Kolejna cudowna inwestycja pisiorków po przekopie mierzei wiślanej, bloku w Ostrołęce, czy izerze.
Programy żeby zarobili znajomi i przydupasy, studnia bez dna na zawartość kieszeni podatników.
Jeszcze nikt nie zaczął prac a już mają zobowiązanie na 600mln złotych.
To są geniusze :)
Wydali kilka miliardów, tylko w sumie na dwie rzeczy:
1) pensje matołków - kasa stracona
2) zakup działek - to się może udać odzyskać, bo jeżeli nie przepłacali 2 do 1 to ta kasa w tych gruntach jest
Sama inwestycja nie ma sensu specjalnego. Nie dość, ze opiera się na wyciągniętych z tyłka założeniach (sytuacja jak z przekopem mierzei) tak jeszcze nikt nie wie ile to by miało kosztować tak naprawdę. A i potrzeby naglącej jakoś nie ma. No i niech przestrogą będą Niemcy. Przypadek Berlin Brandenburg im. Willy Brandta - lotniska które miało kosztować fortunę, a kosztowało 2,5 razy więcej niż zakładano, miano budować 5 lat a budowano 15 a jednak za sam projekt odpowiadały osoby znacznie bardziej kompetentne niż u nas.
Tak w ogóle to przypomnę, że wielkie, pokazowe, nierentowne inwestycje były jednym z ważnych elementów upadku Gierka i w efekcie zadyszki całej gospodarki.
Trochę się od tamtego czasu zmieniło, ale dalej stawianie mamucich projektów to nie jest najlepszy pomysł.
Nie, wypad, gdzie takie inwestycje w takim kraju. Elektrowni atomowej przez kilkadziesiąt lat nie potrafią zbudować, potężny przekop mierzei zrobili na szerokość dwóch żaglówek, a Izery nawet nie zaczęli. I wy chcecie mi powiedzieć, że po takich katastrofach nagle stać ich na wybudowanie megalotniska i kilkuset kilometrów kolei dużych prędkości (która w dodatku przejdzie blisko mojego sąsiedztwa według planów). To cud, że te tunele i autostrady im jakoś wychodzą.
Spalić, zapomnieć, ewentualnie jeśli taka potrzeba zacząć od nowa, ale stworzyć z tego coś użytecznego, a nie żeby się pochwalić zagranicy, że my też umiemy. Jeśli nowi tego nie zaorają to chyba aż zacznę wierzyć w gadki Mentzena o bandzie czworga.
Ja mam podzielone zdanie na ten temat. Generalnie jestem za tym, żeby rząd się angażował w prorozwojowe inwestycje i poprawę infrastruktury komunikacyjnej. Tylko to musi być poparte rzetelnymi badaniami i analizami, a tych dla CPK po prostu nie ma.
O ile część kolejowa CPK jeszcze ma sens, bo rozwój kolei w Polsce jest potrzebny i da się obsłużyć koleje krajowymi przewoźnikami, to duże wątpliwości budzi połączenie LOTu i CPK. Każde duże lotnisko hubowe na świecie jest jednocześnie bazą jakiegoś dużego przewoźnika. LOT to mała linia lotnicza, która bez dużego dofinansowania rządowego (na które dziś UE się nie zgodzi) nie ma szans na rozwój do skali jaka miałaby sens na CPK.
Jeśli część cargo inwestycji może się spinać, to może warto tylko tą część póki co wybudować, z możliwością dalszego rozwoju części pasażerskiej? Jednocześnie rozbudować można linie kolejowe (pasażerskie i cargo).
Oczywisty przeciw. CPK to nic innego jak megalomańskie wymysły karła. Przez tyle lat nie zrobili nic, prócz obsadzenia zarządu nieistniejącego portu swoimi pociotkami, którzy ciągną grubą kasę za nic nie robienie. Wszelkie analizy pokazało jasno, że taki port nie jest Polsce potrzebny i nie jest opłacalny.
Ktoś tu wspomniał co jest złego w przekopie mierzei... Chłopie, ile statków od otwarcia skorzystało z tego kanału?
Najpierw porządny audyt, później decyzje, co z CPK zrobić (zeskalować projekt? zostawić kolej? zaorać? urealnić koszty? zostawić tak jak jest - to jest IMO najmniej prawdopodobne).
Wiadomo, że pisowcy posiadają nadzwyczajną zdolność okradania Polaków i wysysania kasy skąd się da, pod płaszczykiem Wielkiej Polski, która rzuca świat na kolana. Kończy się to zazwyczaj tragicznie, utopieniem NASZYCH PIENIĘDZY, w wątpliwe przedsięwzięcia, bo pisowcy na inwestycjach nie znają się w ogóle (musieliby myśleć o Polsce i Polakach, a nie tylko o sobie i swoich krewnych). Ostrołękę trzeba było rozebrać, z Radomia NIKT nie chce latać, a przekopaną mierzeją przepływają trzy kajaki na krzyż - takimi "fachowcami" są pisiory.
