Jak tak dalej pójdzie to Blizzard pójdzie na dno, zostając zatopionym przez Activision. Imho w końcu dojdzie do tego co się stało z CoDem - nic nowego i w koło to samo od czterech lat.
Sześć tytułów. Trzy lata. Blizz?
Luuul w 3 lata u Blizza to może ruszyć beta jednego, a nie premiera sześciu :D Kawalarze w tym Activision.
Na pewno to był żart i szefostwo Acti teraz ma śmiechy-chichy jak czytają reakcje w Necie.
Kiedyś wydawali "jedną grę na 6 lat" teraz mają plan 6 wciągu trzech. Ciekawe ile z tego będzie odcinaniem kuponów.
Blizzard ma kilka pracujacych niezaleznie zespolów i według tabelki, ktora byla walkowana juz przy okazji 10 innych okazji nie powinno to byc niemozliwe.
dodatki do WoWa wychodzą w odstępach około półtorarocznych, więc to żadne zdziwienie. Dodatki (ups, sorry nowe części) do Starcrafta 2 też miały powstawać o wiele szybciej niż "podstawka", Diablo 3 wiadomo - wychodzi "na dniach" wiec dodatek w ciągu 3 lat to nie jest jakiś kosmos. O Titanie już sięsłyszy teżod dobrych kilku lat, więc nie wiem skąd się bierze to wasze demonizowanie Activision, ja mówiac szczerze chciałbym żeby ktoś tam kopnął w dupę szefostwo Blizzarda żeby się w końcu ostrzej wzieli do roboty, kurde tyle ludzi tam pracuje a jedyne co potrafią robić to 3 gry, to jest żałosne.
Jeśli tymi produktami miały by być jakieś dodatki i uaktualnienia to dadzą radę. Jeśli chodzo duże produkcje (Warcraft 4) to niemożliwe. Nie mówiąc o nowych markach (SpaceCraft, ew. MineCraft >:P) które przecież musza być stworzone od kompletnych podstaw.
oczekiwać to oni sobie mogą na kawe .Blizzard pokazało i pokazuje że nadal jest niezależnym studiem bo jesli Activison miało by faktycznie na nich jakiś wpływ to SC,diablo,WOW był by co roku i to jeszcze na konsole a np Titanie to już powstaje ładnych pare lat , z diablo też sie nie spieszą blizzard to nadal niezależna firma tyle tylko że teraz ma dodatkowe fundusze od fanów COD
Coś nie wierzę w info o D3... Nie ukaże się w TYM ROKU FISKALNYM? Że co? Chcecie mi powiedzieć, że już trwają testy beta, ale gra nie ukaże się przed kwietniem 2012? :P
Zdenio - nie sie nie ukaze, a tlumacz newsa dal ciala. W oryginalnej notce jest napisane, ze acti nie wliczylo diablo do raportow finansowych na ten kwartal co nijak ma sie do tego czy gra sie ukaze czy nie.
szkoda ze w najblizszej przyszlosci nie doczekamy sie Warcrafta 4 :/ trzecia czesc jest genialna i niestety ale WoW zatrzymal rozwoj tej marki bo kontynuuje fabule przez co kazdy kto ma gdzies MMO a lubi strategie musi obejsc sie smakiem.
Murabura po pierwsze skąd wiesz, że ona już nie powstaje?
A po drugie to nie widzę jak by mogli to poprowadzić.
Zamiast zostawić sobie otwartą furtkę w Trójce
poprowadzili fabułę dalej w WOWie co jest
moim zdaniem największym i niewybaczalnym błędem.
Jeśli chodzi o 6 gier w ciągu 3 lat? Jakoś tego nie widzę.
Chyba że liczą także z dodatkami, to wtedy może się uzbiera.
