czyli dalej stoimy w miejscu z grafiką ale wymagania jakbyśmy mieli co najmniej 2025 rok
32gb ramu? 12 vramu? wtf chyba optymalizacja lezy i kwiczy, ta gra jest dosc prosta wizualnie i spokojnie moglaby wyjsc na ps4 z moze lekko mniejsza iloscia kosmetycznych czasteczek ktorych jest nawalone za duzo i tak. a graficznie nic niesamowitego tam nie ma, levele sa dosc scisniete z masa powtarzalnych elementow, nie sa tez jakies strasznie wielkie - 32gb ramu to jakas pomylka tutaj :D
Via Tenor
Sporo... Ale jak na ironii, akurat mam 32 GB RAM i 12 GB VRAM, czyli tyle potrzeba. Czyżby przynoszę komuś pecha?
Tylko się zastanawiam, po co aż tyle pamięci RAM i do czego to wykorzystują. Nie przypominam sobie, by żaden z gry AAA, a nawet gry Indie typu roguelike potrzebuje aż tyle pamięci.
Może chodzi o specjalny dysku SSD przeznaczony tylko dla konsoli Sony, który słynie z wysoki szybkość? A także konsola PS5 ma "coś", co służy do szybsze rozpakowanie plików gry i skraca czas ładowanie i zajmuje mniej miejsca na dysku (nie pamiętam, jak to się nazywa)? W końcu Returnal został napisany w taki sposób jako początkowo "gra exclusive", który wykorzystuje unikalne właściwości Sony. Pewnie na PC wykorzystują szybkie pamięci RAM i VRAM, co zastępują specjalny dysku SSD i inne elementy tylko dla Sony? Więc to tańszy port PC robiony na łatwiznę, czy co?
Studia sony uważane są za mistrzów gamedevów/optymalizacji, a jak przychodzi co do czego, żeby zoptymalizować grę pod więcej niż jedną konfigurację sprzętową to wychodzi wszystko na wierzch.
Niesamowite, tylko że 32GB w dzisiejszych czasach to norma, wiec raczej nikogo nie zaskoczyli bo 90% z nas ma tyle lub więcej.
E tam tylko straszą. Akurat w Retunal nie zagram bo zobaczyłem co to za gra na powyższym filmiku i odpadam. Nie moje klimaty ładowania do jakiś kropek i światełek na chama.
12 gb vramu to tylko jak maly Radeony. W przypadku NVidii tylko 8. Lajcik
Szkoda że nie pokusili się o dodanie opcjonalnego trybu z chackpointami albo chociaż tak jak jest w Deathloopie.
Tak, w konsolach jest 16 i to współdzielone a na PC miej panie kutwa 40gb ramu/vramu. Pewnie gra nawet do 10gb nie dobije chyba ze juz widzą ze nie chce im sie optymalizować
Albo wymóg z tyłka albo próba obejścia znacznie mniejszych prędkości dysków w PCtach w porównaniu do PS5?
Może ładują więcej danych do RAMu bo dysk nie nadążyłby ich na bieżąco doładowywać jak w PS5?
Strzelam bo nie orientuje się czy Returnal korzysta tak intensywnie z SSD w PS5
A na testach wyjdzie, że na 16GB działa dobrze. Rekomendowane CPU i GPU można zrozumieć, bo są bardzo podobne do innych produkcji na obecne konsole ale wymagany RAM to nieporozumienie. Poza tym pamięć Ram może być taktowana 3000Mhz, 3200 czy 3600. A pewnie niektórzy dalej mają i po 2133 16GB a różnica wydajności w grach między takim 2666 a 3200 16GB jest już widoczna, jak pokazują testy na YT i stronach komputerowych. Pamięć ram i tak jest raczej tania do reszty podzespołów ale wydaj 300 zł za dobre kości 16GB i wydaj 600 zł na dobre 32GB, to jednak jest różnica. A przecież każda inna gra wymaga tych 16 GB. Czekać na testy, gry Sony są dobrze optymalizowane na PC, wiec wątpię aby odwalili fuszerkę i zrobili bubla.
Tu chodzi bardziej o sam silnik pewnie na którym siedzi gra niż o potrzeby samej gry.
Mało to ostatnio gier z gorszą grafika i o dużych wymaganiach.
Nie wiem, dlaczego prawie wszyscy są tak zafiksowani na wymaganiach rekomendowanych? Te minimalne są przecież całkiem ok, więc każdy znajdzie coś dla siebie, naprawdę nie trzeba wszystkich suwaków dawać na maxa w prawo, nikomu korona z głowy nie spadnie, jak zjedzie trochę z detalami.
IMO w ogóle jakiegoś dramatu nie ma, biorąc pod uwagę, że to tytuł robiony stricte pod PS5, z pominięciem starszej konsoli Sony.
Ludzie tu rozważają, a to są kompletne bzdury, nie ma takiej opcji, konsola nie ma połowy tego nawet, tylko przy całkowicie żałosnej optymalizacji będzie jakakolwiek różnica między 16, a 32 gb.
