Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Najciekawsze materiały do: Baldur's Gate II: Cienie Amn

Baldur's Gate II: Cienie Amn - Epic Endeavours
Baldur's Gate II: Cienie Amn - Epic Endeavours

modrozmiar pliku: 65,2 MB

Epic Endeavours to modyfikacja do gry Baldur's Gate II: Shadows of Amn, opracowana przez  Spellhold Studios.

Baldur's Gate II: Cienie Amn
Baldur's Gate II: Cienie Amn

demo gryrozmiar pliku: 616,5 MB

W tym archiwum znajdziesz demo gry Baldur's Gate II: Shadows of Amn, czyli RPG-a z 2000 roku.

Baldur's Gate II: Cienie Amn - poradnik do gry

poradnik do gry21 marca 2001

W poradniku tym znajdziecie bardzo szczegółowy opis wszystkich występujących w grze lokacji oraz listę i rozwiązania około 95% dostępnych zadań.

Baldur's Gate II: Cienie Amn - The Darkest Day
Baldur's Gate II: Cienie Amn - The Darkest Day

recenzja gry4 lutego 2002

Światowa premiera 22 września 2000. The Darkest Day to darmowy MOD do gry Baldur's Gate II, stworzony przez dwójkę zapaleńców. Dzięki niemu gra zostaje wzbogacona o nowe lokacje, czary i przedmioty.

Kto zrobi Baldur's Gate 4? Kto jest na tyle szalony, aby podjąć się zadania?
Kto zrobi Baldur's Gate 4? Kto jest na tyle szalony, aby podjąć się zadania?

wiadomość21 kwietnia 2024

Baldur's Gate 4 nie zrobi Larian Studios, więc przez wiele lat zostanie nam cieszenie się Baldur's Gate 3. Zastanówmy się jednak, kogo Hasbro i Wizards of the Coast wyznaczą na dewelopera. Czy chcielibyśmy, aby CD PROJEKT RED zrobiło BG4? A może Activision Blizzard?

Weterani gatunku RPG wyjaśnili, w jaki sposób sklepy przyczyniły się do śmierci izometrycznych gier fabularnych
Weterani gatunku RPG wyjaśnili, w jaki sposób sklepy przyczyniły się do śmierci izometrycznych gier fabularnych

wiadomość8 stycznia 2024

Weterani Josh Sawyer i David Gaider opowiedzieli o tym, co ich zdaniem doprowadziło do zaniku na długi czas izometrycznych dwuwymiarowych RPG-ów na PC.

Baldur's Gate 3 nie musi być Baldurem, abym przeżył w nim przygodę życia
Baldur's Gate 3 nie musi być Baldurem, abym przeżył w nim przygodę życia

wiadomość10 lipca 2023

Po co komu Baldur’s Gate w Baldur’s Gate 3? Nie bijcie, to prowokacyjne pytanie nasunęło mi się naturalnie po tym, jak niedawno ograłem pierwsze dwie części serii. Od „trójki” potrzebuję tylko i aż jednego.

Najlepsze gry RPG wszech czasów - lista top 100 erpegów. Edycja 2024
Najlepsze gry RPG wszech czasów - lista top 100 erpegów. Edycja 2024

artykuł27 lutego 2024

Najlepszym RPG-iem w 2023 roku bez wątpienia był Baldur's Gate 3. We wielu plebiscytach zdobył on nawet tytuł Gry Roku – bez podziału na gatunki. Produkcja oczywiście znalazła się w naszym rankingu. Jakie miejsce zajęła? Przekonajcie się sami.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
02.01.2017 22:45
wickywoo
😃
5
odpowiedz
wickywoo
85
Konsul
10

wchodze w 'najlepsze gry rpg' encyklopedii i co? Ta gra jest na 5-ej stronie, po takich 'hitach' jak risen, dragon age 2/3, czy trochlight, o jakis badziewiach typu gloria victis i innych mmo nie wspomne.

WTF GOL? Kazdy fan rpg wchodzac w encyklopedie powinien najpierw poczytac o baldurze, HELLOU! Ta gra powinna byc na pierwszym miejscu, ewentualnie ex aequo z planescapem albo falloutem. Ograniczenie zwiazane z brakiem adaptacji wspolczesnej mlodziezy do starej mechaniki, to zadne wytlumaczenie. Ta gra jest po prostu epicka

23.05.2016 20:18
Volgart
👍
odpowiedz
Volgart
5
Centurion

Gra legenda. 10. :)

17.10.2016 14:30
7oxiney
📄
odpowiedz
1 odpowiedź
7oxiney
24
Centurion

Jakieś pół roku temu po raz pierwszy odpaliłem BG:EE. Sądziłem, że to dobra okazja do nadrabiania strat w swojej "karierze gracza". Zdecydowałem, że zagram w BG2, ale zanim to zrobię, rozpocznę od części pierwszej, w edycji enchanced. Dość mnie wciągnęła, ale później odrzuciła. Z wielu powodów.

