Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 24 marca 2020, 17:33

6A - podsumowanie bezosobowe. Wybory moralne w grach pod lupą

Zabijesz człowieka i zabierzesz jego jedzenie, czy pójdziesz w swoją stronę? Twórcy gier zakochali się w „wyborach moralnych”, a my przy okazji odkryliśmy, że duża część z nich ani nie ma nic wspólnego z moralnością, ani niczego nie zmienia.

6A - podsumowanie bezosobowe

Nic nie wskazuje na to, żeby popularność wyborów moralnych w grach malała. Gracze za bardzo je lubią. Jednocześnie jednak przez rosnące wydatki na produkcję gier (nadchodzi nowa generacja) będziemy z pewnością obserwować kolejne sprytne próby serwowania wyborów, które nie generują przesadnie dużych kosztów. Choćby dlatego warto zdawać sobie sprawę, przed jakimi dylematami stają ludzie, którzy projektują gry. Być może dzięki temu będziemy dla nich odrobinę bardziej wyrozumiali.

6B - podsumowanie osobiste

Osobiście byłem zachwycony systemem moralności w Metrze Exodus. Szkoda, że miał on w gruncie rzeczy tak mały wpływ na całość fabuły. - Czy twój głos ma znaczenie? Wybory moralne w grach pod lupą - dokument - 2020-05-04
Osobiście byłem zachwycony systemem moralności w Metrze Exodus. Szkoda, że miał on w gruncie rzeczy tak mały wpływ na całość fabuły.

Ja sam cieszę się, że powstają gry, w których możemy podejmować decyzje. W ostatnich latach najbardziej chyba doceniłem wspomniany tu system z Metra Exodus. Nasza moralność miała tam w gruncie rzeczy dość niewielki wpływ na przebieg rozgrywki, ale zastosowany system odwoływał się do konkretnych uczuć i po wszystkim kazał zadawać sobie pytania, co zrobiliśmy źle i co mogliśmy zrobić lepiej. To zdarza się rzadko, ale jeśli po przejściu gry nie możesz przestać myśleć o tym „co by się stało, gdyby...”, to znaczy, że twórcy odwalili kawał dobrej roboty. Jestem bardzo ciekaw, czy tego typu rozwiązanie znajdzie naśladowców.

Marcin Strzyżewski

Marcin Strzyżewski

Marcin Strzyżewski

W GRYOnline.pl zaczynał w dziale publicystyki, później był kierownikiem działu technologii, co obejmowało zarówno newsy oraz publicystykę, jak i kanał tvtech. Wcześniej pracował w wielu miejscach, m.in. w redakcji portalu Onet. Z wykształcenia rusycysta. Od lat planuje, żeby wrócić do nurkowania, ale na razie jest zajęty głównie psem, królikiem i kanałem youtube’owym, na którym opowiada o krajach byłego ZSRR.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Wagonik wyrwał się spod kontroli i pędzi po torach. Do szyn przed nim przywiązano pięciu ludzi. Ale możesz przestawić zwrotnicę i skierować wagonik na drugi tor, gdzie leży jeden człowiek. Co robisz?

36,7%
Nie przestawiam zwrotnicy
63,3%
Przestawiam zwrotnicę
Zobacz inne ankiety
Fallout 2

Fallout 2

Metro Exodus

Metro Exodus

Mass Effect

Mass Effect

Far Cry 3

Far Cry 3

This War of Mine

This War of Mine

The Walking Dead: A Telltale Games Series - Season One

The Walking Dead: A Telltale Games Series - Season One

We. the Revolution

We. the Revolution

11 naszych ukochanych frakcji z gier wideo
11 naszych ukochanych frakcji z gier wideo

Jakie frakcje najmocniej zapadły nam w pamięć i dlaczego? Opisujemy najbardziej wyraziste stronnictwa z gier wideo, a przy okazji nasze redakcyjne grono dzieli się swoimi wspomnieniami i doświadczeniami z nimi związanymi.

Systemy moralne w grach, które najbardziej zapadły mi w pamięć
Systemy moralne w grach, które najbardziej zapadły mi w pamięć

Moralność jest jak… broda – każdy ma własną. Systemy przedstawiające ją w grach wideo także są różne. Nie wszystkie da się jednak nazwać ciekawymi. O tych wartych zapamiętania za chwilę przeczytacie.

Świetna fabuła… jak na grę – dlaczego tyle wybaczamy scenariuszom gier?
Świetna fabuła… jak na grę – dlaczego tyle wybaczamy scenariuszom gier?

Wiele z najlepszych historii opowiadanych przez gry jako filmy czy seriale potraktowane zostałyby jak produkcje klasy B. My jednak traktujemy kalki Indiany Jonesa czy sztampowych książek fantasy jak największe fabularne objawienia naszych czasów.