A czemuż to Radeon potrzebuje nagle 12 GB VRAM, a RTX-owi wystarczy 8? Tak w ogóle, to 2070S w zalecanych nie wygląda zbyt okazale, podobnie jak Ryzen 7 sprzed trzech generacji. No ale za to jest 32 GB RAM, gdzie PS5 ma 16 GB i to do podziału między CPU i GPU. Aż tak się nie popisali, jeśli chodzi o pamięć operacyjną?
Tutaj jeszcze, co to właściwie ta "optymalizacja" na konsolach.
Na bazowym poziome Returnal działa w stosunkowo niskiej rozdzielczości i korzysta z kilku rozwiązań, by poprawić jakość. Twórcy zaczęli od temporalnej rekonstrukcji do 1440p, co następnie jest skalowanie szachownicowo do 2160p.
https://www.eurogamer.pl/digitalfoundry-returnal-doswiadczeni-tworcy-sprawdzaja-mozliwosci-ps5-analiza-digital-foundry
Zaczynają od jakiegoś 1080p, później skalują do 1440p, a później jeszcze do 4K, tylko że z prawdziwym 4K, to nie ma nic wspólnego. Skoro PS5 ledwie dyszy, to nie ma powodu, żeby gra działała nagle na słabych pecetach, chociaż RTX 2070S, to jakieś cudo również nie jest. To po prostu solidna karta i tego gry nowej generacji powinny wymagać.
Praktycznie wypisz wymaluj mój PC też mam 2070 super, 32gb ramu i troche inny cpu bo lepszy od 2700x czyli ryzen 3600
Ja nie wierzę w te oburzone komentarze, że jak ta gra może w zalecanych mieć 32 GB RAM, gdzie przecież PS5 ma tylko 16GB. :D Ludzie...wiecie, że na waszych wspaniałych komputerach działa też niesamowicie zasobożerny WINDOWS? Przecież Win 10/11 na dzień dobry zjada z 3-4GB, jeżeli może. A każdy w tle ma działające jakieś aplikacje, choćby nawet Steam, czyli już z 6-8GB nie ma. Także z tych 32GB zostaje ok. 20-25GB dla gry.
Druga kwestia - tak, optymalizacja. Ale ta na PS5...bo znów, jak można porównywać PC do konsoli, skoro logicznym jest, że gra będzie lepiej skrojona pod JEDEN sprzęt-konsolę?
Przyzwyczajajcie się do takich wymagań.
Prawdziwi programiści, którzy pisali optymalizowany kod oraz własne silniki i frameworki już są na emeryturach lub mają własne firmy.
Gry ostatnich lat pisane są przez pokolenie "programistów", którzy przygodę zaczynali od "wyklikania" projektu gry w Unreal Engine i Unity nie wiedząc co jest wąskim gardłem i jak wszystko działa.
Druga sprawa, to wydawcy dla których liczy się tylko kasa i naciskają na zespoły aby dotrzymali terminu wydania. Dopracowanie gier schodzi na dalszy plan.
Siedziałem w branży gamedevu ponad 10 lat jako programista i grafik 3D i takich pięknych czasów jakie były w do ~2010 roku już nie będzie.
okazale?
UE5 na pewno będzie miał 32GB w wymaganiach a Returnal niestety 32 gb ram to nieporozumienie.
Ciekawi mnie jak będzie z VRAM kart w U5 czy dalej będzie wszystko stało na minimum 6GB czy poleci 8 - 12
Dwa x więcej niż jest w konsoli?
Tam chyba małpy pracują przy portowaniu.
No bez przesady. Trzeba się liczyć z tym, że gry w końcu zaczną zjadać więcej ramu niż 16 giga.
Dlatego już dawno porzuciłem PC. Czekać na konwersję na PC a potem się wqurwiac jak to slabo działa. Nie dzięki. Nawet karta za 10tyś nie pomoże. Współczuję tym co ładują srogi hajs w upgrade, a i tak płynność gorsza niż na konsoli. Czemu gorsza bo jest po prostu lepiej zoptymalizowane na konsolach. Spoko PC masterrace :)
I kolejny eks na PS nie jest już eksem. Po co więc komu konsola Sony?
Co do samej gry to grałem i wygląda znakomicie. Widać że była już robiona pod PS5. Działa równie bezbłędnie. Stałe 60fps bez względu na poziom zadymy na ekranie. Duże wymagania dla PC pewnie tradycyjnie wynikają z braku optymalizacji. Poziom trudności raczej skutecznie zniechęci 90% graczy.
Stwierdzam w szem i wobec że nie ma sensu dalej inwestować w peceta. Niedawno wystarczyło 16GB ramu, a tu się okazuje że trzeba mieć 32. Do tego trzeba pamiętać żeby mieć jeszcze więcej bo część z tego ramu zawsze zjada sam system oraz podstawowe oprogramowanie i może nie wystarczyć (chyba że to jest wliczone w to). O karcie graficznej już nie wspomnę.
ps. te wymagania nie są czasem podane do 4k i tej dodatkowej opcji? (zapomniałem jak się nazywa).
Dobre 32 Ramu DR4 to 600 zl. Nie zaskakuje. Jest to standard już obecnego kompa z cpu 6/8 core i RTX