spoiler start

między innymi zrobiłem złodzieja, a pierwszy kompan, jaki nam towarzyszy jest złodziejem, więc miałem dwóch złodziei w party

spoiler stop

Jest wiele powodów przez które porzuciłem grę. Przede wszystkim sądziłem, że edycja odnowiona przyniesie jakieś nowości, sprawi, że tacy amatorzy jak ja się w grze odnajdą. Dostałem to samo, z lepszym interfejsem i wsparciem dla nowych komputerów (już lepiej kupić zwykłe wersje na GOG, mamy to samo, ale oryginał).

Postanowiłem tym razem rozpocząć od dwójki. Nie EE, starą z 2000r. bez żadnych kompromisów. Mam nadzieję, że mnie wciągnie, ale najpierw przejdę Pillars of Eternity (mnie się spodobała, bo nie jestem weteranem klasycznych rpg). W międzyczasie proszę was o jakiś poradnik do mechaniki walki i rozwoju postaci, bo niczego nie znalazłem :D Z góry dzięki za pomoc. Pozdrawiam

02.01.2017 22:45
wickywoo
😃
5
odpowiedz
wickywoo
85
Konsul
10

wchodze w 'najlepsze gry rpg' encyklopedii i co? Ta gra jest na 5-ej stronie, po takich 'hitach' jak risen, dragon age 2/3, czy trochlight, o jakis badziewiach typu gloria victis i innych mmo nie wspomne.

WTF GOL? Kazdy fan rpg wchodzac w encyklopedie powinien najpierw poczytac o baldurze, HELLOU! Ta gra powinna byc na pierwszym miejscu, ewentualnie ex aequo z planescapem albo falloutem. Ograniczenie zwiazane z brakiem adaptacji wspolczesnej mlodziezy do starej mechaniki, to zadne wytlumaczenie. Ta gra jest po prostu epicka

30.01.2017 03:42
2
odpowiedz
1 odpowiedź
sirle
1
Junior

Nie było, nie ma i prawdopodobnie nigdy nie będzie już crpg-a lepszego niż cała Saga Baldur's Gate. Ludzie, którzy ją stworzyli, byli wizjonerami i magikami - chylę przed nimi czoła.
W tym gatunku arcymistrz wszech czasów, absolutny brylant i perełka, żywa legenda i niezapomniany klasyk, gra po prostu kultowa i obowiązkowa dla każdego miłośnika fantastycznych historii...i wiele by jeszcze pisać.
Słowa tego nie oddadzą - po prostu zagrajcie :)
Aktualnie ciągle pogrywam, z tym, że na modach, w tym Baldur's Gate Trilogy :)

04.02.2017 22:04
LuisPro
odpowiedz
LuisPro
27
Chorąży
Wideo

@sirle
zgadzam się ze wszystkim, również cały czas pogrywam
aktualnie przechodzę solo łucznikiem
https://www.youtube.com/watch?v=2H8feY58Ce4
:D pozdro

05.02.2017 19:49
odpowiedz
zanonimizowany1216563
13
Pretorianin

Gdybym miał więcej czasu to bym Cię wspomógł jakimś magiem czy warriorem :-) Z tym że ja grywam w odświeżoną enchanced edition ;-)

06.02.2017 01:36
LuisPro
odpowiedz
LuisPro
27
Chorąży

Może ktoś chętny na grę online?
BG2 z dodatkiem, 20+ lat, jakiś ts/skype
Gram bez modów, używam tylko:
~DDRAWFIX/DDRAWFIX.TP2~ #0 #0 // DDrawFix - Force DirectDraw Emulation: v1.0
~BG2_TWEAKS/SETUP-BG2_TWEAKS.TP2~ #6 #3040 // Uczyn Torby przechowywania bezdennymi: v16
~BG2_TWEAKS/SETUP-BG2_TWEAKS.TP2~ #6 #3080 // Nieograniczone grupowanie amunicji: v16
~BG2_TWEAKS/SETUP-BG2_TWEAKS.TP2~ #6 #3090 // Nieograniczone grupowanie klejnotow i bizuterii: v16
~BG2_TWEAKS/SETUP-BG2_TWEAKS.TP2~ #6 #3100 // Nieograniczone grupowanie mikstur: v16
~BG2_TWEAKS/SETUP-BG2_TWEAKS.TP2~ #6 #3110 // Nieograniczone grupowanie zwojow: v16
~BG2FIXPACK/SETUP-BG2FIXPACK.TP2~ #1 #0 // BG2 Fixpack - Podstawowe poprawki: v10

Normalnie od nowa Cienie Amn.

