Czasem mam wrażenie że newsy na GO są wymyślane tylko po to by wspomnieć o wiedźminie xD
PS śmiechłem przy Artifact^^
Dożo osób w komentarzach wyraźnie nie rozumie o czym jest artykuł. Artykuł jest o grach, które doprowadził do zmian, wywarły duży wpływ a nie o grach, które były dobre i się nam podobały.
TLOU pierwsze, gra świetna, jedna z lepszych historii, świetna narracja, majstersztyk z PS3. Ale czy ta gra wpłynęła na branże jakoś znacząco? Czy ktoś poza NG kopiował te rozwiązania masowo? Fabuła tez choć dojrzała nie była rewolucją, bo już wcześniej mieliśmy gry opowiadające dojrzałe historie i z dobrą narracją. Była to gra po prostu perfekcyjnie wykonana ale nie kojarzę bardzo wielu odniesień do tej gry przy recenzji innych tytułów.
TLOUS2, Death Stranding itd. to już w ogóle nieporumienienie, bo te gry są zbyt świeże i nie zdążyły jeszcze żadnego większego nacisku na branżę wywrzeć. Może kiedyś go wywrą, może nie. Ale na chwilę obecną z samego faktu swojej świeżości na tę listę się nie nadają.
Itd.
Czemu jest tutaj Braid i LoL skorą są z poprzedniej dekady? Inna sprawa że gdzie jest Skyrim, co jak co, można tej gry nie lubić ale to chyba jeden z symboli RPG i otwartego świata.
Jak dla mnie oba PoE trochę są tutaj na siłę. Ciekawe tytuły dla danej grupy odbiorców, ale raczej nie wpłynęły na ogólnoświatowe tendencje. Zwłaszcza Path of Exile. Pillarsy niby miały wpływ, ale czy nie większy wpływ miał Divinity? To jest dyskusyjne. Brakuje za to jakiś bijatyk (ten gatunek ostatnio mocno odżył) np. Street Fightera czy MK. Brakuje też jakiejś gry na VR np. Half-Life. Zamiast Dark Souls powinien być Demon's Souls bo to była pierwsza gra tego typu, która odniosła sukces. Dark Souls był tylko swoistym rozwinięciem. Brakuje też jakiejś gry Indie z gatunku Rouge like np Binding of Isaac. Brakuje gier indie które przywróciły szał na party games / couch coop / versus jak towerfall czy overcooked.
Nie rozumiem tego Pillars of Eternity. Rok wcześniej pojawia sie Divinity: Original Sin i podajcie że Pillarsy miałby wpływ na pojawienie się serii Divinity: Original Sin? Wtf ?
Niestety część z tych super rewolucyjnych gier sprawiła, że branża zaczęła cierpieć na pewne choroby takie jak battleroyal czy mikrotransakcje.
Co do GTA:
1.GTA IV
2.GTA SA
3.GTA V
Nie wiem dlaczego tak nisko jest GTA IV... Miało najlepszą, najbardziej dojrzałą fabułę, chociaż może i w tym problem bo ostatnia część jest bardziej skierowana do osób... no cóż młodszych...
Far Cry 3 - tu zaczął się pewien schemat, otwarty świat z aktywnościami jak obozy czy polowania na zwierzęta, elementy rpg we wszystkich grach praktycznie. Pomimo że większość już była wcześniej to tutaj mieszanina tego wszystkiego wyszła rewelacyjnie.
AC Origins - kamień milowy dla marki. Pierwsza dobra gra z tej serii jeśli nie byłeś fanem, pierwsza nie będąca Asasynem jeśli byłeś, tak czy siak początek nowego kierunku.
Batman Arkham Asylum - system walki i sposób robienia kolejnych gier o superbohaterach.
Resident Evil Remake - zapoczątkował erę remaków, dobrych remaków. Szkoda tylko, że doszliśmy do absurdu i po paru latach zaczynają wychodzić, mimo że tytuł się nie zestarzał.
Moim zdaniem zabrakło gry Heavy Rain.
To ona zpopularyzowała ideę gry typu interaktywny film.
Przykłady gier na które wpłynął Heavy Rain: Until Dawn, gry studia Telltale Games np. seria The Walking Dead, Minecraft Story Mode.
Red Dead Redemption 2 pokazał jak się tworzy otwarte światy w grach. Dziwię się że nie ma go w tym zestawieniu.