6 pozycji w ciagu 3 lat to calkiem mozliwe i wydaje mi sie, ze Blizzard wlasnie tyle wyda. 2x dodatek do WoW'a, D3 + dodatek i 2x nowa kampania do SC2... To juz daje 6, a wiadomo, ze pracuja tez nad Titanem. Nie powinno byc problemow, zwlaszcza, ze aktualnie tylko Titan jes robiony od 0, reszta ma juz podstawki.
Blizzard tworzy gry w cyklu około 6 letnim, tak więc dopiero teraz widzimy owoce sukcesu jakim jest WoW. Nic więc dziwnego że będzie powstawać coraz więcej produkcji tej firmy bez konieczności skracania cyklu produkcyjnego.
Co do Warrafta 4 była kiedyś wzmianka o tym że to nie WoW a stracraft2 wstrzymuje start produkcji tej gry. Któraś z wypowiedzi sugerowała również że zarząd nie widzi problemu w produkcji WC4 i jednoczesnym aktualizowaniu WoW-a. Tak wiec pracę na nowym Warcraftem zaczną się pewnie po wyjściu drugiego dodatku do SC2.
I to, drodzy państwo, byłoby normalne tempo. Bez żenady z produkcją przeciętnego rts'a 7 lat. Na warcrafta 4 mysle, ze mozemy liczyc jak blizzard poczuje bat na karku. Kilka zwolnień, obniżka płac i bedzie. Z tym ze cataclysm mial byc chyba ostatnim dodatkiem do WoWa? Tym lepiej, moze stworza nowa marke.
@ozoq
Cataclysm nie mial byc ostatnim dodatkiem. Podczas pracy nad Cataclysmem mowili, ze juz maja koncepcje na nastepny.
I bardzo dobrze, że Blizzard idzie swoim tokiem i nie ulega Acti. I oby tak było dalej. W przeciwnym razie, czekałby nas zalew co roku jakichś produkcji bez większych zmian. Blizz dopieszcza swoje produkcje, a potem okres ich wspierania jest szalenie długi (do Diablo II, do tej pory ukazują się poprawki do gry). I oby tak było dalej. A jak się to Acti nie podoba, to niech z spadają na drzewo.
Bez żenady z produkcją przeciętnego rts'a 7 lat
Faktycznie, na przecietnego rtsa 7 lat to za duzo. Na fantastyczna gre na lata to chyba w sam raz.
I to, drodzy państwo, byłoby normalne tempo. Bez żenady z produkcją przeciętnego rts'a 7 lat. Na warcrafta 4 mysle, ze mozemy liczyc jak blizzard poczuje bat na karku. Kilka zwolnień, obniżka płac i bedzie. Z tym ze cataclysm mial byc chyba ostatnim dodatkiem do WoWa?
Haha, uwielbiam takie wymadzanie sie, kazde kolejne zdanie to wiekszy kretynizm.
niech się acti w dupe pocałuje :p i dalej odcina kupony od CoD czyli jedynej produkcji pod ta marka. Blizz popełnił ogromny błąd że związał się z tym żywym trupem. Gry blizz to gry na lata i jak dla mnie mogą cały czas je produkować w takim tempie bo dzięki temu mam okazję pograć w gry od innych firm np. po tym jak mi się znudziło granie w wowa ( po 3 latach była to moja główną gra) zacząłem grać w inne mmo. blizz idzie w jakość a nie odrywanie corocznych kuponów
r_ADM
Gra na lata dla 5% tych co ja zakupili. Wiekszosc graczy przejdzie kampanie, pogra troche po necie. Jak bedzie wyjatkowo dobra to pograja przez kilka miesiecy, ale nie lata... To dotyczy znikomego odsetka, najzagorzalszych fanów gry.
matt
Jedno zdanie i jeden blad ortograficzny. Blad w tym slowie idealnie odzwierciedla twoj poziom umyslowy. O ironio... Rok szkolny sie zaczal, marsz do ksiazek.
