznie na poziomie Crysis'a - ale dzieki temu, ze nie bedzie ufo wyglada (dla mnie) 2 x lepiej.
Bardzo fajnym pomyslem na wiekszenie realizmu jest polaczenie rag doll z skryptami do okreslonych zachowan. Brakuje tego w wielu grach z rag doll'em gdzie ranni czesto lataja jak kukly.
niesfiec-->No ale skoro podkreślają "realizm" gry, to jednak przydałaby się painkillery, apteczka i antyseptyki.
realizm odoszenia ran itd w FPS jest wykonalny, ale calkowity realizm bylby poprostu nie grywalny :P Musza byc jakies uproszczenia, prosty przyklad w grze postac dostaje w noge i jesli ma byc realizm musi kulec do konca gry :P nie mowiac juz o tym ze jedna kulka w korpus i jestemy calkowicie uziemieni :P w 75% przypadkow postrzalow w reka konczy unieruchomieniem reki itd. Apteczki itd ratuja przed smiercia, ale opatrzenie rany na rece nic nie zmieni, reka dalej bedzie "zepsuta" do czasu wyleczenia. Gry FPS to jak filmy z Rambo nie mozna od nich zadac realizmu w pewnych ich elementach bo nie byly by tym czym sa :P
Mi się podoba to jak wyjmuje kulę z ręki, z nogi i usuwa płomienie z rąk... SUPER! Ładnie też zrobili miotacz ognia. Far Cry 2 będzie super grą. Nie grałem jeszcze w pierwszego Far Cry'a więc niedługo sobie kupię.
O i takie fps-y lubię. A nie jakieś przelukrowane dziecinne Bioshocki :-) Chyba ktoś te 98% będzie musiał niedługo odszczekać :)
Kilgur, a Ghost Recon ? Fakt, że to taktyczne FPSy ale FPS. Jedna kulka i do piachu, szkoda, że nie wprowadzono tam właśnie czegoś podobnego jak tutaj - rag doll ze skryptami.
woo hoo ! :) nie ma to jak wyciąganie naboju kombinerkami jako substytut apteczek i tłumaczenie tego jako osiągniecie realizmu :) z ogniem tez fajnie otrzepuje sobie rękę jakby się lekko zakurzyła :) dobrze ze duzych ikonek nie ma, bo jeszcze gotów jestem pomyslec ze robią FarCry2 na konsole :)
No nieźle, nieźle. A nawet powiedziałbym, że bardzo dobrze!
Nie przepadam za FPS-ami z najemnikami i "zwykłymi" żołnierzami i dlatego bardziej odpowiadają mi założenia fabularne Crysisa, ale nie ma co płakać nad rozlanym mlekiem - że w Far Cry 2 nie będzie mutantów lub kosmitów - i należy się cieszyć z tego co ma być! ;) Dlatego też zainteresuje się Far Cry 2 bo to, co widziałem zapowiada się świetnie, choć wiele z tych elementów będzie już w Crysisie. Na razie różnica między tymi grami sprowadza się przede wszystkim do założeń fabularnych. Zobaczymy co będzie dalej. Może Far Cry 2 będzie pierwszym FPS-em z najemnikami, który mnie wciągnie... :)
Ludzie, nie przesadzajcie z tym realizmem. W filmiku bohater dostał 20 kulek, po czym wydłubał sobie jedną. Albo ten ogień, jak to Coy2k napisał.
Na razie różnica między tymi grami sprowadza się przede wszystkim do założeń fabularnych
Aj tam, nie przesadzaj ;). Chyba największą różnicą jest zupełnie otwarty świat, możliwość przyłączenia się do przeróżnych frakcji itp. No i bardzo ważnym elementem mają być dialogi. Słowem - taka drobna posypka w postaci RPG :P
tak tak to jest to co lubie zapowiada sie doskonaly fps no ale szkoda ze dopiero na wiosne 2008 ale co zrobic trzeba czekac wkoncu pojawiaja sie gry ktore w pewnym stopniu sa realistyczne nie jest to jeszcze zadna rewelacja ale od czegos trzeba zaczac chlopaki ze studia ubisoft wykonali kawal dobrej roboty
@Kilgur
"w 75% przypadkow postrzalow w reka konczy unieruchomieniem reki"
Takich rzeczy to w niektórych cRPG nie ma:-P.