Dlatego na mnie ten żałosny lobbing, jaki uprawia tutaj Caine nie działa W OGÓLE. Jeszcze bardziej żałosne są palanty (jak Mazurek czy bracia kremlowscy) wyskakujący z "narracją", że po co lotnisko w Baranowie, skoro jest w Berlinie. W wolnej Polsce wyskoczenie z takimi "argumentami" cofa Nas do pierwszego zdania z mojego posta - najpierw porządny audyt. Im więcej pierdolą o Niemcach, o "skarlałej Polsce" (bo bez Centralnego Przekrętu Kasy), tym dokładniej trzeba sprawdzić: ile nakradli, gdzie i kiedy i ile jeszcze planowali kasy zajumać. Kto ma działeczki na terenach przeznaczonych na tą inwestycję, kiedy je kupił, od kogo i za ile.
Świat się nie zawali, a Polsce nie stanie się krzywda, nawet jeśli CPK zostanie zaorane do gołej ziemi. Jedynie złodzieje z PiS będą musieli oddać, co ukradli i mogą pójść siedzieć :). Ale to przecież dobrze - nikt normalny nie będzie tęsknił za tym arogantem Horałą :).
Tak, promy się robią, co prawda:
- nie Szczecinie, a w Gdańsku
- nie za 128 mln €, a za 280 mln €
- nie w 2021, a w 2024/25?
Drożej i dłużej, ale stać nas przecież.
W Ostrołęce po prze..... 1.5 mld złotych, wykładamy 2.8 mld i już w 2025 mamy gazowy blok.
Rzeczywiście pasmo sukcesów.
Izera rozpoczęta w 2016 już prawie, już za rogiem, jak tylko uda się postawić fabrykę.... W tym czasie w krajach jak np. Wietnam czy Turcja, udało się zakończyć projekty rozpoczęte później niż u nas.
8 lat rządów PiS
Poproszę zestawienie inwestycji które zakończyły się sukcesem i poprawiły życie Polaków.
W punktach.
IMO prawda jest gdzies po srodku.
Jesli to otworzyloby nowe bezposrednie trasy i nie trzeba bylo latac przez Frankfurt to jestem jak najbardziej za.
Dlatego dziwi mnie ze to wlasnie z PiS forsuja ten projekt ktorych elektorat jest wiejski i samolotu na oczy nie widzial.
I to nie jest zadne MEGA lotnisko. Nawet jakby powstalo to chyba byloby dopiero na 15 miejscu w Europie. A na swiecie to nawet w pierwszej 100 nie bedzie.
Ale jak maja zadluzac Panstwo czy ma braknac na lekarzy czy czyste powietrze to lepiej niech tam dadza kase.
Tak się zastanawiam czy budowanie takiego lotniska teraz ma sens. Politycy chcąc dbać o środowisko to zamierzają opodatkować bilety przez co mają być droższe co się przełoży na mniejszą ilość lotów bo mało kogo będzie stać na latanie albo nie zbyt często będzie się latać. Więc zdobycie takiej ilości pasażerów jak planują będzie trudne i może lotnisko na siebie nie zarabiać.
jestem za. w maju lece do korei jakby był cpkl to nie musiałbym najpierw zapylać na przesiadke do frankfurtu ...
Dużo więcej sensu, także z uwagi na skalowanie czy możliwość cząstkowego oddawania do użytku ma rozbudowa kolei, zwłaszcza sieci szybkich kolei.
Ba, zbudowanie sieci kolei to dobry punkt wyjścia do rozważań o budowie centralnego lotniska - w tej kolejności, a nie odwrotnie.
W obecnym kształcie CPK ma podobny sens co odbudowa Pałacu Saskiego czyli genialne posunięcie z punktu widzenia wszystkich którym to napcha kieszenia i żadnego poza tym.
Trochę poczytałem i w sprawie CPK mamy dwie zasadnicze wątpliwości wymagające wyjaśnienia
1) projekt powstał w oparciu o dosc optymistyczne prognozy z 2017 roku, jednak ze względu na COVID oraz ograniczenie krótkich lotów w UE te są o kant tyłka rozbić, nie maja nic wspólnego z sytuacją bieżącą a nowych prognoz nie przedstawiono
2) prognozy w odniesieniu do przekopu mierzei, drugiego sztandarowego programu PiS rozjechały się nieziemsko, dlaczego tutaj mamy założyć, że tym razem są sensowne, skoro żadne w odniesieniu do jakiejkolwiek inwestycji nie były poprawne?
