autor: Patrycja Rodzińska
Anno 1404 - GC 2008 - Strona 2
Najnowsza gra strategiczna z serii Anno jest już w produkcji i wygląda imponująco. Gracze lubiący klimaty średniowiecza i orientu nie będą zawiedzeni.
Przeczytaj recenzję Anno 1404 - recenzja gry
Bliski Wschód i tematyka orientu są ostatnio w modzie, co daje się dostrzec na różnych płaszczyznach życia społecznego. Bo i trudno zignorować Literacką Nagrodę Nobla dla Orhana Pamuka czy nie zauważyć tychże fascynacji w innych dziedzinach, począwszy od gastronomi, na globalnej polityce zagranicznej skończywszy. Twórcy gier komputerowych nie są najwyraźniej tak bardzo odrealnieni, jak niektórzy mogliby przypuszczać. Ubisoft szczególnie dobrze wyczuwa trendy. Wiadomo – Francuzi.
Na tegorocznych targach Games Convention w Lipsku, Ubisoft zapowiedział koleją cześć strategicznej serii Anno. Nad grą od blisko roku pracuje wewnętrzne studio Ubisoftu, niemiecki wydawca i producent Sunflowers Interactive Entertainment. Założona w 1993 przez Adi Boiko i Wilhelma Hamrozi firma ma już na swoim koncie grę ParaWorld, ale jej głównym brandem jest cykl Anno – Anno 1602 z 1998 roku, Anno 1503 wydane w 2002 i cztery lata później Anno 1701.
Anno jest jedną z najsilniejszych marek w Niemczech. Gry z tej serii sprzedały się w liczbie ponad 4 milionów egzemplarzy, dlatego nie dziwi, że po 2 latach od wydania Anno 1701, choć zdecydowanie okrojona informacyjnie prezentacja Anno 1404, przyciągnęła w Lipsku sporo dziennikarzy, nie tylko niemieckich.
Tym razem twórcy przeniosą nas w czasy średniowiecza tego europejskiego oraz arabskiego, które w wydaniu Sunflowers rozmija się, pod względem estetycznym, ze stereotypowym wyobrażeniem Mrocznych Wieków. Niewątpliwie zasługa w tym nowego silnika 3D.
„Dla Anno 1404 stworzyliśmy zupełnie nowy silnik 3D, ponieważ chcieliśmy pokazać miasto w znacznie większym uszczegółowieniu aniżeli w poprzedniej wersji” – wyjaśnia Christopher Schmitz, exective producer gry.
To nie jedyne różnice w stosunku do ostatniej części serii Anno. Zmiany doczeka się układ budowanych przez gracza miast. „Nasze miasteczka, a później metropolie będą wyglądały znacznie bardziej homogenicznie niż w Anno 1701, w którym miasta przypominały Manhattan z wieloma przecinającymi je ulicami” – dodaje Christopher Schmitz. Co należy przyznać twórcom gry – Anno 1404 stara się faktycznie dość wiernie oddać realia historyczne ówczesnej „urbanistyki”, zarówno tej średniowiecznej, jak i orientalnej. Na etapie budowania średniowiecznych miast kamienice nie są oddzielone ulicami, lecz przylegają szeregowo jedna do drugiej.