Braid i Pillars of Eternity na tej liście to dobry żart. Braid niczego nie zmienił, a tym bardziej PoE. Dziwi mnie stawianie PoE jako wzór, dzięki czemu powstało m.in. Divinity Original Sin...które było wydane ponad rok przed PoE :D . To na podstawie Divinity inne drużynowe rpg mogły nauczyć się klimatu, walki i bogatej zawartości świata, takich wartości próżno szukać we wcześniejszych tytułach, a zwłaszcza w nudnym PoE. Zamiast Braid lepiej już było wstawić np. Trine.
Jest Pillars of Eternity, jest zabawa! Ta wiekopomna gra spowodowała pojawienie się rok wcześniej gry, która posiadając perspektywę była jednocześnie izometryczna. Co prawda dwójka Pilarek już się nie sprzedała, ale kto by tam na drobiazgi uwagę zwracał...
Obok Pillars of Eternity można by też umieścić Legend of Grimrock, który w 2012 przywrócił do życia martwy gatunek cRPG Dungeon Crawlerów z widokiem z pierwszej osoby i "skokowym" modelem poruszania, choć nie był to sukces na skalę Pillarsów, Divinity: OS czy Wasteland 2, to powstała kontynuacja gry, i pojawiła się masa gier w takim stylu. Nawet Ubisoft podchwycił pomysł i w 2014 wydał Might and Magic X.
Dark Souls (Demon's Souls) zainspirował tak wiele gier w ostatniej dekadzie, że chyba tylko Minecraft, lol i pubg mogą mu karty tasować
Absolutnie rewelacyjna dekada dla gier.
Dark Souls dla mnie był najważniejszym tytułem (i w top 5 najlwpszych gier dekady ;)).
A to do jakich zmian doprowadził Cyberpunk, że jest na tej liście? Bo jeśli chodzi o zmiany podejścia wizerunkowego i "na zaufanie" do CDP to tak - tu się zgodzimy
Nie chcę nic mówić, ale Wolfenstein: The New Order jest z roku 2014, a Rage z 2011, więc gdzie Wolf zapoczątkował niby Rage?
"Jakie gry pojawiły się dzięki Wolfensteinowi: The New Order? (...) Rage"
Panowie z idSoftware zakrzywili czasoprzestrzeń i zainspirowali się grą, której jeszcze na świecie nie było XD
Dziwne, że nie ma Batman Arkham Asylum. Przecież ta gra wprowadziła nowy i totalnie miodny oraz wymagający system walki, który został wprowadzony później w wielu innych grach tj: Shadow of Mordor/War oraz Spider-Man, SM: Miles Morales i w nachodzącej drugiej odsłonie człowieka Pająka też ma być, więc jakby ten system jest używany do dziś.
Cóż, gdyby system nemezis również się rozpowszechnił to shadowa of Mordor również mógłby się znaleźć na tej liście.
Za dużo CD Projektu w zestawieniu, a Doom zrobił dużo więcej niż Wolfenstein
Proponuje jeszcze
Factorio - bo przed nią nie było gier o automatyzacji a poźniej juz były
Euro Truck Simulator 2 - zrobił duży krok w przeniesieniu symulatorów zwyczajnej pracy na masowy rynek
Cyberpunk 2077 zmienił branżę.
Udowodnił, że nikomu nie można ufać, jeżeli chodzi o obietnice przed premierą.
Oraz, że nie ważne, kto tworzy grę, nie należy składać preorderów.
Był też pierwszą grą 4D.
Kupiłem na premierę grę o dystopijnym świecie, zostałem wy**chany przez korporację.
Le Loi
Przecież ta gra jest z wcześniejszej dekady...!
Tak, wiemy, że niektóre wymienione tu tytuły zostały wydane jeszcze przed rokiem 2010, ale są to gry-usługi i siłą rzeczy wpływ, jaki wywarły na branżę, był widoczny przez całe dziesięciolecie. Dlatego uznaliśmy za zasadne włączyć je do tej listy.