Bez porządnego audytu i bieżących prognoz zapotrzebowania nie wiemy czy ta inwestycja ma jakikolwiek sens, czy nie lepszą drogą byłaby decentralizacja (inwestycje w lotnisko w Gdańsku i na południu kraju Kraków/Katowice)
Zaorać lotnisko, zostawić inwestycje w kolej, oczywiście bardziej logiczne niż g... o w Lublinie i mega dworzec podziemny z tunelem średnicowym w Zamościu (a to pewnie nie jedyny kwiatek)
Rozwijać Modlin, Gdańsk i Katowice plus ewentualnie jeden-dwa mniejsze porty lokalne.
Ludzie nie mają czym dojechać do miasta powiatowego, pociągi nie osiągają nawet 200 km/h, a ci chcą budować następne lotnisko. Już nawet nie wspomnę o tym jak wielkie są problemy z poprowadzeniem kolei dużych prędkości do tego lotniska. Pod lotnisko wywłaszczyli "kilka" osób. W przypadku kolei mówimy o tysiącach osób i całkowicie zrujnowanych / wysiedlonych gminach.
I najważniejsze: gdzie ja mam latać ze śmieciową złotówką? Najpierw euro a potem możemy myśleć o CPK.
Zresztą narodowy CPK stał się już francusko-australijski:
https://www.polon.pl/news/cpk-zyskalo-inwestora-ktory-wylozy-8-mld-zlotych-na-budowe-lotniska-pod-baranowem/
i jeszcze trzeba będzie zapłacić gigantyczne kary umowny bo i tak wielki wuj z tego CPK będzie.
Współczuję ludziom którzy mają pola, domu w miejscu budowy tego .... pisowskiego potworka
Ja wiem, że PiS wszystko potrafi obrzydzić, każdą koncepcję ośmieszyć i każde przedsięwzięcie położyć, ale generalnie- sprzeciwianie się koncepcji budowy wielkiego hubu logistycznego w Polsce może być wyłącznie przejawem ignorancji, wyrażanej poglądem- a kto będzie przez to wielkie lotnisko pod Łodzią latał?
Zanim podejdziemy do dyskusji, należy zdać sobie sprawę z kilku faktów:
- Polska nie ma żadnego istotnego lotniska cargo - Okęcie rocznie przeładowuje ok 70tys ton towarów, podczas gdy np Frankfurt- 2,089 mln ton, a całe Niemcy- 4,6 mln ton - co to znaczy? Że Niemcy zarabiają dziesiątki miliardów € na cle i VATcie, bo są pierwszym krajem w UE do którego trafia taki import.
- Okęcie nie ma już żadnych możliwości rozwoju- od 2015 roku blokuje przewoźnikom otwieranie nowych połączeń, bo zwyczajnie brakuje im slotów- jest zapchane.
- CPK to nie lotnisko, a przede wszystkim rozwinięcie infrastruktury komunikacyjnej kraju, która ma się zbiegać w tym punkcie- ponad 70% zakładanych kosztów to koszt nowych i modernizowanych szybkich połączeń kolejowych, które mają zapewnić dostanie się w 2h pod warszawę z dowolnego miejsca w Polsce. Nowe szybkie ciągi komunikacyjne, zwiększenie mobilności ludzi to impuls rozwojowy.
- CPK to między innymi olbrzymi HUB przeładunkowy dla kolejowego cargo- obecnie kolejowy port przeładunkowy w Małaszewiczach obsługuje rocznie 222mln ton cargo i daje "na czysto" 5mld zł wpływów do budżetu z tytułu ceł rocznie. Do 2027 roku wielkość przeładunku ma się podwoić- obecnie jesteśmy krajem tranzytowym, ale nie jesteśmy krajem hubowym i często transporty jadą do niemieckiego Lehrte żeby stamtąd po przeładunku na pociągi operatorskie wracać się do wschodniej i południowej Europy- po prostu, tam jest taka infrastruktura, a u nas nie. Ponownie- Gdyby była taka infrastruktura u nas, to my byśmy na tym zarabiali, a nie ktoś inny.
Dlatego nie ma co się obrażać na "pisowską megalomanię" bo sam projekt nie ma wiele wspólnego z PiSem- koncepcja istnieje od dawna, bo biznes widzi potrzebę istnienia takiej infrastruktury i ma dokładnie policzone że się to opłaci.
Powiem tak. Teren pod port lotniczy w przyszłośći niech sobie ogrodzą. Ja jednak mam nadzieję, że rozbudują kolej, żeby po Polsce się dało na początek szybko przemieszczać. To co mamy obecnie to jest nadal dramat.
Kolej wysokich prędkości mogłaby realnie wpłynąć na życie wielu ludzi.
