Facepunch Studios
WWW: http://www.facepunchstudios.com/
Facebook: https://www.facebook.com/fcpnch/
Facepunch Studios Ltd. to niezależne brytyjskie studio deweloperskie, funkcjonujące nieformalnie od 2004 roku, a oficjalnie zarejestrowane w roku 2009. Siedziba firmy znajduje się w mieście Walsall, w Wielkiej Brytanii. W skład studia wchodzi ponad 20 pracowników, z których większość zajmuje się rozwijaniem flagowych produkcji firmy, zaś pozostali skupiają się na projektach nowych gier. Jako twórca niezależny, Facepunch Studios Ltd. jest również wydawcą wszystkich swoich produkcji.
Głównym obiektem zainteresowania Facepunch Studios Ltd. są szeroko pojęte sandboksy, jak słynny Garry’s Mod oraz survivalowa gra akcji Rust. Deweloper ma jednak na koncie również szereg mniejszych produkcji, takich jak będąca jego debiutem strzelanka Facewound, czy niewielka strategia turowa Clatter.
Historia
Problematyczne początki
Początki studia sięgają roku 2003, kiedy to czwórka deweloperów: Garry Newman, Matthew Schwenk, Bryn Shurman oraz Arthur Lee rozpoczęła prace nad swoją pierwszą grą, jaką była side-scrollowa strzelanina Facewound. Aby nie sprawiać wrażenia nieprofesjonalnych, młodzi twórcy postanowili wymyśleć nazwę dla swojego studia. W wyniku burzy mózgów powstały dwie propozycje: Facewound oraz Facepunch, z których jedna stała się tytułem gry, zaś druga nazwą firmy. W tłumaczeniu na język polski, „facepunch” oznacza „uderzenie pięścią w twarz”.
Wielki sukces Garry’s Moda
W 2004 roku Garry Newman rozpoczął pracę nad własną produkcją o nazwie Garry’s Mod, będącą autorską modyfikacją słynnego silnika Source firmy Valve Software. Planowana jako projekt poboczny produkcja zajęła jednak większość czasu Newmana, skutkiem czego prace nad Facewound zostały przerwane, a Facepunch Studios praktycznie przestało istnieć. Losy firmy odmienił jednak niespodziewany sukces kolejnych wersji Garry’s Moda, który, dystrybuowany początkowo zupełnie za darmo, w listopadzie 2006 pojawił się w dystrybucji cyfrowej na Steam i do stycznia 2016 roku rozszedł się w łącznej liczbie ok. 10 milionów kopii, regularnie plasując się w czołówce najlepiej sprzedających się gier na platformie firmy Valve.
Rust, czyli kolejny sukces
Sukces Garry’s Moda przyczynił się do reaktywacji Facepunch Studios, a następnie oficjalnej rejestracji firmy w 2009 roku. W międzyczasie przywrócono do życia i udostępniono za darmo anulowaną wcześniej, debiutancką grę studia, czyli wspomiany Facewound. Niedługo później rozpoczęły się prace nad kolejną produkcją Facepunch Studios – Rust, która, w przeciwieństwie do poprzednika, była już pełnoprawną grą, wzorowaną początkowo na popularnej modyfikacji strzelanki ArmA II o nazwie DayZ (choć finalnie koncepcja rozgrywki uległa pewnym zmianom). Rust pojawił się w ramach programu Steam Early Access w grudniu 2013 roku i przez kolejne lata był regularnie modyfikowany i ulepszany. Jednocześnie studio rozrosło się do ponad 20 pracowników, zajmujących się rozwijaniem dotychczasowych produkcji oraz pracą nad nowymi projektami.
Pełna wersja gry Rust zadebiutowała na komputerach osobistych w lutym 2018 roku. Niespełna trzy lata później produkcja przeżyła swoisty renesans. Najpierw doczekała się istnej eksplozji popularności w serwisie Twitch, a następnie ustanowiła nowy rekord na Steamie... który niedługo później pobiła, przekraczając próg ponad 200 tysięcy osób bawiących się w niej jednocześnie.
Pomysły na przyszłość
W międzyczasie deweloperzy zapowiedzieli szereg nowych produkcji. Before miało być strategią czasu rzeczywistego z elementami survivalowymi, w której gracze kontrolowaliby niewielkie plemię jaskiniowców. Prace nad tym tytułem ostatecznie zostały jednak wstrzymane. Kolejną grą Facepunch Studios był Riftlight, czyli twin-stick shooter z elementami RPG, przywodzący na myśl popularne Geometry Wars. Deuce natomiast miało być humorystyczną zręcznościówką z pogranicza symulacji tenisa i bijatyki. Ostatecznie jednak i po nich słuch zaginął.
Na szczęście Facepunch Studios nie zraziło się i nie skoncentrowało wyłącznie na rozwoju Rust, czyli swojego największego hitu. W grudniu 2018 roku studio oddało w ręce graczy Clatter, czyli strategię turową, w której przejmujemy kontrolę nad niewielkimi oddziałami robotów i toczymy bitwy na małych arenach. W czerwcu 2019 roku na komputery osobiste trafił natomiast kolorowy twin-stick shooter zatytułowany Chippy. W marcu 2020 roku Garry Newman zaczął wspominać o kontynuacji gry Garry’s Mod. Produkcja, którą ostatecznie ochrzczono mianem s&box (od angielskiego „sandbox”), miała działać w oparciu o technologię Source Engine 2. Choć początkowo planowano, że wszyscy chętni otrzymają do niej dostęp w drugiej połowie 2021 roku, ostatecznie jej debiut okazał się pieśnią przyszłości. Rok 2021 przyniósł jedynie premierę konsolowych wersji Rusta.