Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Forum: Stary samochód - pytanie do...mechaników? Pasjonatów?

30.05.2020 23:07
DiabloManiak
😜
5
5
odpowiedz
1 odpowiedź
DiabloManiak
237
Karczemny Dymek

Fiat jak to Fiat .
Marudzenie na Fiata to "troche" u nas jest komiczne zwłaszcza patrząc na masowe onanizowanie się do polonezów , dużych fiatów i maluchów które to są fiatami ale skundlonymi w naszych fabrykach ( nawet "rekordy" zdobywane na nich , nie były robione na seryjnych egzemplarzach a na częściach i materiałach eksploatacyjnych z zagranicy). Wkładem naszym w większości było pozbawiania tych aut coraz większej ilości detali czy gorsza jakość wykonania niż kiedyś ;)
( i już czuje minusy i życzenia tego co najgorsze od gimnazjalnych ratowników "klasyków" bo tata/dziadek takim jeździł )

Za youngitmera najczęściej uważa się wozy wyjątkowe lub w bardzo szczególnych limitowanych egzemplarzach , wiec punciakowi do tego trochę daleko (zwłaszcza że jeszcze sporo ich jeździ po drogach czy to jakie fiaty czy zastawy 10) ;)

Ale jak chcesz zrobić budżetowego klasyka czemu nie. Porządny car detaling, dobry warsztat który posprawdza wszystko ( nie aso) od ciśnienia w cylindrach, przez elektrykę po luzy w zawieszeniu. Do tego zabezpieczenie podwozia..
ale żeby był uznany za klasyka to także jeszcze mu trochę lat brakuje
Tylko ze to już od Ciebie zależy czy chcesz lądować w to forsę bo wartość rynkowa będzie mizerna i brak efektu wow :)

post wyedytowany przez DiabloManiak 2020-05-31 01:33:40
30.05.2020 22:59
4
1
odpowiedz
1 odpowiedź
damianyk
144
Nośnik Treblinek

Nie da się zrobić "przeglądu generalnego", bo niby co to miałoby być? Trzeba by porozkręcać wszystko, zmierzyć, zważyć i wymienić. Daj sobie spokój z takimi zabiegami, znajomy kupił astrę i bardzo się cieszył bo pojechał do aso i oni mu tam "wszystko sprawdzili i powiedzieli że jest dobrze". I skasowali 200 zł, za sprawdzenie błędów, oleju i ciśnienia w oponach. Nic więcej o samochodzie mu nie powiedzieli, bo niby co mogą wiedzieć? Nikt nie przewidzi kiedy samochód się zepsuje, i szkoda marnować pieniądze na wróżenie z fusów. Diagnosta nie zagląda pod maskę bo po pierwsze to mu nic nie da - chyba że ewidentnie leje się skądś olej albo coś się urwało - a po drugie to nie należy do obowiązków podczas przeglądu.
Sporo zależy od finansów, dużo od użytkowania samochodu. Jeśli olej, rozrząd, filtry były zmieniane na czas, jeśli nie był lany olej mineralny albo chińskie części to przedłużyło życie wozu. Jeśli użytkownik nie pałował go na zimno, albo nie przegrzewał to też na plus. Ale rdzy niestety nie powstrzyma użytkowanie. Ona się rozwija, nawet jeśli jej nie widać. Na pewno jest wewnątrz progów, w nadkolach, możliwe że pod fabryczną warstwą zabezpieczającą podwozie. Jedyne co mogło ją opóźnić to wykonanie konserwacji podwozia i profili zamkniętych, ale nie dzisiaj tylko dobre 10 lat temu, albo i lepiej. Wymiana słupka to już w ogóle nieciekawa sprawa, bo zapewne był wspawywany, a przegrzania niszczą warstwę antykorozyjną (u fiata i tak lichą).
Co możesz zrobić? Pilnuj oleju, płynu chłodzącego i rozrządu, samochód garażuj. Ewentualne usterki eliminuj zawczasu, nie oszczędzając. I tak jak piszesz, jak jedzie, nie trzeszczy ani nie świecą kontrolki (we włoskim wozie to może być problem) to jeździj. Na pewno nie radzę go trzymać pod kocem i nie używać, bo to zaprzeczenie posiadania samochodu.
I napisał ci to użytkownik wozu 22 letniego, z podobnymi ambicjami co ty, z tym że ja już jestem po wymianie progów i walce z rdzą, remoncie pompy, wymianie uszczelki pod głowicą itp. wydatkach. I gdybym sam tego nie robił, tylko musiał oddawać za każdym razem do mechanika to posiadanie takiego samochodu było by kompletnie nieopłacalne. I muszę ci powiedzieć że prawdopodobnie będziesz używał samochodu do momentu aż na skutek korozji nadwozie straci sztywność, bo walka z rdzą jest strasznie kosztowna i praktycznie nieopłacalna.