Generalnie mozna z gory zalozyc, ze kazdy projekt pisowski jest zly. Idiotyczny, nieoplacalny, lub zlodziejski
Niby temat ciekawy i myślałem, że się czegoś nowego dowiem a tu, o dziwo, zdania ekspertów są podzielone:
- Alba_Longa dyskutujący za pomocą promptów GPT3 i ignorujący odpowiedzi XD
- Caine kopiujący całe thready z X, bo jak wiadomo nie każdy ma abonament na czytanie na ex-twitterze XD^2
- reszta lemingów zahipnotyzowana przez TVN i Tuska jeżdżącego na Owsiaku,
- w tym czasie kolesie od CPK zarobili pewnie kilkanaście baniek XD^3
A rozwiązanie jest banalnie proste - jak zawsze trzeba zobaczyć jakie zdanie ma Alex i zrobić odwrotnie.
Osobiście jestem przeciw ale wiele argumentów "za" z tego materiału do mnie przemawia. Imho warto obejrzeć.
https://www.youtube.com/watch?v=sE9Go2WrLYI
Ot taka ciekawostka
400 tysięcy złotych otrzymała parafia w Wiskitkach (woj. mazowieckie) na renowację trzech ołtarzy. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że sfinansowała to państwowa spółka - środki pochodziły bowiem w całości od CPK. Rzecznik spółki się tłumaczył, a w sieci pojawiły się negatywne komentarze.
Opozycja nie jest przychylnie nastawiona do CPK, ale PiS idzie w zaparte:
Horała to idiota, no ale mówi o wielkich stratach finansowych :)
Jakie jest wasze zdanie? Powinno się to dokończyć czy projekt zaorać ?
Infrastrukture zbiegajaca sie gdzies w centrum z pozostalych czesci polski tak czy siak i tak trzeba zrobic.
Czemu?
Horała to idiota, no ale mówi o wielkich stratach finansowych :)
A ile jeszcze stracimy kończąc ten projekt?
Przeciw. Chcąc lecieć do Warszawy, wybiorę bilet na Okęcie, a nie gdzieś do CPK koło Łodzi. Skończy się jak z Ciudad Real w Hiszpanii. Lepsza jest sieć lotnisk z dobrą komunikacją dojazdową (szybka kolej) niż budowanie w środku Polski molocha.
Moze mialoby to sens gdybysmy mieli silnego przewoznika krajowego. A LOT po tych wszystkich restrukturyzacjach raczej nie zacznie latac po calym swiecie. Zreszta nie za bardzo wiem czy bedzie taki popyt wewnętrzny.
Rozwinąć porty regionalne, gdzie jest potencjał i perspektywy rozwoju. Katowice, Wrocław, Gdańsk, Kraków. Cześć już się rozbudowuje, albo takie inwestycje planuje. Do tego odblokowanie możliwości rozwoju Modlina, wykorzystanie lotniska w Radomiu, maksymalna rozbudowa Okęcia. Cześć kolejowa powinna zyskać priorytet kosztem lotniska.
Proszę państwa o czym wy mówicie? 30 lat trwa modernizacja CMK i dalej ledwo da się jechać tam 200 km/h i to tylko na pewnych odcinkach. Byle rewitalizacja kilkudziesięciu km istniejącej (!) już linii trwa dobrych kilka lat. Intercity próbuje już kilka lat rozstrzygnąć przetarg na piętrusy typu push-pull, ale jedyna oferta jaka cały czas wpływa od pesy i newagu, jest zdecydowanie droższa niż na pociągi ICE które kupuje kolej niemiecka. W dodatki pojemniejsze, szybsze i sprawdzone na rynku. Tak więc jasne na prospektach, w raportach, w głowie pana Horały to pewnie pięknie wygląda ale to się zderzy z rzeczywistością. Pewnie wykupić grunty i postawić lotnisko to najmniejszy problem. Ile lat będzie trwała budowa linii kolejowych od zera? Czym PKP chce dowozić tam ludzi jeśli teraz nie potrafią rozstrzygnąć przetargu i na 37 składów przestrzelili w przetargu o 2,5 mld zł(!)? Piszą tu niektórzy o cargo. To musi być system naczyń połączonych. Autostrady już są przeciążone i czeka je rozbudowa. Po co nam będzie mega lotnisko i hub cargo jeśli tam nie będzie kolei, albo będzie bardzo okrojona? A patrząc na obecne doświadczenia to tej kolei nie będzie tam jeszcze przez minimum 15-20 lat. Więc raport że do 2040 cargo z lotniska wygeneruje ileś tam miliardów to można miedzy bajki włożyć.