GTA (1997) ehh to były czasy... jakaś innowacja coś nowego się grało Pamiętam jak mieliśmy demo z jednym miastem i po 300 sekundach nasz bohater eksplodował :) A jak już przeszło w 3d to nie to samo ... London było też mega ok a w gta 2 to już się z przymusu grało mimo świetnego intro
Minecrafta i LoL-a rozumiem, bo okres ich największej popularności to obecna dekada, ale Braid? Przecież to gra z 2008. Tak, mocno wpłynęła na zjawisko indyków, ale zrobiła to jeszcze w poprzedniej dekadzie. Może zaraz damy jakieś Modern Warfare albo Asasyna? W końcu ich wpływ też był widoczny przez dziesięciolecie, a wcale się rokiem wydania od Braida nie różnią.
tl;dr Zamiast Braida można było wybrać mnóstwo innych indyków, które faktycznie są z tej dekady.
A Braida lubię i polecam.
Nie wiem czemu ludziom się San Andreas az tak podoba :O
Ze niby przez te simowate aktynowsci?
Vice City dla mnie the best, najlepsza historia, najlepszy klimat, najlepsza sciezka audio i w sumie najciekawszy swiat, bo mały..
Szkoda, ze tworcy ida coraz bardziej w ilosc (nie mowie o R bo oni maja zawsze swiat na najwyzszym poziomie tylko o calej reszczie np. Ubi), zrobic mały, ale ciekawy otwarty swiat w ktorym kazda miejscowka latwo zapada w pamiec i jest masa smaczkow to jest cos
Dla mnie najlepsze czesci GTA to ;
1. Vice City
2. GTA V
3. GTA IV (tutaj zastanawiam sie mocno czy lepsza byla piatka czy czworka, bardziej odpowiadaja mi mroczniejsze klimaty, ale przy V bawilem sie chyba jednak lepiej, bo gameplay byl bardziej rozbudowany)
4. GTA Vice City STories
5. GTA San Andreas
6. Episodes from Liberty City
7. GTA III
8. GTA Liberty City Stories
"gry mobilne w nieco wypaczonym modelu freemium"
Nieco xD Tworzenie takich żałosnych klonów Pay to Win powinno być karalne. A i same oryginały (Angry Birds i Candy Crush Saga) są niewiele lepsze.
Brak Skyrima jest dosyć oczywisty. Jego dzisiejszy odbiór jest nie istotny jako że w swoim czasie był grą wybitną (niepozbawioną wielu wad) na którą patrzyło każde studio tworzące gry z otwartym światem i z którym do dzisiaj ludzie porównują 1-osobowe gry RGP (jak najnowsze Avowed Obsidianu). Half-Live ALyx też moim zdaniem powinien się tu znaleźć - w zasadzie był pierwszą grą AAA zrobioną tylko pod tą technologię oraz wydobył z niej sporo potencjału. Pewnie długo by tak można jeszcze szukać i wybierać. Dobra dekada
Ostatnia gra RockStara którą kiedyś grałem to GTA Vice City i na tym się skończyło.....A reszta gier RockStara to zwykłe średniaki nie warte uwagi. Bo to typ gier antyspołecznych (nie lubię gier gdzie trzeba mordować zwykłych cywili)więc w to nie gram.Zwsze można pograć w coś mordując zombi (np seria DemonSouls,DarkSouls,Sekiro(samuraje to nie cywile więc ok)),jakieś potwory (np. Trylogia Wieśka,Diologia Gotika,seriaTheElderSkrolls),polowanie na zwierzęta (np. Gry z serii Cabella,Hunting Unlimited 2009,2010).
A z gier mafijnych uwielbiam: Mafie1,Mafie2,Scarface,Ojciec Chrzestny1,Ojciec Chrzestny2,Gta ViceCity
Ten Braid to godny politowania bycia tutaj xd
Przeszedłem go niedawno i omal bełta jakiegoś nie puściłem.
Wgl historia ledwo doczłapana do końca, bo do rewelacji tej produkcji naprawdę daleko. Byle ukończyć, skoro się zaczęło i spuścić w klozecie.
Najlepsze, że oceny i opinie nastawiały na coś przełomowego, kiedy mi podczas rozgrywki prawdziwie wymiotować się chciało ..
Szacun za Wolfenstein New Order, ta gra za 5-6 lat będzie klasykiem.
Świetna jest również druga częśc New Colossus, a teraz czekam na 3. Mam nadzieję, że wjedzie jakiś teaser na QuakeCon za parę dni.