post wyedytowany przez damianyk 2020-05-30 23:02:50
30.05.2020 23:38
Mr. JaQb
6
1
odpowiedz
Mr. JaQb
110
Legend

Fiat jak to Fiat, robił od zawsze najlepsze auta miejskie, ale na somsiadach wrażenia nie robi, także u nas występuje powszechne zniechęcenie do tego typu furek.

Czy warto? Otóż jeśli faktycznie uznajesz to auto za członka rodziny i jesteś gotów na wyrzeczenia, pewnie. Wyrzeczenia będą, bo stare auto ma prawo się psuć i na pewno to się będzie działo. Gumy parcieją, części mechaniczne się zużywają, blacha rdzewieje. Tak naprawdę każda wiekowa fura jest specjalnej troski. Problem może być z częściami, bo Włosi dość szybko porzucają ich produkcję, a części zamiennych też nie jest jakoś strasznie dużo. A co do stłuczki - jeśli auto nie zostało zbyt mocno uszkodzone, a naprawę wykonano sumiennie, bez centymetra szpachli kładzionej na giętą blachę, to będzie się trzymać.

To jest raczej zabawa dla pasjonatów, którzy samodzielnie będą sobie grzebać w furze i ją dopieszczać, w innym przypadku zostawia się wory hajsu u specjalistów.

30.05.2020 22:33
1
zanonimizowany622647
142
Legend

Ja wiem, że Fiaty nie cieszą się specjalnym poważaniem. Punto II FL nie jest żadnym rarytasem motoryzacyjnym. Kupiliśmy go z żoną trzy lata temu od kumpla, syna zmarłego profesora, który dbał o autko (rocznik 2004) i mało nim jeździł. Nawet teraz ma 119500 km przebiegu (facet na przeglądzie stwierdził że jeżdżono nim dookoła bloku). Wymieniliśmy sprzęgło zaraz po zakupie, misę olejową i wentylator chłodnicy. Ok, przyznaję, autko jest powypadkowe: baba, 20 metrów od domu, wymusiła pierwszeństwo i jebła w bok - drzwi przednie pasażera do wymiany, słupek też (czy jak to tam się nazywa między drzwiami). Pech. Wysłałem auto do chyba najlepszego serwisu w Łodzi, całą kasę z OC władowałem w naprawę i autko żyje. Miało to miejsce jakoś w listopadzie 2018.
Jednak przeglądy wszystkie przechodzi zawsze na tip top. Tzw. "przyjaciel rodziny" który różne samochody miał czasem go dogląda bo mnie ani żony nikt w motoryzacji niestety nie "wyszkolił".
Czemu piszę ten wątek ? Autko skończyło w maju 16 lat. Cholernie je lubimy. Ojciec mówi do mnie: "niedługo i tak się rozleci, jak to Fiat i se zmienicie". Mi się robi smutno. Chcę więc zrobić ojcu "na złość" a Punciakowi "dobrze" i udowodnić że z Punciaka....zrobię coś w rodzaju youngtimera. Pytanie: jak bardzo zależy to od finansów, ile od szczęścia, ile od doglądania i przeglądów? Facet na corocznym przeglądzie też chyba wszędzie nie zagląda (wkurza mnie że nie zagląda pod maskę i tam nie sprawdzi czy wszystko jest ok, tylko włazi pod auto i tyle). Korozja póki co autka nie bierze jakimś cudem....Na co zwracać SZCZEGÓLNĄ uwagę ? Jakieś działania profilaktyczne ? Czy mam autko wysłać np. do autoryzowanego serwisu Fiata i zrobić mu "przegląd generalny" (aczkolwiek tu się boję że mnie oskubią). Czy po prostu jeździć na zasadzie: jak jedzie i nie widać czerwonych kontrolek ani nic złego nie słychać to nie trzeba nic robić i wierzyć obowiązkowym rocznym przeglądom ? Ja wiem, że niektórzy mogą się śmiać, ale jeśli ktoś chce se robić jaja i śmiać się ze mnie albo z Punciaka niech nie pisze :) Szkoda mojego czasu.