I jeszcze
https://x.com/sjanus_pl/status/1716962415655485598?s=20
- port lądowy w Małaszewicach, który jest na początkowym etapie rozwoju, przynosi Polsce 5mld pln rocznie, porty morskie - 40mld pln rocznie, porty lotnicze - właściwie zero;
- port lądowy w Małaszewicach, który jest na początkowym etapie rozwoju, przynosi Polsce 5mld pln rocznie, porty morskie - 40mld pln rocznie, porty lotnicze - właściwie zero;
- Okęcie przeładowuje ~100k cargo rocznie, lotniska niemieckie - ~5mln ton, 5 z 20 największych lotnisk cargo jest niemieckich;
- Małaszewicze mają potencjał na 20-40mld pln rocznie w ciągu paru dekad, a porty morskie - 2-3 razy więcej niż dzisiaj;
- polskie porty morskie obsługują tylko 30% polskiego ruchu kontenerowego;
- wpływy z portów to około 8% polskiego budżetu
- 3mln TEU (w skrócie - kontenerów) daje nam około 40mld pln, to 10mln TEU da nam koło 100mld pln z samej drogi morskiej;
- to są darmowe pieniądze które tracimy nie mając infrastruktury;
- "Małaszewicze to taki nasz Kanał Sueski";
- Niemcy realizują 34% lotniczego cargo w UE - Polska - 1%;
- Polska przyjmuje tylko 77.000ton lotów cargo spoza UE;
- cena towaru transportowanego lotniczo ma wartość kilkanaście-kilkadziesiąt razy większą niż transport morski, a od wartości płaci się cło;
- "Trójport" - Gdańsk/Świnoujście - CPK - Małaszewicze;
- według IATA CPK będzie obsługiwać 65mln pasażerów w 2050;
https://oko.press/w-19-lat-wybudowalismy-50-km-linii-kolejowych-drog-12-tysiecy-pkp
Mokre sny o masowej budowie nowych linii kolejowych.
I naprawde bym chcial, aby bylo inaczej, ale jakos nie chce mi sie wierzyc, zebymy byli do tego zdolni skoro przy takim wsparciu z Ue mamy takie efekty.
nie jest to potrzebne i boje sie ze skonczy jak Radom.
Mozna w wiekszym stopniu przeniesc ruch z Okecia na Modlin czy Radom właśnie, jak juz bedzie po korek ale nie budujmy takiego molocha!
oczywiście ze jestem za CPK - nie można stać w miejscu. Jeśli budowa dojdzie do skutku to będzie jedna z lepszych inwestycji w tym kraju - niestety narracja całego projektu jest mocno negatywna bo nie podoba się to naszym sąsiadom. Jeśli będzie wszystko wykonane "przyszłościowo" pod duże samoloty to nie widzę powodu aby Emiraty i inni bogaci przewoźnicy przesiadali się w tańszej Polsce zamiast Frankfurcie czy francuskim de gaulle'a. Pytanie tylko czy Polacy podołają tak wielkiej i skomplikowanej inwestycji - bo jeśli patrzymy na cenę utrzymania polskich autostrad to przy porcie dopiero można będzie się nachapać :>
Lol, moja stara robi CPK.
Jest szychą na samej górze.
Nie sądziłem, że ktoś założy wątek o tym, co słyszę od kilku lat przy kolacji.
Pozdro z Kanarów.
Każda inwestycja konkurencyjna w Polsce jest na wagę złota. Po pierwsze sama w sobie utrzymuje dużo miejsc pracy podczas budowy a po jej zakończenia generuje dużo miejsc pracy w otoczeniu. My jako wasale powinniśmy mieć tylko pola i łąki oraz chlewnie bo większość Polaków ma mentalność poddanego chłopa.
Jestem za.
Tryliony nie moje, politycy wydają je jak swoje więc niech zostaną w kraju zamiast wyjechać na Ukrainę.
Zresztą Przekop też popierałem, nikt inny tylko PiS był w stanie zrobić coś by ułatwić mi wakacyjny rejs do Tolkmicka, Fromborka i dalej do Iławy.
Wszystko co wzobgaca kraj - wartość dodana jest korzystne dla przyszłych pokoleń. Może już za kilka dekad to z Zachodu będą przyjeżdżać do pracy do Polski.
Problem z tymi zalozeniami na zarabianiu jest naiwne zalozenie ze pasazerowie przestana latac do Niemiec lub holandii a wybiora polske. Pewnie niewielki odsetek wybierze CPK jako przystanek przesiadkowy ale to bedzie 1/10 tego co zobaczycie w ulotkach o CPK.
Jeszcze naiwniejsze jest myslenie ze odbierzemy obsluge kargo niemca. Tylko jak, skoro do wroclawia paczka dotrze szybciej z frankfurtu niz z CPK. W najlepszym przypadku Niemcy straci kargo z Polski slowacji i krajow baltyckich na rzecz CPK, a to jest duzo duzo mniej niz te eksperty zakladaja.
Polska jest za małym, za biednym krajem a budowa lotniska to gigantomania
https://twitter.com/MacVVilk/status/1717440098181030059
Nie gigantomania CPK jest problemem, ale brak długoterminowej wizji, ambicji i wiary we własne siły. Zmarnowane 2 dekady LOT
zaczął nadrabiać w 2013, przy turbodoładowaniu w latach 2016-2019.