Emisariusz
Activision zywym trupem? Czy to nie przypadkiem ta firma sprzedaje co roku jakas tam strzelanke w ilosciach milionow egzemplarzy i drugie tyle dlc do niej?
Chyba juz wiem jak blizzard z tego wybrnie:
1. Diablo 3 PC
2. Diablo 3 PS3
3. Diablo 3 X360
4. Diablo 3 PC edycja kolekcjonerska.
5...
6...
ozoq - błąd ortograficzny świadczy najwyżej o tym, że sie przy pisaniu posta spieszylem i wcieło mi literke, moze i jestesm troche niechlujny, ale o czym swiadczy wypisywanie głupot, jakimi raczysz nas w swoich postach dopowiedz sobie sam.
Niech mnie ktoś poprawi, jeśli się mylę, ale czy to czasem Blizz nie ma pakietu większościowego w tej spółce i Acti nie ma NIC do gadania w sprawie ich planu wydawniczego??
@ozoq dyktando z polskiego dzisiaj w szkole miałeś że się o ortografie na forum czepiasz ?
A co do dochodów Acti - firma jednej marki, spójrz sobie na zestawienie dochodów Acti - blizz gdyby nie ten drugi to firma mogłaby nawet ponieść straty ( od razu mówię że sam oglądałem to jakiś czas temu a teraz jestem w podróży więc niemam jak sobie odświeżyć :p ) To blizzowske pre paidy zarabiają najwięcej. Dlatego dla mnie Acti mogłoby zdechnac śmiercią naturalną .
Imo im się uda ale co będzie jak Acti po tych 3 latach powie no to teraz następne 6 gierek w 3 latka. Już tak kolorowo by nie było. Blizz ma szansę wydać 6 gier (wliczając dodatki) tylko później będzie długo nic bo jak wiadomo D4 będzie robiony następne 10 lat tak samo jak Starcraft jedynie dodatki do WoW i następne zdzieranie kasy jakim jest Titan. Fajnie, że Blizz chce "dopieszczać" swoje gry ale patrząc ile oni to robią to owe gry powinny być parę lat przed innymi grami a tak niestety nie jest.
Ludzie tu piszą, że Blizz jest i tak nie zależny od Acti, skoro tak to po co się łączyli? Na pewno Acti ma jakieś wymagania odnośnie Blizza.
Gra na lata dla 5% tych co ja zakupili.
No prosze, a w tej chwili klient SC2 pokazuje mi, ze na battlenecie jest 1,5 mln ludzi :) I to nie sa gracze WoWa. Moze dolicza ta garstke ludzi co dostali sie F&F bety diablo.
Porąbało ich? Blizzard owszem wydaje gry nie dość często, ale wydaje gry "idealne". Nie zrozumcie mnie źle, ale w zeszłym roku kiedy wydali SCII, to gra trzymała poziom jak te po wydaniu multum pathów. Blizzard tworzy gry w które ludzie będą grać i grać, a nie takie które znudzą się ledwo po miesiącu. Activision, nie pozwolę wam by Blizzard zszedł na psy.
To ze acti oczekuje 6 tytulow to nie znaczy ze sa zli i pedza blizza (przynajmniej na razie tego nie robia;p). Po prostu tak sie w czasie zeszly ich projekty, ze przez te 3 lata troche ich wyjdzie i najprawdopodobniej bedzie to wygladac wlasnie tak jak napisal mikecortez (sry ale lista ozoq gdzie diablo na kazda platforme i ek jest liczone jako osobny tytul to jakas glupota;d). Wydadza co maja wydac i pewnie znowu na dluzszy czas bedzie przerwa z nowymi tytuami az do warcrafta 4 (ktory pewnie wyjdzie dopiero kolo 2015 roku patrzac na odstep miedzy diablo 2 i 3 oraz starcraft 1 i 2;p).
sek w tym, ze Titan to ma byc mmo dla casuali :<
No ludzie błagam was...