30.05.2020 22:38
bisfhcrew
2
odpowiedz
bisfhcrew
173
oversteer

Punto II chyba nie ma szans na zostanie youngtimerem. Może kiedyś klasykiem, za 20 lat jak większość z nich wyląduje na z złomowisku.
Skoro auto sprawne a nie czujesz potrzeby zmienić na coś lepszego. To nic tylko jeździć i robić bieżące naprawy.

30.05.2020 22:49
PanSmok
3
odpowiedz
PanSmok
253
Legend

Jezeli nie jest zgnite - i o ile nigdy tego nie robiles - to jak zaczalbym od zakonserwowania podwozia bitexem lub czyms podobnym (wiem za o 16 lat za pozno, ale lepiej pozno niz wcale ). A tak to jezdzic i miec nadzieje ze jutro tez zapali.

30.05.2020 23:50
7
odpowiedz
zanonimizowany1334084
24
Konsul

120k przebiegu to prawie nic dla silnika. Jeśli olej i filtr będą wymieniane na czas co te 15k, a kierowca nie będzie zarzynał go na wysokich obrotach, to ten samochód może spokojnie pomnożyć swój wynik.
Ja z własnego doświadczenia się przekonałem, że opinie o Fiatach to stereotypy, jak zawsze przy różnych markach. Wszystko zależy od mechanika. U siebie mam Fiata Doblo i Ducato, co prawda to dostawczaki ale pierwszy dobija do 400k a drugi do 650.

Wracając do tematu: konserwacja podwozia, może lakieru i tyle. Reszta będzie się sypać od eksploatacji. Jedyne o co bym się martwił (oprócz lakieru i blach), to fiatowska elektronika i kable. Tutaj akurat nie za wiele jest dobrego do powiedzenia, więc z czasem pewnie się pojawią problemy.

post wyedytowany przez zanonimizowany1334084 2020-05-30 23:51:08
31.05.2020 03:25
raziel88ck
8
odpowiedz
2 odpowiedzi
raziel88ck
203
Reaver is the Key!

Najważniejsze jest to, że się nie psuje i nie jest zgnite. Przebieg również ma malutki, więc jeszcze długo wytrzyma. Musisz o niego dbać, ale jeśli kiedyś w przyszłości zacznie się sypać to uciekaj albo złomuj. Nie warto wydawać kupy gotówki na to auto.

Moja opinia na temat tego modelu nie jest pozytywna. Miałem okazję jeździć Punto II fl 2003 z silnikiem 1.2. Auto kiepsko się prowadzi, silnik mułowaty, a pedały są fatalnie umiejscowione. Nissan Micra III czy Opel Corsa C biją Punto II na głowę, jeśli chodzi o przyjemność z jazdy.

post wyedytowany przez raziel88ck 2020-05-31 03:28:30
31.05.2020 08:55
Matysiak G
9
odpowiedz
1 odpowiedź
Matysiak G
154
bozon Higgsa

Czy po prostu jeździć na zasadzie: jak jedzie i nie widać czerwonych kontrolek ani nic złego nie słychać to nie trzeba nic robić i wierzyć obowiązkowym rocznym przeglądom ?

Dokładnie tak. Jak znasz auto, to zwykle wyczujesz, kiedy coś w nim zaczyna szwankować. I potem zwykle jedziesz do majstra, ten w najlepszym razie znajdzie jakiś mały luz i stąd słynne "jeździć, obserwować". No oczywiście filtry i olej na bieżąco.

post wyedytowany przez Matysiak G 2020-05-31 09:01:56
31.05.2020 12:29
Rumcykcyk
10
odpowiedz
1 odpowiedź
Rumcykcyk
120
Głębinowiec

Najlepsze auto to takie w którym jest minimalna ilość elektroniki. Sam miałem 20 lat Fiata "cinkoczento" i byliśmy zawsze z niego zadowoleni. Czasem zawieszały się szczotki przy odpalaniu i trzeba było ciężkim prętem walić żeby zaskoczył. Później kupiliśmy skode na firmę, a Fiata z bólem pozbyliśmy się za 500 zł. Teraz jak będę kupował auto to będę patrzył na korbotronik, klimatyzacja i wspomaganie kierownicy, a reszta to zbędne twory żeby było co naprawiać u elektromechanika.