Bez CPK nie będzie LOT, a Polska pozostanie lotniczym zaściankiem
Jak najbardziej ZA. Ta inwestycja jest potrzebna zarówno dla ruchu pasażerskiego, przyjmowania ruchu cargo jak i dla rozwoju infrastruktury kolejowej co zostalo wielokrotnie udowodnione zarówno przez ekspertów jak i m. In. przez raport EY.
Dzięki CPK miliardy złotych z cła trafi do polskiego budżetu zamiast do np. Niemieckiego które odbiera cargo.
Zanim ktoś powie, że jestem jakimś pisowskim trollem to pierwsze przymiarki do tego projektu były przed 2015 rokiem i uważam, że niezależnie od tego kto będzie rządził to ten projekt trzeba kontynuować. Tak samo jak budowę elektrowni atomowych
Pierwsza strona jutrzejszego wydania pisma Dziennik Gazeta Prawna. Ciekawy sondaz. https://twitter.com/DGPrawna/status/1721240969449017609
Może i Modlin jest nie do rozbudowy, nie skomunikowany i paraliżowany mgłami, ale za to RyanAir wydoił z niego 300mln zł :)
https://twitter.com/MacVVilk/status/1721392262532550959
elathir, Drackula, xanthienne - pięknie rozjechaliśvie Caine'a i spółkę, chapeau bas.
O konieczności powstania CPK (lecz w innej, rozbudowanej, formie) mówi też Marcin Piątkowski (profesor ekonomii z US, wykładowca Harvarda i w London Business School, były główny ekonomista PKO BP za PO, dziś główny ekonomista Banku Światowego na Chiny i Wietnam), przeciwnik rządów PiS i tego, co wydarzyło się przez ostatnich 8 lat.
Kolejne świetne didaskalia [poza CPK, o liście otwartym do rządu; o głupocie 13 i 14 emerytur, Balcerowiczu; potrzebie inwestycji i rozwoju; największej potrzebie dofinansowanie systemu nauczania; celu 30-20-10; głupocie PiS w wielu aspektach (TVP, sądownictwo, TK, aborcja - ogólnym ataku na instytucje), lecz braku poważnych błędów gospodarczych co do PKB (choć NBP nie popełniło ich, to stało się organem politycznym); Stanach Zjednoczonych Europy - wzmocnieniu UE; reformie systemu podatkowego oraz błędach polskiego ładu].
Co robić:
- nie obniżać podatków (nie dla 60k wolnych od podatku), gdyż to wpłynie na najbogatszych, a uderzy w możliwości inwestycyjne (zuboża Państwo oraz zwiększa nierówności dochodowe);
- nie dla 13 i 14 emerytur (ale tak dla rewaloryzacji emerytur);
- zastanowić się nad składką ochronną (tymczasowy podatek na obronność i armię);
- podwyżki dla nauczycieli 30% i 20% dla budżetówki (jako kluczowy czynnik w szansie na rozwój i tworzenie podłoża inwestycyjnego dla zachodnich firm);
- CPK jako część rozwoju łańcuchów dostaw i jako podłoże dla zachodnich inwestycji (zachód przestaje inwestować w Chinach - 200-300 mld $ rocznie musi być inwestowane gdzieś indziej i bez CPK ciężko, by w pełni wykorzystać potencjał naszego kraju i chociaż część tego tortu zdobyć). Proponuje związany z tym projekt strefy ekonomicznej pomiędzy Łodzią a Warszawą.
Sporo amerykańskiego myślenia, ale może potrzebujemy. Kolejny punkt widzenia wrzucony do bagna pt. "co dalej z CPK".
https://youtu.be/8fgd6siB7qw?si=iScrJL9g18-iPt6s
...25 raportów odnośnie zasadności budowy CPK, łącznie kilkanaście tysięcy stron analiz i dokumentacji.
Począwszy od PRLu (lata 70), rządów SLD (2003), PO (2010), aż po obecne, najbardziej konkretne, z oczywistych względów (stopień zaawansowania projektu).
https://twitter.com/sjanus_pl/status/1732806710530617836
Źródło: https://twitter.com/sjanus_pl/status/1715769943726174421
1) CPK to nie jest megalomania.
W pierwszym etapie (do 2035 - za 13 lat!) CPK to tylko 40mln pasażerów. [1] To niecałe dwa razy więcej niż maksymalna przepustowość Okęcia (~21mln, w tym roku Okęcie przekroczy 19mln). Oznacza to, że przez 13 lat ruch lotniczy w Polsce musi rosnąć o... 3%, aby już w 2035 CPK wymagał dalszej rozbudowy. To jest megalomania? 3% rocznie dla pełnego zapełnienia? To tylko 1,5pp więcej niż średnia europejska, gdzie liczą się już nasycone rynki lotnicze.