26.02.2017 13:13
2
odpowiedz
KemotNorvag
7
Junior
10

17 lat po premierze nadal świetna gra. Dobrze, że mamy renesans tego gatunku.

30.08.2017 11:20
kAjtji
odpowiedz
kAjtji
104
H Enjoyer
8.5

Grę ukończyłem kilka dni temu i nie było tak świetnie, jak to wszyscy piszą. Gra naprawdę mnie wciągła przez pierwsze kilkadziesiąt godzin (rozdziały od 1 do 4 gdzie zrobiłem prawie wszystko co możliwe), ale po wejściu do Podmroki gra zaczęła mnie lekko nużyć, nie byłem już w stanie przesiedzieć przed nią nonstop kilku godzin, zwykle pograłem jakieś 0,5-1h potem kilka minut przerwy, znowu 0,5-1h i chwilka przerwy, aż chciałem to zakończyć w 7 rozdziale lekko się zmuszałem, ale ukończyłem, został mi tylko dodatek, ale raczej zostawię go na później. Teraz zwyczajnie wymienię, to co mi się podobało, a co nie.
+Towarzysze (przez większość gry podróżowałem z Minsciem, Jaheirą, Mazzy, Aerie oraz Janem Jensenem)
+Grafika - Mimo wielu lat nadal zachwyca szczegółowością
+Muzyka - Zwłaszcza w menu głównym i podczas walki
+Zadania poboczne - Zdecydowanie największy atut tej gry,
+Ciekawe lokacje
+Wiele przedmiotów... które się nie niszczą, jak w BG1
+Gadający miecz ("Gdzie jest twój tatuś?")
+- Walka na początku przyjemna, potem w sumie łatwa i nudna (rzuć parę czarów, zapisz, walcz).
+-Postacie - niby jest masa ciekawych towarzyszy, ale brakuje tutaj zwykłych postaci, które by co jakiś czas się zwyczajnie pojawiały by chwilę z nami pogadać, pomóc i takie tam
+- Fabuła, była naprawdę dobra na początku, ale po pewnym czasie wydawała mi się trochę nużąca i tak w sumie nie obchodził mnie czy ktoś zginie, bo poza moimi towarzyszami nie darzyłem nikogo sympatią.
+- Ostatni etap gry, który wydawał mi się trochę niepotrzebny, jednak posiadał wspaniały klimat
-Imoen, uwielbiałem tą postać w BG1, ale tutaj ma inny głos, zostaje nam szybko odebrana i powraca w 4 rozdziale, a wtedy miałem już inne postacie, które były mi bliskie
-Gorsza podróż po świecie niż w BG1 - Otóż w BG1 by pójść np. do miasta trzeba było najpierw przejść przez inne lokacje, jakieś lasy czy inne takie, bardzo mi tego tutaj brakowało, bo wystarczyło, że dowiemy się o jakiejś lokacji i od razu możemy tam iść
Ta gra, jest jednym z najlepszych cRPG, ale na pewno nie najlepszym (przynajmniej dla mnie), o wiele bardziej spodobał mi się Pillars of Eternity (który jest jak dla mnie w niemal każdym aspekcie lepszy), a z gier wydanych w podobnym czasie, to o wiele bardziej przypadł mi do gustu Fallout 2.

30.10.2017 23:50
2
odpowiedz
Phynaster
3
Legionista
10

"Miecze, nie słowa!"

25.12.2017 12:55
2
odpowiedz
Fr33d0m
3
Junior
10

Ta gra to jest po prostu absolutny, wszechogarniajacy Orgazm !.

10.01.2018 14:51
1
odpowiedz
Lorenzo01
17
Chorąży

Główny nurt fabuły jest epicki, tutaj zgodzę się ze wszystkimi.

Jednak to co czyni BG2 niezapomnianym:

- Piotr Fronczewski
- zasada rzadkości przedmiotów (tak jak unikaty w diablo) - człowiek cieszy się jak zdobędzie jakiś unikat w grze
- zadania poboczne - często zupełnie niespodziewane, jak niechcący odkryte przejście, ponieważ zapomniałem wyłączyć wykrywania pułapek, a za przejściem potężny lisz
- zagadki dżinów
- możliwość rozwiązania problemów na różne sposoby
- czary wysokopoziomowe u maga
- pozornie nic nie znaczące przedmioty odnajdywane przez całą grę można później wykuć w potężny oręż
- gildia wampirów na cmentarzu
- twierdza strażnika i tajemniczy "Bezimienny"
- pochodzenie naszej głównej postaci

Jednymi słowy: Arcydzieło niedoścignione.

post wyedytowany przez Lorenzo01 2018-01-10 14:52:31
12.01.2018 11:03
7areK1
odpowiedz
7areK1
5
Legionista