Z resztą w salonie niby zamawiasz samochód ale nie można go wybebeszyć. Wciskają na siłę rzeczy których nie chcesz, a za które musisz zapłacić. Do dziś się cieszę bo w listopadzie/grudzień 2019 miałem wydać ponad 100 tys na nowy samochód, a uratowało mnie to, że chcieli mi wklepać wysoki procent na który się nie zgodziłem. Teraz patrze na używkę ładnie utrzymaną żeby żona sobie śmigała.

post wyedytowany przez Rumcykcyk 2020-05-31 12:38:10
31.05.2020 12:49
11
odpowiedz
2 odpowiedzi
William_Wallace
152
Generał

Pojedź do mechanika i poproś o sprawdzenie:

-Układu zawieszenia - czyli gumy na wahaczach, luzy na sworzniach, luzy na stabilizatorze poprzecznym, luzy na drążkach kierowniczych, niech poszarpie zawieszenie, zobaczysz stan gum od amorów i łożysk.
-Wycieków - olejów i płynu chłodzącego.
-Jak regularnie wymieniasz 4 filtry (ewentualnie 3, bo nie wiem czy masz tam filtr paliwa) i olej to dobrze, jak nie to polecam wymienić. Jak chcesz mieć pewność, że w aucie jest olej jaki chcesz to najlepiej przywieź własny - taka rada :)
-Oświetlenie - w tym podświetlenie tab. rejestracyjnej bo sporo osób zapomina , światło cofania.
-Jak

Usługę wyceniam na 100zł.

Ja raczej odradzam "autoryzowane serwisy". Np autoryzowany serwis audi nie wymienia filtrów powietrza (a kasują :D
Albo potrafią zamienić Ci części...

Polecam te średnie prowadzone przez Pana Mirka od 20 lat - opinia w google i ocena sporo też mówi.

31.05.2020 23:26
kong123
😉
13
odpowiedz
kong123
120
Legend

Jeśli jesteś przywiązany do samochodu, nie jest w tragicznym stanie i masz na niego trochę kasy to warto go sobie zostawić i zrobić po swojemu. Jeśli będziesz dbał o auto to posłuży Ci jeszcze długie lata.

Dużo zależy też od tego gdzie i na jakich dystanach się przemieszczasz - jeśli głównie miasto to jest to jak najbardziej dobry wybór. W trasę też da się pojechać aczkolwiek różnie może to być z komfortem. Jeździłem po Polsce znacznie mniejszym samochodem i jakoś tragedii nie było.

Ogólnie to sam zaczynałem swoją przygodę motoryzacyjną od fiata, z tym że innego modelu. Części do tych samochodów są tanie jak barszcz, naprawa raczej mało skomplikowana. Jedynym poważnym problemem jest ruda, która jak to się już przyjęło lubi wcinać fiaty ale ja jestem zdania jak kto dba tak ma. Audi też potrafi zardzewieć (żeby nie było to nie hejt:) )

post wyedytowany przez kong123 2020-05-31 23:27:45
01.06.2020 08:57
14
odpowiedz
zanonimizowany622647
142
Legend

Popatrzyłem sobie wczoraj w necie i wyszło, że wymiana rozrządu w Punciaku to koszt 610 zł. Ja wiem, że dla warszawskiego korpo i prezesów z GOLa to nie pieniądz, ale jednak portfel by mi po wypłacie nieco schudł....Zerknąłem dzisiaj jednak w papiery! Okazało się, że kupiliśmy Punciaka w czerwcu 2017, a kumpel wysłał autko w styczniu, czyli pół roku wcześniej do ASO i tam...wymienili mu rozrząd!Uffff.......Wiadomo, my od tego 2017 r. nie zrobiliśmy jakichś kosmicznych kilometrów bo jeździmy głównie po mieście. Czy więc póki co rozrządem się przejmować nie muszę, tak do mniej więcej 200 000 km ? Wiadomo, w czerwcu pojadę powymieniać jakieś tam filtry, sprawdzić zawieszenie i inne płyny, ale rozrządem wolałbym się nie przejmować póki co :)