Co więcej, nawet to CPK w 2035 z 40mln pasażerów w 2023 roku nie zmieściłoby się nawet w TOP10 największych lotnisk Europy [2]. Obecnie Okęcie jest 32 lotniskiem w Europie pod względem ruchu, a mówimy o 7 największym kraju ludnościowo w Europie.
Co oczywiste, dalsza rozbudowa jest OPCJONALNA i zależna od realizacji obłożenia. To właśnie nazywamy długofalowym planowaniem.
Znaczy się sam koncept chyba nie jest do końca Pisowski i wziął się raczej z ukształtowania PL.
Na pewno można odrzucić jakiekolwiek zdanie TVN i TVP na ten temat.
Wg pierwszych i ich ciągłej narracji z okresy: styczeń - lipiec, właśnie inflacja w PL do końca 2023 będzie mocno ponad 10% (i to słowa profesorów oraz drów - ekspertów - współpracujących ze stacją), a obniżanie stóp doprowadzi do kataklizmu. Nic takiego się nie stało (i jakby nie piszę o tym, co mogłoby być, gdyby... bo tego się nie dowiemy i nie wyliczmy - może byłoby lepiej, a może jednak inflacja w naczyniach gospodarki połączonej UE oraz Świata jest zależna w 80% od czynników zewnętrznych, a trochę inne czynnik wpływają na Hiszpanię oraz Portugalię, a inne na kraję blisko Rosji i Ukrainy). For the record - globalnym czynnikiem inflacyjnym było np. przerwanie łańcuchów dostaw w Covid (oczywiście nie bezpośrednim i z opóźnionym zapłonem), a nie paplanina Glapusia.
Co do drugiej stacji to szkoda pisać.
Port może był potrzebny X lat temu, ale dziś należy rozbudowywać to co jest. Inna sprawa to kolej, tylko tu pytanie czy nie ważniejsza jest infrastruktura lokalna na ten moment.
A teraz wchodzi Ultima Ratio fajnopolaków , cały na biało
Pan Niemiec budował i nie wyszło, nie możemy być lepsi
https://businessinsider.com.pl/gospodarka/niemcy-maja-dla-nas-rady-w-sprawie-cpk-oto-one/ld72vdy
EOT, można pakować walizki
W ostatnich 2 miesiącach o CPK naprawdę głośno, a tu cisza...
Nawet nowy rząd wydaje się zmieniać ton...
https://www.youtube.com/watch?v=Ry2Zl3EXzL0
Ja nie wiem,ale jak przeczytam specjalistów powyżej to dam znać.
Tutaj zwłaszcza Ci z wątku o dobrej zmianie to tuzy intelektu, którzy w przerwach od zarządzania światowymi projektami udzielają swoich porad.
To jest piękne gdy ludzie, których na co dzień najtrudniejszym zadaniem jest wydanie towaru z magazynu ,bądź dostarczenie paczki do paczkomatu debatują nad zasadnością tak wielkich projektów nad którymi pracują setki specjalistów.
https://www.youtube.com/watch?v=-XgiG7ldjaI
Opis (jakby ktoś miał wyłączone odpowiedzi do komentarzy): Obejrzałem i nie komentuję, by nie tworzyć narracji. Prezes lot w latach 2009-2010 oraz 2013-2015 podaje argumenty za i przeciw, chociaż nie kryje, że dużo więcej jest "za" CPK. Jego doświadczenie oraz wiedza na temat funkcjonowania branży lotnicze są raczej większe niż nasze (choćby to, jak wyglądają transfery lotnicze i że cargo, to raczej lata z pasażerami a nie osobno), ale ostatecznie gościu zachęca do dialogu oraz odpolitycznienia CPK.
Jeżeli chodzi o uwarunkowania polityczne Sebastiana Mikosza (bo w tym wątku to chyba jest ważniejsze od meritum), to jest on przeciwnikiem działań rządu PiS, ale pracował dla rządowych agencji inwestycyjnych za Millera, był prezesem lotu za PO.
EDIT
Tak w skrócie "za", biorąc pod uwagę prognozy, że do 2050 roku będzie 150% przyrostu podróżujących oraz transportu:
- Okęcie/Chopina nie ma miejsca na rozbudowę, nie tylko fizycznie, ale też organizacyjnie (przede wszystkim z uwagi na przecinające się pasy oraz ograniczenia ruchu lotniczego od 23:00 do 5:00 - pozamiejski CPK nie miałby tego problemu).
- porty regionalne skorzystają na rozbudowie, a nie stracą (nie należy patrzeć na to w kategorii "rozbudujmy lepiej lokalne", bo nie wszędzie to ma sens i nie wszędzie się da). Rynek wewnętrzny stanie się bardziej konkurencyjny, rynek europejski stanie się bardziej konkurencyjny.