Jakiś analityk z koziej dupy coś tam powiedział i wszyscy to ślepo łykają. O tej grze nie wiadomo NIC, poza tym że powstaje.
hahaha. acti rząda 6 tytułów od blizzarda. prędzej blizz odejdzie niż porzuci swoją jakość na rzecz ilości
Heh WoW coraz bardziej robi się grą dla idiotów. Zostaje upraszczany względem poprzednich patchy. Gra robi się nudna, a mounty które wcześniej było strasznie trudno zdobyć teraz można kupić za prawdziwe pieniądze. Rajdy 5 osobowe?! Głupota, WoW zszedł na psy. Blizzard patrzy tylko gdzie tu pieniądze zdobyć jeszcze. Chciał aby nowi gracze zainteresowali się WoWem, aby nowi płacili a starzy wyjadacze rzucają tą grę. SC2 jest bardzo słaby, nigdy nie dorówna jedynce. Diablo III robią już tyle, że stało się to nudne, a jeszcze tak nie dawno powiedzieli, że będzie można kupować itemy za prawdziwą kasę. CHORE! Blizz zaczął gry dla idiotów robić. No to tyle z tego wylewania żalu. Nie wróżę tej firmie takich zysków jakie miała wcześniej, no chyba, że zmieni się ich polityka względem prawdziwych graczy.
Ludzie, zastanówcie się trochę, zanim coś napiszecie. Activision nie ma tu nic do rzeczy. Nawet przed współpracą z Acti Blizz wypuszczał dodatki do WoW w odstępach rocznych (BC - 2008, WotLK - 2009). A, że planują dodatek do D3 na 2014 rok? Straszne ;p
Faktycznie Diablo 3 może się ukazać w tym roku, newsman trochę zawalił sprawę.
The remaining two releases pertain to Diablo III. While Blizzard maintains that it hopes to release Diablo III in 2011, Tippl said that the game has not been factored into its earnings report expectations for the calendar year. Tippl also expects that a Diablo III expansion will be available before the end of 2014.
Ja wciąż czekam na Warcrafta IV
Emisariusz
jak poprosisz moge przeprowadzic dyktando w twojej klasie. chetnie podciagne ortografie na forum.:P
a odstepujac od uszczypliwosci, gdyby w interesie blizzarda nie byla fuzja z activision to po prostu by jej nie robili. a skoro juz sie zgodzili to vivendi jak najbardziej ma cos do powiedzenia.
r_ADM
Przyznaje, ze mnie zaskoczyles. Ciekawe ile z tego zostanie za rok. I za 5.
Zar3011
Naiwnie sądziłem, ze kazdy wychwyci zarcik...
Niemniej jednak - 6 gier jest na pewno do zrobienia w tym czasie. a ze to wielki, mityczny blizzard (po premierze "innowacyjnego" sc2 tylko diablo 3 moze mi przywrocic wiare w ta firme) to pewnie skonczy sie na 3. Dodatek do WoWa, Starcrafta i Diablo 3.
Ehhh widac ze zbyt wiele ludzi nie ma pojecia o czym pisze. To nie byl wybor Blizzarda by miec cos wspolnego z Activision:>. Firma Blizzard ma szefow a mianowicie Vinendi, oni nigdy nie byli autonomiczna firma( no moze jak nazywali sie Silicon & Synapse). I to wlasnie Vinendi polaczylo sie z Activison i przyjelo nowa nazwe Activision Blizzard ( chyba oczywiste dlaczego biorac pod uwage rozpoznawalnosc nazwy Blizzard). Coz mam nadzieje ze oswiecilem kilka osob i nie beda wiecej pisac ze "Blizzard zle zrobil laczac sie z Activision.
Activision ma 48% udziałów w spółce Activision Blizzard więc nikomu nic nie mogą narzucić...