01.06.2020 10:12
Pizystrat
15
odpowiedz
3 odpowiedzi
Pizystrat
126
VictoriaConcordiaCrescit

Punto to na pewno sympatyczne auto, ale nie sądzę by kiedykolwiek stało się klasykiem. To samochody, które produkowano masowo. Może, może... jeśli miałbyś to auto i niezwykle o nie dbał przez jakieś 15-20 lat, to byłaby taka szansa. Ale czy jest sens bawić się tyle z takim autem tylko po to, by coś udowadniać jakiemuś gościowi? No nie wiem. A niech sobie gada co chce. Grunt, że Tobie to auto się podoba, lubisz je i spełnia Twoje oczekiwania. W pełni rozumiem także przywiązywanie się do rzeczy, bo ja mam trochę podobnie. Uważam jednak, że na siłę nie ma co komuś udowadniać i jak przyjdzie na to czas, to po prostu kupić nowe auto. Oczywiście zrobisz jak uważasz :)

Mam dobrego kumpla, który ma Punto II przed liftingiem. Ten samochód to jego oczko w głowie i świata poza nim nie widzi. Zapiera się, że nigdy go nie sprzeda, że zawsze będzie jego i takie tam. Mówi wręcz o miłości do tego auta. Chwali się co rusz, że na ekspresowej 160 km/h wycisnął z niego i że wyprzedza nowe BMW. Auto bez jakiejkolwiek elektroniki, a psuje się niemiłosiernie. Co chwila ma jakiś problem z nim i jeździ po mechanikach, ale on nic sobie z tego nie zrobi. Póki da się naprawić- naprawia i jeździ dalej. Podchodzi to już pod fanatyzm, co raczej jest niezdrowe. To kawał rzęcha, ale no przywiązał się do tego samochody na tyle, że nie wyobraża sobie sprzedaży tego samochodu i kupna czegoś lepszego. A naprawdę, ja sam mógłbym napisać solidne wypracowanie na temat tego co działo i dzieje się w tym aucie, oczywiście na podstawie jego opowieści. I czy jest w tym sens? Nie ma żadnego, ale to jego życie i jego prawo, tak więc robi jak mu się podoba.

Co chyba najśmieszniejsze, zaoferował mi, zupełnie serio, na 100% poważnie, że chętnie zawiezie mnie tym jego Punto na ślub, jak w przyszłości będę się żenił. Po co będę wynajmował jakieś limuzyny, jak on może mnie rozpadającym się trzydrzwiowym Punto zawieźć pod kościół, (to jego słowa, oprócz "rozpadający się") pomijając już nawet fakt, że ja sam mam sporego sedana Lexusa i bez wstydu można by nim jechać nawet na ślub. Ale nie. Jego Punto najlepszy samochód świata, jedyny, niepowtarzalny, najszybszy i najpiękniejszy. Chłopak oderwany od rzeczywistości - całkowicie. Nadmienił tylko, że specjalnie na taką okazję odrestaurowałby go, odpicował tak, że wszystkim by gacie opadły z wrażenia, tylko musi trochę zarobić, by było go stać na taką "renowację". Szczerze, to wolałbym już pojechać starym Ursusem na ślub. Przynajmniej oryginalnie. To taka tam anegdota. Nie idź tą drogą, bo wszystko powinno mieć swoje racjonalne granice ;)

post wyedytowany przez Pizystrat 2020-06-01 10:12:59
02.06.2020 20:17
17
odpowiedz
zanonimizowany622647
142
Legend

Jak regularnie wymieniasz 4 filtry (ewentualnie 3, bo nie wiem czy masz tam filtr paliwa)

Okazało się że filtr paliwa jest w Punciaku niewymienialny ;)

No ale ok. Poszedłem do wesołego sklepu z częściami do FIATA. Kupiłem prestiżowy (xD) węglowy filtr kabinowy. Przy próbie zaczęcia roboty okazało się że trzeba wyciąć zaślepkę, wymienić filtr i...wkręcić nową zaślepkę na śrubki, którą to trzeba sobie kupić....Ten kto to wymyślił to powinien dostać po łbie....Więc jutro znowu idę do sklepu po zaślepkę. No ale będę miał to z głowy chociaż.

