autor: Łukasz Szliselman
Banished dostępne na Steamie i GOG.com
Pecetowa gra Banished trafiła do dystrybucji cyfrowej. Strategię ekonomiczną dewelopera Luke'a Hodorowicza, pracującego pod szyldem Shining Rock Software, da się kupić m.in. na Steamie i GOG.com.
Banished, średniowieczna strategia ekonomiczna o walce z bezlitosną naturą, pojawiła się wczoraj wieczorem w serwisach dystrybucji cyfrowej w wersji na PC. Grę studia Shining Rock Software da się kupić w kilku miejscach. Można to uczynić bezpośrednio na stronie dewelopera w cenie 19,99 dolarów (ok. 60 zł), gdzie dostajemy zarówno wersję pozbawioną zabezpieczeń antypirackich oraz klucz Steam. Drugą opcją jest sklep GOG.com, który w zamian za 19,99 dolarów tradycyjnie oferuje edycję bez DRM-ów. Banished dostępne jest również na Steamie za 18,99 euro (ok. 80 zł) oraz w sklepie Humble Bundle za 14,99 euro (ok. 63 zł).
- Kup Banished na stronie dewelopera
- Kup Banished w sklepie GOG.com
- Kup Banished w sklepie Steam
- Kup Banished w sklepie Humble Bundle
- Producent: jednoosobowe studio Shining Rock Software (Luke Hodorowicz)
- Gatunek: strategia ekonomiczna
- Cechy szczególne: realistyczna, wymagająca rozgrywka
- Platformy sprzętowe: PC
Banished z założenia powstawało jako realistyczna strategia ekonomiczna na wzór serii The Settlers czy Anno, z tą jednak różnicą, że rozgrywka miała być dużo bardziej złożona i wymagająca. Na naszych wirtualnych osadników czycha mnóstwo zagrożeń. Począwszy od srogich mrozów, przez głód, aż po zarazy.
Do przetrwania konieczne jest zachowanie balansu – co z tego, że zgromadzimy nadmiar opału na zimę, jeśli okaże się, że nasi myśliwi nie mają już na co polować, gdyż zwierzęta wyniosły się ze zbyt mocno przerzedzonych lasów. Przesada jest niebezpieczna w każdej dziedzinie – rolnictwie, połowie, zapraszaniu uchodźców – a gra surowo karze wszelkie błędy. Z drugiej strony czasem trzeba podjąć ryzyko dalekich podróży handlowych, np. aby sprowadzić do wioski zwierzęta hodowlane. Najważniejsze jest jednak dbanie o mieszkańców, zapewnienie im godziwego bytu i możliwości zakładania rodzin. To oni są tu głównym surowcem, a ich utrata (w wyniku starości czy chorób) jest zawsze bolesna.
Co ciekawe, Banished jest wynikiem prac jednego developera – Luke'a Hodorowicza, który sam zakodował grę w C++. Wcześniej pracował on jako grafik w studiu Vicious Circle, gdzie brał udział przy powstaniu kilku produkcji, w tym Earth Defense Force: Insect Armageddon. W końcu postanowił stworzyć coś własnego i zabrał się za grę o zombie. Ostatecznie jednak przerzucił się na to, co znamy dziś jako Banished. Rezultaty tej decyzji możemy już podziwiać na własne oczy.