@ozoq Nie wygladalo jak zarcik ale skoro nim byl to zwracam honor, byl jak najbardziej smieszny i udany. Jednak co do daleszej wypowiedzi to sie nie zgadzam. Sc2 nigdy nie mial byc innowacyjny wiec nie wiem skad ten zarzut, ze blizzard jest be bo sc2 nie byl innowacja. Rowniez o popularnosc starcrafta 2 bym sie specjalnie nie martwil. Progaming w sc2 ma sie dobrze i dopiero premiera warcrafta 4 bedzie w stanie odjac mu spora czesc graczy. A to ze jakis niedzielny gracz pogra 10 czy 20 meczy i sie znudzi to mala strata w momencie gdy caly kraj traktuje gre jak sport narodowy a stadiony w czasie meczy w sc2 sa pelne;p. A tak na marginesie to ja osobiscie gralem w diablo 2 z wiekszymi lub dluzszymi przerwami od samego poczatku i wcale nie jestem pewien czy bardziej bym sie cieszyl gdybym co roku czy co dwa lata dostawal kolejna czesc diablo zamiast grac w dwojke 11 lat. Moze i blizzard w tej dekacie za czesto gier nie wydawal ale po co mial to robic skoro popularnosc tych wydanych nie spadala mimo uplywu lat?
#40 Takie brednie bawią mnie nawet bardziej niż hejting ozoqa. Swoją drogą gdzie wy znajdujecie takie informacje? już nie pierwszy raz słyszę, że starcraft jest sportem narodowym albo, że mecze w sc2 są rozgrywane na stadionach.
czopor mi się wydaje że jednak firma która ma pierwsza w tytule swoje logo ma większą część udziałów. A po za tym chcieć to oni się mogą i pewnie się okaże ze przez activision,Bllizard będzie wydawał co raz gorsze gry.
@Tusiek_ w sensie, ze ktora czesc to brednie? To o tym ze sc2 nie mial byc innowacyjny? Wystarczy wpisac dwa slowa w google zeby znalezc newsa o tym. A moze chodzi o popularnosc starcrafta w Korei? Tutaj polecam poczytac troche o e-sporcie a nie nazywac fakty bredniami dlatego ze tobie wydaja sie nieprawdopodobne. Po pierwsze "starcraft jest sportem narodowym" a "starcraft jest traktowany jak sport narodowy" oznacza zupelnie co innego. W Korei (i nie tylko) tyle osob interesuje sie sc, ze mozna to porownac do normalnego sportu. Co do stadionow to rowniez jest to prawda. Chociaz okreslenie stadion jest mylace bo np ty pewnie wyobrazasz sobie w tym momencie np Old Trafford i probujesz tam wcisnac ludziki grajace w starcrafta. A tutaj chodzi raczej o duze hale, pomieszczenia, studia czy otwarte przestrzenie z ustawionymi krzeselkami dla widzow i scena na ktorej rozgrywaja sie zawody (chociaz na wiekszych "prawdziwych" stadionach rowniez odbywaly sie mecze). Tu takze wystarczy troche pogooglowac zeby zobaczyc ile tysiecy ludzi potrafia pomiescic na widowni stadiony na finalach wcg czy ligi sc w Korei i ile tysiecy wiecej oglada steamy na zywo. Nawet u nas w Polsce w tym roku mecze starcrafta byly mozliwe do obejrzenia na zywo w multikinie.
E: Jeszcze mi sie przypomnialo, ze o starcrafcie byl dokument na national geographic;p. Starcraft: World Cyber Games bodajze sie zwal i jest na youtubie.