25.10.2020 22:20
18
odpowiedz
2 odpowiedzi
zanonimizowany622647
142
Legend

Punciak w ostatnim czasie dostał nowy oring, nowy wentylator chłodnicy, nowe świece, nowy wieszak przy amortyzatorze, łożyska przy alternatorze i nowy regulator napięcia, wymienione filtry oleju i powietrza (wszystko zapisuje: dzień, ile miał km na liczniku w dniu wymiany itd.), kupiłem przedwczoraj tarcze i klocki hamulcowe i płyn hamulcowy....Więc cały czas jest chuchany i dmuchany :) Niedługo pewnie, na wszelki wypadek, zrobię zapasy części (jakieś wachacze, cewka zapłonowa, kable od świec, silnik krokowy etc.).
Przyjdzie czas i na całkowitą renowację podłogi i walkę z rdzą ale to jeszcze chwila, bo stan nie jest zły, a mam trochę innych wydatków przez najbliższy czas. Kontroluję to jednak cały czas.

13.10.2022 13:12
Iselor
19
odpowiedz
10 odpowiedzi
Iselor
32
Generał

Nie chcę zaśmiecać forum kolejnym tematem na 3 posty więc spytam tu.

Punciak ma założone opony 165/65 R14. Takie miał jak go kupiliśmy i takie potem kupiliśmy. Ale wg Oponeo Fiat Punto
Hatchback II 1.2 8V z 2004 roku to 155/80 R13 (i kilka opcjonalnych z R od 13 do aż R17). Co zabawne, takiego rozmiaru na jakim jeżdzimy nie ma w proponowanych opcjonalnych! Najbardziej zbliżony to 165/70 R14. To jak to w końcu jest ? Jaki rozmiar mam wybrać ?

post wyedytowany przez Iselor 2022-10-13 13:13:00
13.10.2022 15:45
mirko81
20
odpowiedz
mirko81
70
Slow Gaming

Widze ze nikt nie wie co znaczy tu 65.
Proponuje zejsc z miarą do opon waszych i szukać tych 4- 7 cm w profilu 40-70. :)

Poodany profil to wartość procentowa w stosunku do szerokości. Czyli

Np 165/60 to 0.60×165 =107.25 mm czyli wysokość opony to 10,7 cm

Jeśli ci komfortowo na 65% to tak zostaw. Na 70% opona będzie wyższa (11,5cm) i bardziej miekka za to mniej stabilna w zakrętach

Czyli co sie zmienia znacząco? Wielkość całego koła o 1,6 cm. Teraz pytanie pod jaki rozmiar felgi w calach i model opony skalibrowany jest licznik prędkości. Będą różne pomiary prędkości na nich.
Tak wychodzi na logikę. Auta często mają naklejke z rodzajem stosowanego koła.

Ciekawe czy jeśli producent montuje różne koła to kalibruje licznik. Nie zglebialem sprawy.

No cóż. Też mam spory odchyl. Ciekawe czy nie jest bez znaczenia na ESP.

post wyedytowany przez mirko81 2022-10-13 16:21:02
01.06.2020 11:35
tmk13
16
odpowiedz
1 odpowiedź
tmk13
256
Generał
Image

z Punciaka....zrobię coś w rodzaju youngtimera

Dobra, do tej pory miałem Iselora za barwnego uczestnika forum, który w zasadzie pisał w moich ulubionych wątkach. Ale to już przechyla szalę. Czyje to troll konto?

31.05.2020 14:01
📄
12
odpowiedz
12 odpowiedzi
zanonimizowany1309250
4
Centurion

Z 16-letniego Punta taki sam klasyk jak z bezzebnej, nigeryjskej prostytutki za cwierc funciaka- dama operowa.
Czyli zaden.
Juz od dawna powienen byc przerobiony na wozki sklepowe w pobliskiej Biedronce.
Ze wzgledow estetycznych, srodowiskowych i bezpieczenstwa- swojego i innych uzytkownikow drogi.

post wyedytowany przez zanonimizowany1309250 2020-05-31 14:04:38
Forum: Stary samochód - pytanie do...mechaników? Pasjonatów?