- "nie ma złego miejsca na taki port jak CPK, jest zły projekt lub złe wykonanie, bo kto powiedziałby 30lat temu, że Dubaj będzie megalotniskiem " (przy czym gościu dodaje, że przy projekcie CPK uczestniczy ta sama firma, która rozbudowywała lotnisko w Singapurze);
- całe stowarzyszenie przewoźników międzynarodowych IATA (dla klarowności - gościu był jego wiceprezesem) jest "za" - z uwagi na potrzebę nowoczesnego hubu (przy czym porty niemiecki starzeją się), ale ich korzyścią oczywiście będzie zysk na połączeniach;
- wszyscy w okolicy, z uwagi na UE, będę beneficjentami takiego portu (nawet gdy Frankfurtowi spadłby transport cargo i cło, to Niemcy zyskają na eksporcie); będzie to ważny punkt rynku Europy środkowej, tym ważniejszy, biorąc pod uwagę zniszczenia infrastrukturalne na Ukrainie.
Sam parę postów temu pisałem, że CPK to może ma średni sens i lepiej inwestować w lokalne - więc widać, jak się znam :)
Wszyscy miło się wypowiadają pod moim postem z filmikiem, ale jakoś nikt się do meritum nie odnosi, tylko powielacie kłótnie z innych postów.
Co do wielkich, państwowych inwestycji infrastrukturalnych, to też był taki wątek w rozmowie poruszony. Padł przykład TGVs, gdzie powstał projekt, mieli podobne obawy co u nas, ale finalnie każda władza go respektowała i jedynie co zmieniali to sposoby finansowania/inwestowania + przebieg kilku nitek.
Audyt jest potrzebny, ale ważne, żeby był rzetelny i odpolityczniony. W każdym razie koalicji będzie bardzo łatwo zbudować narrację, że CPK to zło i studnia bez dna. Dlatego odpolitycznienie za wszelką cenę.
Tu dochodzimy do tego, że ekonomia to nie nauka ścisła i częściej niż matematyka, rządzi tu polityka. Jak dobrze pamiętam CPK ma kosztować 400mld, zainwestowano już ok. 5 z budżetu, ale ostatnio pozyskano też inwestora, przynajmniej na lotnisko (póki co ma on włożyć 8mld). Tak takie projekty powstają - tak było we Francji, tak powinno być u nas, że dopuszcza się inwestorów do 49% udziałów (co oczywiście nie oznacza, że państwo pokryje jedynie 51%, bo to nierealne).
Co do samej ekonomii i braku jej ścisłości, to nawet nie pytanie, czy nas stać. W finansach publicznych to zawsze jest albo przesunięcie środków, albo podatkowanie, albo deficyt/pożyczka (aktualnie chyba do 5% jest w normie, bez spadków ratingów). Na tym polega państwowość, żeby wybrać jak najlepiej. Więc prawdziwy dylemat to czy damy budżetówce 30% podwyżki i samorządom kasę, czy inwestujemy w infrastrukturę CPK (to tylko przykład, bo przesunięcia mogą być z innych miejsc). Podkreślę, że inwestorów od strony lotniczej nieco łatwiej znaleźć, ale branżą logistyczna może mieć interes w rozbudowie kolei (ale tu na pewno inwestycje państwa będą grubsze).
Ogólnie to lotnictwo jest bardziej "za", logistyka jest bardziej "za" (oczywiście widzą też "przeciw"), a ekonomia i polityka (nie bez przypadku razem) to zależy kogo spytasz.
Na pewno nie chciałbym, aby o decyzji przesądziło to, że Tusk woli taxi i 20 min na lotnisko w Gdańsku. Wolałbym, żeby gościu ogarnął się w tym temacie i zrobił to, co robiły inne rządy (tu chodzi mi o przykłady zagraniczne), gdy była mowa o wielkich inwestycjach infrastrukturalnych. Olbrzymia w tym wina PiSaków, że nie byli w stanie zareklamować tego projektu i wykonywać go jako Państwowego, tylko musieli obsadzać swoich itd.
EDIT
Zresztą zobaczcie, jak u nas powstawały i powstają autostrady - tam nikt nie ma tylu "ale" co tu; i czy PO, czy PiS robią. Oczywiście, masa błędów jest popełnianych, ale każdy buduje. Czy tam też tak patrzy się na rachunek ekonomiczny?
A biorąc pod uwagę doświadczenia Ukraińców w tej materii, chętnie się z ciebie znowu pośmieję.
Że Banaś i jego familia są na wojnie z PiS to wiadomo, nie musisz przypominać.
Projekt rozbudowy Okęcia celem zastąpienia CPK
https://x.com/WojciechWarski/status/1723351861158085034?s=20
W gronie ludzi papugujących pisosko propagande coraz więcej Amerykanów
https://t.co/sf2NB6HjGj
Obrazek dla atencji
niemcy i inne kraje EU są na pewno przeciw, bo po co w Polsce ma być coś co może być w niemczech ?