Będzie SC2:HOTS, Diablo3, może w ciągu 3 lat uda im się wypuścić jakiś dodatek do Diablosa. Patrząc na znikające konta na WoWie mam wrażenie, że długo nie pociągnie. I tak jak na tytuł MMO radzi sobie nadzwyczaj dobrze przez tyle lat. A z tego co wiadomo Titan też ma być produkcją MMO. A może wtedy... WoW free2play? To by było zbyt piękne ;)
Napisałeś, że starkraft jest traktowany jako sport narodowy oraz, że stadiony w czasie meczy sc2 są pełne. I tak - są to brednie, fakty zniekształcone na zasadzie głuchego telefonu. Ktoś coś przeczytał i powtórzył dalej, że w odległej korei to grają w starkrafta na stadionach. Owszem, finały odbywają się na stadionach lub innych obiektach zdolnych pomieścić ogromne ilości ludzi. Ale nie w sc2 tylko w broodwara, to ogromna różnica. Jeśli oglądałeś jakikolwiek finał gsl(największa i jedyna liga sc2) to wiesz, że nawet te niewielkie hale nigdy nie są zapełnione.
Sport narodowy ? prawda jest taka, że broodwar zdobył bardzo dużą popularność, nieporównywalną w porównaniu z innymi krajami. Nigdy jednak nie był traktowany jako sport narodowy o czym tak często się pisze.
obserwujemy zwiększoną aktywność tego producenta gier
Eee? Niby gdzie? Blizz w latach 90' wypuszczał dużo więcej gier, niż obecnie. Pod koniec lat 90' i na początku tego wieku zaczęli robić 1 tytuł/rok. Po wypuszczeniu WoWa zrobili sobie kilkuletnią przerwę ale znowu wracają do formy, wypuszczając średnio jedną grę na rok - gdzie jest więc ta zwiększona aktywność?
Kiedyś wydawali "jedną grę na 6 lat"
Kiedy? Bo ja nie umiem znaleźć takiego momentu. Mieli kilkuletnią przerwę po wydaniu Wowa. To wszystko. Poza tą przerwą robią średnio 1 grę na rok.
szkoda ze w najblizszej przyszlosci nie doczekamy sie Warcrafta 4 :/ trzecia czesc jest genialna
Yup, W3 jest o wiele lepszy niż SC czy SC2.
sek w tym, ze Titan to ma byc mmo dla casuali :<
Ta, jasne. Przy D2 też były takie jęki. Obecnie są przy D3, a za jakiś czas będą przy Titanie. Swoją drogą, Wow jest dla casuali.
W Korei (i nie tylko) tyle osob interesuje sie sc, ze mozna to porownac do normalnego sportu
Stawiam na to, że w Korei więcej ludzi interesuje się SC, niż w polsce piłką nożną...
Tusiek_:
GSL nie jest jedyną ligą S2, popularny jest również MLG i dreamhack. Finały S1 potrafiły zapełnić całe stadiony w korei, i coraz więcej graczy przerzuca się z S1 do S2, taki jest kierunek czy ci się to podoba czy nie. Nie wiem z czym chcesz tu się kłócić, sam fakt istnienia dwóch kanałów nadających wyłącznie mecze Starafta o czymś świadczy.
Poza tym finały GSL odbywają się co miesiąc więc naturalne jest zmniejszenie skali w porównaniu do corocznego turnieju. Na chwilę obecną coraz więcej zawodowych graczy z Korei przechodzi do S2, a na zachodzie już po roku od premiery zainteresowanie jest znacznie większe niż miało to kiedykolwiek miejsce w przypadku S1.
@43 Xanoch
Ja podaje fakt, Vivendi ma większość w tej spółce od samego początku :)
@48 Tuminure
Boli Cię, że ktoś prawdę pisze? Pokaż swoje 2300 rata w tym casualowym wowie ;] Titan to będzie gra dla ludzi, dla których raidy w wowie są za trudne do ogarnięcia, masa analityków tak twierdzi. Poza tym nie będzie to żadne mmo nowej generacji, chyba że zdążą naściągać pomysłów z gw2 ;] Sami stwierdzili, że nie można się spodziewać nic nowego...