Może mi ktoś wyjaśnić o której dekadzie jest mowa? Miniona dekada trwała od 2001 do 2010. A obecna dekada (2011-2020) skończy się w tym roku. Więc w podtytule powinno być: "Oto najważniejsze tytuły mijającej dekady"
90% tych gier w ogóle nie zmieniło nic w branży. Gdzie jest seria Batman, gdzie mechanika serii została zaimplementowana w masę kolejnych gier? Gdzie AC i synchronizacja lub zaawansowana wspinaczka, która również była zapożyczona w wielu grach? Nie chce mi się wspominać te o masie klasyków, które przetarły szlaki.
Eeee... Pillars of Eternity, dało początek serii Wasteland, czyli rozumiem, że gra z 2015, pozwoliła stworzyć grę w 1988 roku, ktoś to w ogóle tetował?
Proszę poprawcie tego babola z Pillars of Eternity. Zarówno Wasteland 2 jak i Divinity Original Sin wyszło szybciej niż pierwsze Pillarsy więc jak to możliwe, że dzięki tej grze mamy Divinity i serie Wasteland?????
Gdyby Divinity Original Sin nie odniosło sukcesu to by nie zrobili drugiej części i tak samo z Wasteland 3. Śmiem twierdzić, że akurat Pillarsy nie miały z tym nic wspólnego. Chyba nie do końca przemyślany był ten artykuł.
Ale że nie ma Star Citizena? No sorry, pomijając już kto co na jej temat myśli.
Najważniejsze nie znaczy najlepsze. Są gry, które niekoniecznie zapamiętaliśmy my, ale zapamiętała je cała branża gier, a nawet wręcz zmieniła się pod ich wpływem.
No sorry pasuje dużo bardziej niż inne gry z listy.
Tutaj powinna znaleźć się Zelda: BoTW. Od czasu jej wyjścia widać wyraźne zmiany w filozofii i designie otwartych światów, czy to ubisoftu (AC: Valhalla), gier casualowych (genshin), czy bardziej hardcotowych (Elden Ring).
Szczerze to każdy wybór jest subiektywny. Ale gdzie BF Bad Company 2? Nier Automata, Spider man, South Park Kijek Prawdy, Titanfall 2 (zwłaszcza multi) singiel też spoko. Dalej Deponia, Deus Ex Bunt ludzkości, L.A Noire. itd. Angry spoko ale to popierdółka. Może najlepsze ale z podziałem na pc, mobilne i konsole? Słaby ten wybór. Cyberpunk bardzo dyskusyjny wybór. Fajny tytuł ale nic nadzwyczajnego.
Czy ja dobrze widzę, że na liście nie ma Skyrima? Premiera po koniec 2011 więc jak najbardziej się łapie. A nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że jest to jedna z najbardziej wpływowych gier ostatniej dekady. W końcu to od niej zaczął się wielki szał na open worldy/sandboxy. Wystarczy porównać kilka ważnych serii jak się zmieniły po premierze Skyrima.
ACIII->ACIV i cały zwrot Ubisoftu w stronę openworldów
Dragon Age II -> Dragon Age Inkwizycja
Wiedźmin II -> Wiedźmin 3
Co do Wiedźmina 3 dodałbym jeszcze co innego. Wraz z W3 pojawił się na ogólnoświatowej scenie CDP RED i ich prokonsumenckie podejście. Nie chcę wnikać teraz ile z tego było prostym PRem i jak zawiedli przy CP77. Ważne jest, że przez całe 5 lat byli dla graczy symbolem prokonsumenckiej firmy i przykładem dla innych, że warto w marketingu przynajmniej uwzględniać bycie "dla graczy". Przypominam, że jest to moment, w którym EA twierdzi, że nie ma miejsca dla singli a mikrotransakcje stają się coraz agresywniejsze. Nic dziwnego, że przez te 5 lat CDP RED był na sztandarach graczy walczących z mikropłatnościami.
Cyberpunkowi 2077 jak najbardziej się tutaj miejsce należy. Co by nie mówić branża nie jest już taka sama po tej premierze.
Dodałbym tutaj jeszcze, w podobnym charakterze co CP77 "No Man's Sky". Powrót jaki gra zaliczyła jest obecnie symbolem growego "redemption arc" i dowodem, że warto grę naprawiać nawet po premierze i nawet jeżeli była to premiera bardzo nieudana. W dodatku naprawiać za darmo. Poza tym gra sama w sobie również była dość innowacyjna.
