Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 22 marca 2024, 22:09

CD Projekt Red nie pójdzie w ślady Larian. Dla twórców Cyberpunka 2077 „ambicją jest wystrzałowa, bliska perfekcji premiera” na miarę Phantom Liberty

Paweł Sasko wyjawił, że studio CD Projekt Red nie ma zamiaru wypuszczać gier we wczesnym dostępie. Zamiast tego polski deweloper chce, aby jego nowe tytuły miały niemal perfekcyjną premierę, na miarę tej, którą zaliczyło rozszerzenie do Cyberpunka 2077.

Źródło fot. CD Projekt Red.
i

Przykład Baldur’s Gate 3 udowodnił, że gra rozwijana w ramach tzw. wczesnego dostępu może osiągnąć gigantyczny sukces. Nic więc dziwnego, że w ostatnim czasie wiele studiów tworzących duże, ambitne projekty, takie jak choćby No Rest for the Wicked, zdecydowało się na podobny ruch.

Choć teoretycznie wczesny dostęp mógłby sprawdzić się w przypadku wielu gier z segmentu AAA, to zdania tego nie podziela główny projektant zadań w Cyberpunku 2077, Paweł Sasko. W rozmowie z redakcją serwisu PCGamer przyznał on, że w przypadku Baldur's Gate 3 wczesny dostęp miał wyjątkowy charakter i sprawdził się dzięki kilku zasadniczym czynnikom.

Być może istnieje sposób na wykorzystanie wczesnego dostępu przez [gry – dop. red.] AAA, ale byłbym z tym ostrożny, gdyż w przypadku Larian po prostu mamy do czynienia z bardzo specyficzną sytuacją.

Zdaniem Sasko:

  • w czasie tworzenia trzeciego „Baldura” Larian Studios było deweloperem z pogranicza segmentu AA i AAA – dopiero udana premiera owej pozycji zagwarantowała Belgom miejsce wśród najgrubszych ryb gamedevu;
  • marka Baldur’s Gate ma znaczenie historyczne, a wcześniejsze doświadczenia Larian z serią Divinity niejako wymusiły potrzebę prowadzenia konsultacji ze społecznością na temat wizji gry.

Pracownik CDPR dodał, że nie wszystkie gry rozwijane w ramach wczesnego dostępu odnoszą sukces, zauważając przy tym, że Larian był „prawdopodobnie pierwszym studiem, które odniosło tak duży sukces”, decydując się na obranie tej drogi.

Ponadto w owym wywiadzie Paweł Sasko zaznaczył, że dla zespołu CD Projekt Red „ambicją jest wystrzałowa, bliska perfekcji premiera […], podobna tej, którą miało Phantom Liberty”. Tym samym główny projektant zadań w Cyberpunku 2077 potwierdził, że zamiast wypuszczać gry we wczesnym dostępie, „Redzi” będą po prostu wydawali je wtedy, gdy te będą gotowe.

W omawianym wywiadzie to właśnie rozszerzenie Phantom Liberty wielokrotnie stanowiło dla Pawła Sasko istotny punkt odniesienia, gdy odnosił się on do przyszłych produkcji ze stajni CDPR.

  1. Oficjalna strona interentowa CD Projekt

Marcin Przała

Marcin Przała

Absolwent dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie. Grami interesuje się od najmłodszych lat, a szczególne miejsce w jego sercu zajmują Call of Duty 4: Modern Warfare i Dragon Age: Początek. Zamiłowanie do elektronicznej rozrywki sprawiło, że tematem jego pracy licencjackiej stało się zjawisko immersji. Dzisiaj przede wszystkim miłośnik soulslike'ów oraz klasycznych RPG-ów. Poza grami lubi literaturę z gatunku dark fantasy, a ponadto od wielu lat z zapartym tchem śledzi rozgrywki angielskiej Premier League, gdzie gra jego ukochany klub – Chelsea.

więcej