Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPCPS5SwitchXSX
Okładka A Plague Tale: Requiem (PC)
OkładkaA Plague Tale: Requiem (PC)

A Plague Tale: Requiem

A Plague Tale 2

Druga część serii osadzonych w średniowieczu, przygodowych gier akcji TPP. W A Plague Tale: Requiem po raz kolejny śledzimy losy Amicii i Hugo – rodzeństwa walczącego o przetrwanie w kraju ogarniętym wojną i stawiającym czoła tytułowej pladze.

Akcji | TPP | skradanki | średniowiecze | przygodowe gry akcji | Game Pass

A Plague Tale: Requiem Premiera

18paź2022

PC Switch PS5 XSX

Gry podobne do A Plague Tale: Requiem

A Plague Tale: Innocence

The Lord of the Rings: Gollum

Shadwen

A Plague Tale: Requiem to kontynuacja ciepło przyjętej przygodowej gry akcji z wyraźnie zarysowanymi elementami skradanki wydanej w 2019 roku – A Plague Tale: Innocence. Produkcja została opracowana przez autorów pierwszej części serii, czyli zespół Asobo Studio, a jej wydaniem zajęła się firma Focus Entertainment.

Fabuła

A Plague Tale: Requiem ponownie zabiera nas do średniowiecznej Europy. Akcję tej produkcji osadzono w 1349 roku, kilka miesięcy po wydarzeniach przedstawionych w pierwowzorze. Amicia i Hugo, czyli młode rodzeństwo znane z oryginału, wraz z ich matką i przyjacielem Lucasem próbują rozpocząć nowe życie w południowych regionach Francji i zapomnieć o traumatycznych wydarzeniach z przeszłości. Szybko okazuje się jednak, że plaga, która nawiedziła te ziemie, jeszcze się nie skończyła, podobnie jak rozdzierające kraj wojny. Amicia musi szukać pomocy dla Hugona, stawiając czoła przeciwnościom losu i walcząc o życie swoje i swoich bliskich.

Gameplay

W A Plague Tale: Requiem akcję obserwujemy z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Przygoda wiedzie nas przez różnorodne lokacje – od miast i wiosek, przez malownicze wyspy, skończywszy na starożytnych ruinach. Eksplorując je, śledzimy fabułę i rozwiązujemy zagadki środowiskowe oraz radzimy sobie z przeciwnikami – skradając się i w ostateczności walcząc.

Amicia ma na swoim podorędziu znaną z pierwowzoru procę, a pociski o zróżnicowanym działaniu pozwalają jej tak bezpośrednio eliminować wrogów, jak i zmieniać elementy otoczenia w śmiertelne pułapki. Poza tym jednak dziewczyna otrzymała do dyspozycji kuszę – powolną, lecz eliminującą nawet opancerzonych przeciwników jednym strzałem, a także nauczyła się zakradać do adwersarzy i zadawać im cichą (choć brutalną) śmierć z bliska, jeśli tylko ma pod ręką nóż. Wszystko to sprawia, że protagonistka często ma okazję, by z ofiary zmienić się w łowczynię polującą na swoich wrogów.

Inaczej mają się sprawy z plagą wygłodniałych szczurów, które niekiedy wręcz zalewają lokacje i niszczą otoczenie oraz pożerają wszystko, co znajduje się poza zasięgiem światła. Przejście przez opanowane przez nie miejsca wymaga korzystania z pochodni, nieustannego rozglądania się dookoła w poszukiwaniu czegoś, co pomoże, oraz dbania o to, by nasza droga była dobrze oświetlona.

Obecność krwiożerczych gryzoni można jednak wykorzystać na swoją korzyść: alchemiczne pociski do procy pomogą zwabić gryzonie w stronę naszych wrogów lub gasić źródła ognia, będącego jedyną ochroną przed szczurami. Ponadto do głosu dochodzą też niezwykłe zdolności Hugona – dzięki jego więzi ze szczurami możemy wykorzystywać ich zmysły do śledzenia ruchów naszych przeciwników, a nawet na krótko przejmować bezpośrednią kontrolę nad stadem.

W mechanice gry zawarto też proste elementy craftingu (wytwarzanie amunicji i ulepszanie ekwipunku) oraz rozwoju postaci. Ten drugi aspekt stanowi nowość – umiejętności Amicii poprawiają się w miarę korzystania z nich, co przekłada się na automatyczne odblokowywanie talentów w trzech drzewkach, przyporządkowanych do różnych stylów gry (nacisk na zabijanie przeciwników, skradanie się i korzystanie z alchemii).

Po zakończeniu przygody można rozpocząć ją raz jeszcze w trybie Nowa Gra Plus. Od startu dysponujemy wtedy wszystkimi zdolnościami i przedmiotami, które zdobyliśmy w poprzedniej rozgrywce, ale w zamian wydatnie rośnie poziom trudności (np. przeciwnicy stają się bardziej czujni i łatwiej ich zaalarmować).

Grafika i muzyka

A Plague Tale: Requiem może się pochwalić oprawą graficzną wysokiej jakości. Tak jak to miało miejsce w poprzedniej części, największe wrażenie robią szczury występujące tu w iście zatrważających ilościach (znacznie większych niż w Innocence). Na wyróżnienie zasługuje też niezwykle klimatyczna ścieżka dźwiękowa skomponowana przez Oliviera Deriviere, znanego m.in. z pierwszego A Plague Tale i Dying Light 2.

Ostatnia modyfikacja 14 marca 2023

Tryb gry: single player  

Ocena użytkowników: 7,4 / 10 na podstawie 771 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: 8,7 / 10 na podstawie 128 głosów czytelników.

A Plague Tale: Requiem cena w dniu premiery: 169,99 PLN

Wymagania wiekowe A Plague Tale: Requiem: 18+

A Plague Tale: Requiem Wymagania sprzętowe

PC Windows

PC Windows

  • Minimalne:
  • (30 fps / 1080p) Intel Core i5-4690K 3.5 GHz / AMD FX-8300 3.3 GHz
  • 16 GB RAM
  • karta grafiki 4 GB GeForce GTX 970 / 8 GB Radeon RX 590 lub lepsza
  • 55 GB HDD
  • Windows 10 64-bit
  • Zalecane:
  • (60 fps / 1080p) Intel Core i7-8700K 3.7 GHz / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz
  • 16 GB RAM
  • karta grafiki 8 GB GeForce RTX 3070 / 16 GB Radeon RX 6800 XT lub lepsza
  • 55 GB SSD
  • Windows 10 64-bit
Microsoft Xbox Series X/S

Xbox Series X/S

  • Wykorzystuje:
  • XSX: 30 fps w 1440p | XSS: 30 fps w 1080p
Sony PlayStation 5

PlayStation 5

  • Wykorzystuje:
  • 30 fps w 1440p
PC
XSX
PS5
Switch