Dodałym jeszcze TLoU2. Nie grałem co prawda więc nie mogę się jednoznacznie odnieść do samej gry, jednak to co wydarzyło się po premierze było bardzo ważne dla branży jako takiej. Po raz pierwszy świetnie wykonana pod względem technicznym gra, została zmasakrowana przez ogromną część graczy tylko i wyłącznie z powodu fabuły. Pokazało to, że fabuła w grze może być traktowana jako pełnowartościowy, kluczowy element a nie tylko pretekst dla całej reszty.
Do tego jeszcze Hellblade, po którym nie ma już chyba tematu, który byłby dla gry "nieodpowiedni" czy "za poważny"
PUGB : Zapamiętamy za to że przypomniano o battle royale
Fortnite : Zapamiętamy za to że każda firma chce mieć tryb battle royale
Są Pillarsy a nie ma DOS2? Co to za śmiechotreść xD
Pewnie zaraz pojawią się oburzeni ale brakuje na liście Skyrima.
Nic z tego dla mnie
Cyberpunk ? W sumie można się zgodzić, nikt wcześniej tak mądrze nie promował gry. E3 2018 i 2019 zniszczyło mi mózg :D
Co do Wolfenstein: The New Order, Wiedźmin 3: Dziki Gon, DayZ, GTA Online w pełni się zgadzam - reszty gier nie komentuję.
Z całym szacunkiem, ale Zelda Breathe of the Wild i PUGB powinny się znaleźć. Obie stworzyły nowy gatunek gier, są i będą długo naśladowane. Choćby Immortals, nadchodzący Elden Ring i pewnie kilka innych, które czerpią z genialnej (ocenionej tu na 10/10) Zeldy. Jeżeli chodzi o PUGB to cały, mega popularny gatunek Battle Royale.
Edit - H1Z1 faktycznie było pierwsze, ale to drugi PUGB gatunek mocno wypromował.
Ja bym nie przeceniał wpływu Pillars of Eternity. Dobra gra ale cały czas coś się działo w temacie klasycznych rpgów. Pokazuje to choćby to, że 2 lata wcześniej wyszło Baldurs Gate w wersji HD a z klasyków pełnymi garściami czerpały gry jak Dragon Age, Drakensang, Legend of Grimrock czy South Park Kijek Prawdy. Większy sukces odniosło jednak Divinity i to dzięki niemu powstaje kolejny Baldur a wpływ Pillarsów na to jest marginalny. Świadczy o tym dobitnie to, że Larian odpowiedzialny za Divinity robi nowego Baldura.
Idąc wytycznymi z tego zestawienia to na upartego w niemal każdej popularniejszej grze można by się dopatrzeć czegoś przełomowego. W wielu z podanych gier chodzi tylko o to, że były lub są popularne bo w swoich mechanikach mają tylko lepsze wersje tego co już było. Takie GTA Online nie jest żadną rewolucją bo już były wcześniej próby zrobienia czegoś w tym stylu choćby w module sieciowym do San Andreas czy All Points Bulletin. Nie chcę się jednak kłócić z zestawieniem bo co by tu nie było to można podać argumenty za i przeciw. Brakuje mi tylko Among Us. Nie lubię jej ale pokazała, że prosta produkcja z malutkim budżetem tez może odnieść gigantyczny sukces.
z tej całej listy to w sumie tylko seria Souls bo wprowadziła wyższy poziom trudności w grach i seria Wiedźmin bo poboczne questy pocztowe zamieniła na questy które coś do gry wnoszą, oraz dodała istotne konsekwencje z wyborów. Pozostałe z listy nie wiem co niby wprowadziły istotnego.
za to brakuje wielu gier które naprawdę dużo wprowadziły / dziwny ten artykuł
Szczęśliwcy, którzy mieli okazję przejść grę (Half-Life: Alyx) w ten sposób, zgodnie mówią o rewolucji w świecie gier i mechanikach
Jakiej znowu rewolucji? To wszystko juz bylo a nawet wiecej (walka wrecz) tylko nikt nie wladowal do tej pory tyle kasy do gry VR wiec sie zbiera szczeke z podlogi (no i chodzi o HL) to otwarlo wielu osobom oczy i z tego powodu mozna powiedziec ze premiera jednej z najważniejszych gier lat 20. XXI wieku już się odbyła.