Jasne że uproszczenia muszą być, poza tym nikt nie mówił że FC2 ma być taktycznym FPSem (może i szkoda;-)). Z tą opcją leczenie ran jest tak że skoro Devsi powiedzieli A, ukazując dość nowatorską i "pseudo - realistyczną wizualizację leczenia", to my gracze pytamy się dlaczego nie powiedzieli B stosując rozwiązania zwiększające wiarygodność odzyskiwania sił witalnych. Co wcale niekoniecznie musiałoby powodować niepotrzebną komplikację gry. Niech i tak będzie, John Rambo wyrywający sobie z ramienia kulę kalibru .50 BMG, czemu nie:-D?. Zresztą może coś jeszcze będzie w tej kwestii zrobione, zobaczymy.
A tak swoją drogą zastanawiam się czemu od czasów Soldier OF Fortune 2 nikt nie pokusił się o dosłowną wizualizację obrażeń. Far Cry 2 z tego co zrozumiałem będzie miał zaimpletowane reakcje n-a na postrzały, ale chyba bez takich krwawych akcji. Nie sądzę żeby opracowanie nowej wersji Ghoul (chyba tak to się nazywało) nastręczały większe trudności techniczne. Wątpliwości budzi jedynie dość makabryczny efekt w połączeniu z nowoczesną grafiką...
Z drugiej strony wyobraźcie sobie nowego Silent Storma, lub Jagged Alliance z takim systemem...
Dobra moja chora wyobraźnia została zaspokojona:-).
W filmiku bohater dostał 20 kulek, po czym wydłubał sobie jedną. Albo ten ogień, jak to Coy2k napisał.
Jakby ginal co chwila, to wczytywanie zajmowaloby tylko czas. Zapewne wlaczyli cos w rodzaju godmode na potrzeby prezentacji.
Film bardzo ciekawy, cieszy mnie, ze nie bedzie zadnych mutantow. Teraz gram w jedynke i przeklinam tego kto je wymyslil :P
Ostachh "taka drobna posypka w postaci RPG " ====> napisałem "przede wszystkim" ;) Choć w sumie z tą "drobną posypką RPG" masz trochę racji, coś a'la STALKER, a mi to pasuje. Choć świat i założenia fabularne (łącznie z mutantami) ;) w STALKERZE bardziej mi się podobały.
PS. W Crysisie też będzie otwarty świat, ale pamiętajmy że to FPS a nie RPG, więc zupełnej nieliniowości tam nie będzie, nie będzie potrzeby aby chodzić po całym świecie gry, choć jeśli ktoś lubi sobie zwiedzać (ja np. ja) będzie oczywiście mógł to robić. A w Far Cry 2 ta "posypka RPG" rzeczywiście może wpłynąć na to, że będziemy mogli/musieli chodzić po całym terenie - ale to dobrze!
Prezentacja wywarła na mnie bardzo pozytywne wrażenie. FC 2 zapowiada się na znakomitą grę i jak dla mnie dużo lepszą od Crysisa (choćby ze względu na brak elementów s-f).
A w Far Cry 2 ta "posypka RPG" rzeczywiście może wpłynąć na to, że będziemy mogli/musieli chodzić po całym terenie - ale to dobrze!
Sam motyw przewodni gry niejako wymusza na nas nieustanne poszukiwania i eksploracje każdego zakątka tego małego świata (no może nie aż tak małego, 40 km kwadratowych)
W skrócie:
Ogólnie, aby grę ukończyć wystarczy zabić jednego madafakera, który za cały ten harmider odpowiada. Przyjdzie nam zobaczyć jego facjatę już na samym początku gry…
Otóż nasz bohater choruje na malarię (chorobę spowodowaną np. ugryzieniem przez muchę tse-tse występującą w tamtych rejonach). Schorowany leży bezwładnie w łóżku w pobliskiej wiosce. Nagle znikąd pojawia się "on". Przez dłuższą chwilę drażni naszą postać niezbyt miłymi uwagami, by ostatecznie podarować nam swoją własną broń i życzyć powodzenia w poszukiwaniu go - i znika bez śladu. Rozpoczyna się nasza wielka przygoda.
I nie będzie to wyglądało w ten sposób, że aby go odnaleźć trzeba np. ukończyć wszystkie misje. One będą tylko po to aby dać nam parę wskazówek dotyczących jego położenia - za drugim razem przejście gry może potrwać nawet godzinkę
@Tribunal/Ostachh: jakim cudem przerobiliscie FC2 z fps'a na rpg? :O
Komedia.
Drau--->Ostatnio to dość popularny zabieg.Jeśli masz możliwość wyboru pomiędzy pistoletem a karabinem, grę można już nazwać rpg'iem :)
I tak pewnie co niektóre mięczaki nie przejdą gry. Wtedy sie bali grać dalej bo były mutanty, a tera bedą lwy i krokodyle.
Nie bedzie mutantow ?? :( szkoda bo robily nieziemski klimat w far cry-u pierwszym. Czyli co? Delta Force 8? :(
AHAHAH... ale mi to rpg xP.