@up
Nie pokażę, bo nie gram w casualowe gry. W wowa grałem chwilę i nie było tam nic interesującego, czy też trudnego. Poza tym - wow jest zbyt dużą grą, by nie być casualowy.
@up
Ummm... przepraszam? "Wow jest zbyt dużą grą, by nie być casualowy"? Czyli co, Daggerfall, Ultima itp. też są casualowe, bo są "duże"? Co masz na myśli to mówiąc, że mają duży świat? Bo mój mały rozumek tego nie ogarnia :/
Casualowe =/= łatwe...
I tak, nowe MMO Blizza pewnie będzie casualowe, czyli nie trzeba będzie farmic kilka h/dzień, żeby móc w ogóle cokolwiek osiągnąć. Czy to oznacza, że gra będzie łatwa i pozbawiona jakichkolwiek wyzwań? Nie. I tak, WoW jest casualowy - co nie znaczy, że prawdziwe osiągnięcia przychodzą łatwo... I tak, znaczna większość współczesnych MMO jest casualowa - co wcale nie znaczy, że są ta gry banalne.
Poza tym, kto miałby (pewnie się znajdą) czas expić dzień w dzień, przez miesiąc nie zaznając snu? Gry powinny służyć przede wszystkim zabawie ;)
@Tychowicz
A zdawało mi się, że casualowe gry nie wymagają od gracza zbyt wiele. Czyli są łatwe. No ale widocznie mi się tylko zdawało, bo w dzisiejszych czasach niewymagające gry zaczynają być trudne...
@zompi
Nigdzie nie napisalem ze chodzi o wielkość świata.
Chodzi mi o zawartość gry. O to, że ta gra jest zrobiona pod masy ludzi - nie pod hardcorowych graczy, dla których jest może z 1% contentu w tej grze. Czy ten 1% czyni tę grę niecasualową? Nie.
Co do ultimy, daggerfalla - to gry zrobione w "starym" stylu. Dawniej gry nie były casualowe - osoba, która kupowała grę nie miała żadnej pewności, że kiedykolwiek uda się ją przejść. Gra często wymagała umiejętności, myślenia oraz czasu. Dziś? Włącz "najlepszą" grę tego roku - DE:HR. Gwarantuję, że przejdziesz ją na najtrudniejszym poziomie, bez większych problemów, niezależnie od Twoich umiejętności.
Wracając... spójrz jak wypada pod względem "casualowości" np. Oblivion, który jest większą pod względem zawartości grą, niż Daggerfall. Też można grać w niego tak, by być lepszym niż casualowiec - maxować wszystkie statystyki, wykonywać questy tak, by mieć najwięcej korzyści z nich, walczyć tak by pokonywać najtrudniejszych wrogów bez straty życia... czy jednak to czyni grę niecasualową? Nie. Wow został zrobiony podobnie - casualowy aż do bólu.
Gram obecnie w DE:HR na 'hardzie". Może moje umiejętności są beznadziejnie niskie, ale muszę często korzystać z quicksave/quickload, nad bossami mordowałem się dosyć długo, czyli nie mogę powiedzieć, że ta gra jest prosta.
Może źle pojmuję definicję casualu, bo do tej pory widziałem te gry jako coś, przy czym chwyta się kontroler i bez żadnego stresu, śmierci, powtarzania planszy po kilka razy da się przejść całą grę. Grę, która nie ma wielu mechanizmów i większość opiera się na robieniu tego samego, w stylu naciśnij A aby zrobić coś fajnego. To dziwne, ale ani Deus Ex, ani Oblivion coś nie chcą mi podpaść pod tę formułkę.
Ponadto, jeżeli gra jest prosta w odbiorze, a wymagająca przy "wymaksowaniu"... cóż, jest to jak dla mnie gra o bardzo dobrym wyważeniu trudności, ponieważ gry mają służyć zabawie, a nie wypruwaniu sobie żył przed monitorem.