Battlefield 3, Wiedźmin 3, Red Dead Redemption 2, Death Stranding, Uncharted 4, Alien Isolation, The Last Of Us Part 1 i Part 2, seria Dead Space, Hotline Miami. To są gry dekady, które zmieniły branżę, oczekiwania graczy i zawyżyły poziom a nie jakieś kreskówki dla małych dzieci, które w dużej mierze wymieniliście panowie. Oczywiście żartuję. To tylko moje zdanie. Pozdrawiam
Czy ktoś podający tutaj Skyrima może wyjaśnić jaki wpływ miał na branżę? Nie piszę tego po złości, ale otwieranie zamków w Dying Light to jedyne co mi przychodzi do głowy.
Jest LoL, który jest uproszczoną zrzynką Doty - gry wprowadziła na rynek nowy gatunek gier + wniosła najwięcej pieniędzy do ESportu, tworząc turnieje, które do dzisiaj mają największe budżety, a sama gra jest mistrzostwem świata pod kątem rozkminki, trochę słabo. LoL sam w sobie oprócz popularności nie wniósł tutaj nic nowego
PoE to też nic nowego - przecież oni nawet całym silnikiem wzorowali się na poprzednich baldurach itp. Divinity do tej branży wniosło na prawdę wiele zajebistych, nowych rozwiązań i nie dziwie się, że to im powierzono nową wersje Baldura, bo na to tym sobie zasłużyli
Gdybym miał typować NAJWAŻNIEJSZĄ (nie najlepszą!!!) grę minionej dekady, to chyba celowałbym w Fortnite. Nic tak nie namieszało na rynku gier, jak ten tytuł (albo raczej kasa, którą przyniósł Epicowi). Generalnie zakończenie monopolu Steama i wielkie rozdawnictwo gier zamieszały w tym gamingowym kociołku. Plus szaleństwo na battle royale - niezależnie czy ktoś lubi czy nie, wie o co chodzi w tym trybie, nawet jeśli nie grał, to na pewno o BR słyszał. Na drugim miejscu Minecraft, bo bez niego nie byłoby Fortnite. Poza tym minecraft to fenomen kulturowy i w zasadzie definicja sandboxa.
Zabralem sie za czytanie i pomyslalem, czy bedziecie tak bezczelni i wchrzanicie tutaj cyberbuga. Myslalem pod koniec, zer bede musial odszczekac, ale jednak nie. PRowa wpadka i sukces na skale swiatowa? :D Autor spokojnie by znalazl robote w TVP Dezinfo przy pisaniu paskow...
1. Angry Birds (gry mobilne w domyśle) no proszę? Pamiętam te przewidywania mówiące o tym, że ten sektor tak urośnie że producenci mobilek będą przejmować gigantów przemysłu gamingowego. Że konsole zostaną wyparte przez smartfony. Jedyny wpływ jaki naprawdę wywarly na branżę to upychanie gdzie się da mikropłatności.
2. Wedźmin: Dziki Gon wspominanie o tych 16 darmowych DLC to żenada. Dostaliśmy za darmo coś co wycięto wczesniej z gry. Questy poboczne - mapa zawalona znakami zapytania.
Gry dekady, Skyrim, Wiedźmin 3, Wolfenstein New Order, Doom 2016, Age of Wonders 3, GTA V wg mnie.
Ale że RDR 2 albo Death Stranding albo TLoU 2 nie daliście?
Trochę biednie wygląda ta dekada. Jakieś MMO, często z korzeniami w poprzedniej dekadzie, albo karcianki, słabo to wygląda na tle poprzednich dekad.
Skyrim? Weźcie nie bądźcie śmieszni
Ta gra to jeden wielki regres względem morka i obka, do tego zwykły średniak
Gra się dobrze sprzedała bo gimby się na nią rzuciły
Żadnej rewolucji ten tytuł nie miał
Gra z otwartym światem wielkie mi halo
"Co powstało z inspiracji Wiedźminem 3? nowe odsłony serii Assassin’s Creed;"
W którym miejscu?
Ja bym tu jednak dał The Last of Us Part II za wywrócenie oczekiwań graczy do góry nogami, kolejny pokaz mocy twórczej swobody i wprowadzenie chyba największych dyskusji na temat gry wideo od lat. Do tego GTA 5/Red Dead Redemption 2, Final Fantasy VII Remake, Zelda: Breath of the Wild. Oczywiście mówię o najważniejszych grach dekady, a nie tych najlepszych