Realistyka bardzo dobra. Mi pasuje to wyciąganie kul bo nudne jest to zbieranie apteczek... Tu juz prawie zero zycia nagle wezme apteczke i haja... Dalej ganiam wesoły.
Tu przynajmniej bedzie cos do roboty :]
Jakos wątpie by po przejsciu gry było wiadomo gdzie jest ten koles i odrazu go killim. Pewnie bedzie w róznych miejscach. Moze on jeździ po całej mapie? raz jest w jednej wiosce a raz w innej. Bo tak to gra byla by ja jeden raz co by było kiczowate. Taka jednorazowa gra.
Napewno dadzą jego losową pozycje tak ze trzeba bedzie jednak sie dowiedziec od innych...
Mi sie FC podobał.. Wcale mutanty nie były straszne, czasami nawet były zabawne :)
Oby w FC2 był ten klimat i to jeszcze lepszy.
Mutanty wcale nie byly straszne, lol, byly wrecz smieszne i debilne.
A przede wszystkim, imo, przepakowane z tego, co pamietam po FC.
Jednym słowem będzie konkretna gra.Ubisoft już nie raz udowodnił że umie robić dobre a nawet bardzo dobre gry.Pozostaje tylko czekać.
Co do dążenia do realizmu to trochę drażniący jest jeszcze jeden element. Od niedawna (bywały wyjatki wcześniej) postaci gracza w FPP posiadają ciała (rzucają cień, widać nogi, ręce itp) a nie są tylko latającą kamerą z ręką trzymającą broń. Nadal nie wie wszystkich, ale ja chciałem właśnie o tej ręce z bronią coś rzec. O ile jeszcze gra jest umiejscowiona w jakichś podziemnych bazach, w czasie akcji bojowej to trzymanie broni cały czas w gotowości do strzału można uznać za uzasadnione. Ale już na przykład bieganie po sawannie i w tropikach trzymając broń jak to ma miejsce e FPP z ralizmem ma niewiele wspólnego i jeżeli to sobie wyobrazić to widziane z zewnątrz musi wyglądać dość zabawnie. :)
Sid67 --> Inaczej gra byłaby bardzo utrudniona.
Co do filmiku - naprawdę robi wrażenie, szczególnie leczenie! Czekam z niecierpliwością.
Sid67---> Taki bajer jest w OFP.
Sid67 -> to i tak dobrze, pamiętasz quake? tam koleś opierał wyrzutnie rakiet (i nie tylko) o brzuch, niezły musiał mieć "kaloryfer" żeby nie pawiować po każdym strzale rakietą.
Bajt -> mutanty wymyślił doktor Krieger i nie martw sie, bedziesz miał szanse mu za to "podziękować".
Dla mnie Ubisoft to obecnie najlepsza firma robiąca gry, żadko na ich produkcjach można się zawieśc, więc liczę, że i z Far Crya zrobią coś wyjątkowego. Ubi to nie EA, które korzysta tylko z ugruntowanej pozycji i od paru lat wydaje te same gry dodając raz na jakiś czas pare dodatkaów, którymi można nazwac modami (a la kolejne części NFS, Sims, Battlefield a o FIFIe już nawet nie wspominając) pozatym gry od EA często zapowiadają się jako REWOLUCJA a wychodzi im z tego kotlet ze zmarnowanym potencjałem tak jak obecnie nowy MoH.
Jeśli chodzi o realistyczne trzymanie broni, bardzo spodobał mi się patent z Vietconga, czyli kiedy podeszłeś do ściany postac tą broń unosiła do góry, a nie np. broń sie wtapiała w tło. Taki duperel ale miałem z nim dużo frajdy:)
Ciekawe jak gry beda wygladaly za 3-4 lata. Dla mnie to jest szok. Ja pamietam jak ludzi sie zachwycali heroes 3 albo grafika w gta 3. A teraz to wogule. Nie ma co porownywac :) Tylko zeby pograc w takie gry z takimi efektami to trzeba miec nielada oszczednosci :((((
Ciekawe jak znajmośc ortografii będzie wyglądac na tym forum za 3-4lata
AuĆ strach myślec.
KOLOSrv ---> odgrzewasz temat po 6h tylko po to, żeby zakpić z człowieka, który zrobił raptem 2 błędy...
A, i przy okazji.
"Żadko" pisze się przez "RZ", angielskie słowo Cry podlega deklinacji z dodaniem apostrofu (dop. Far Cry'a, nie Crya). I poprawnie odmieniona forma czasownika "podchodzić", brzmi "podszedłeś", a nie "podeszłeś".
Lepiej zainstaluj nowego FF z podkreślaniem błędów, zamiast je innym wypominać :p