Ale jeżeli gra, która posiada setki sidequestów, dziesiątki książek opisujących świat gry, własną mitologię, niemal nieskończoną ilość sposobów na jej przejście, dziesiątki smaczków i easter-eggów, której przejście samego wątku głównego zajmuje kilkadziesiąt godzin... To ja nie wiem jaka gra jest obecnie niecasualowa.
O WoWie się nie wypowiadam, bo nigdy nie grałem. Po prostu zaciekawiła mnie rozbieżność w pojęciu casualowatości.
No coz, w wowie raidy heroic zostaly domena hardkorowcow. Wiec nie ma specjalnie co narzekac bo jest dobrze. chcesz sobie zagrac godzne - idziesz , klikasz Looking For Group, znajduje ci grupe, teleportuje do instancji , wszystko masz na tacy. Chcesz zostac hardcorem to raidujesz w heroikach i bijesz bossa godzinami az ci sie uda. Dla kazdego cos dobrego. Niestety znowu wowa zainstalowalem i nie moge sie tej gry nachwalic - taka frajde sprawia , ale czas pozera :p
Oblivion coś nie chcą mi podpaść pod tę formułkę.
Idź za strzałką. Nie czytaj co mówią, po prostu idź za strzałką. Zbieraj przedmioty, jak znajdziesz coś fajnego to załóż to ale nie zapominaj iść za strzałką. Po 15-25h gry zobaczysz zakończenie. Hura, jesteś zwycięzcą, ocaliłeś świat.
muszę często korzystać z quicksave/quickload, nad bossami mordowałem się dosyć długo, czyli nie mogę powiedzieć, że ta gra jest prosta
Ile razy utknąłeś chociażby na godzinę w jednym miejscu? Oceń swoje umiejętności - jeżeli są "przeciętne" albo niżej, to ta gra jest casualowa. Moim zdaniem przeciętny gracz nie powinien przejść niecasualowej gry. Szczególnie na wysokim poziomie trudności.
Dla przykładu inna casualowa gierka:
Seria Guitar Hero również jest (mam nadzieję, że bez wątpienia) casualowa. Liczbę osób w Polsce, które zagrają najtrudniejszy kawałek w grze można policzyć na palcach jednej ręki... i wcale nie dlatego, że niewiele osób w to gra.
Casual, z tego co się orientuję, to osoba, która szuka niezobowiązującej rozrywki, grająca po parenaście, paredziesiąt minut dziennie chcąc dobrze się bawić, a nie męczyć się z daną grą.
@Tuminure
Według tego co napisałeś pod adresem Obliviona każda gra jest casualowa. Starcraft- klikanie. Diablo- jeszcze więcej klikania, bo po co czytać, tam nic nie ma. Ninja Gaiden- naciskaj sobie przyciski na padzie, kiedyś przejdziesz pierwszy level. Itd. Itd.
Casualowa gra wymaga minimalnego wysiłku i nie stawia żadnego wyzwania. Na przykład gry z facebooka są właśnie takie.
[60] no i bardzo dobrze, gry mają być rozrywką... zacięcie się na długo w jakiejś grze podpada pod masochizm IMO.. bez przesady
Wydaje mi się, że cokolwiek napiszę nic już nie wniesie, ale wygląda na to, że casualem stał się człowiek, który nie poradzi sobie z Dragon's Lair, albo pierwszymi Ninja Gaiden'ami (tymi platformowymi). Czyli lwia część grającej populacji.
Ale skoro tak, to bardzo dobrze, że powstają gry głównie casualowe, bo inaczej do tej pory byłyby jedynie rozrywką przeznaczoną dla dziwaków zamykających się w piwnicach, a produkcje powstawałyby w nikomu nic nie mówiących studiach, które dosyć szybko by upadały przez małe zainteresowanie grami.
dwa dodatki do starcraft'a, dwa do diablo, umęczą jeszcze jeden do wowa i już jest pięć tytułów.