Muszę kiedyś wrócić do tej gry i w końcu zebrać te wszystkie pantalony ;)

20.03.2018 15:08
trzyglow
odpowiedz
3 odpowiedzi
trzyglow
25
Legionista
2.0

Blisko 20 lat temu gra była warta te 9/10 ale teraz
2/10 i to tylko za fabułę i nic więcej
brzydota odrzucająca, odpychająca a
pixeloza aż poraża jak piorun kulisty - chaaaa

"nie da się dwa razy wejść do tej samej wody"

i to tyle w temacie.

post wyedytowany przez trzyglow 2018-03-20 15:09:18
21.05.2018 11:43
-eca-
😍
odpowiedz
-eca-
53
Pancor Jackhammer

Gra najlepsza w swym gatunku, kultowa i badrzo dobrze spolszcona - nawet Pillars of Eternity II: Deadfire , ktora jest wybitna produkcja dzisiaj nie jest tym co wtedy BG2.

post wyedytowany przez -eca- 2018-05-21 11:44:20
27.12.2018 22:17
3
odpowiedz
zanonimizowany1172697
28
Chorąży
10

Jeden z najlepszych RPG w historii (a obok Planescape: Torment i Fallout 2 najlepszy). Epicka przygoda, mnóstwo rozbudowanych questów pobocznych (nie konstruowanych według przepisów "dzisiejszych" pt. Idź, zabij i wróć), wciągający wątek główny, bardzo ciekawie napisane postaci... Głębia tej gry wynikała z tak wielu aspektów, że bez problemu można by obdzielić kilka innych tytułów. Jakże wielki szok przeżywałem, gdy odpaliwszy ją po raz pierwszy zostałem niemalże przytłoczony wielkością i bogactwem tego świata. Z perspektywy czasu jedynym mankamentem może się wydawać archaiczny i dość ubogi rozwój postaci, choć jak dla mnie jest on po prostu skonkretyzowany i idealnie pasujący do całości. Gra z gatunku Wielkich.

03.02.2019 10:27
odpowiedz
3 odpowiedzi
buddookann
94
Konsul

Witam. Kiedyś za dziecka grałem w BG i to by było na tyle jeśli chodzi o takie gry.

Mam pytania:
- mam grę z płyty - czy est jakiś patch który rozciąga rozdzielczość na cały ekran ?
- podczas tworzenia postaci losuje punkty i czasem przy SIŁĄ zamiast wartości np. 17 jest np. 18/35 - co to oznacza ?

03.02.2019 11:33
odpowiedz
1 odpowiedź
buddookann
94
Konsul
Image

Chyba nici z grania. Gdy tylko w ekwipunku chce otworzyć kartę przedmiotu to gra wywala mnie do Windows 10.

Ciekawe czy wersja z GOG będzie bez błędów.

post wyedytowany przez buddookann 2019-02-03 11:43:10
03.02.2019 17:50
odpowiedz
buddookann
94
Konsul

Zadziałało. W rozdzielczości 800x600 nie ma tego problemu.

23.04.2019 20:10
Braddock12
👍
odpowiedz
Braddock12
3
Centurion

Rpg Rewelacja i ten wspaniały dubbing. 10/10. A najlepsz text Minsca- "Miecze nie słowa" i "im bardziej się wypinają, tym mocniej walę auuuuu. Mistrzostwo.

27.06.2019 14:42
fakk3
odpowiedz
fakk3
97
Pretorianin

Po 20 latach dalej jest w moim top nie do pobicia. Oby 3 była przynajmniej tak przyzwoita jak Divinity Orginal Sin.

27.06.2019 21:10
odpowiedz
annastawa
1
Legionista

Zobaczymy chocaż 3 to ponoć zupełnie inne uniwersum. Nie wiem również czy fabuła będzie tak wciagająca.

06.04.2020 20:43
odpowiedz
1 odpowiedź
buddookann
94
Konsul
Image

Nie rozumiem zasad tej gry. Mam różdżkę którą NIE może używać MAG lub Złodziej.
To czemu używać ją może IOMEN która właśnie jest Magiem/Złodziejem ?

09.04.2020 16:22
odpowiedz
1 odpowiedź
buddookann
94
Konsul

Grę wywala cokolwiek chce zrobić po spotkaniu z kolesiem który za 20 000 sztuk złota chce mi pomóc odnaleźć Iomen.
Przy zapisywaniu to samo. Wywala do pulpitu i tyle. Zna ktoś rozwiązanie ?

09.04.2020 22:31
odpowiedz
4 odpowiedzi
buddookann
94
Konsul
5.0

Wiem że się narażam, ale chyba mogę wypowiedzieć swoje zdanie. Sam jestem wielkim fanem Fallout 2 więc wiem co się czuje gdy ktoś ją źle ocenia.
Za Baldurem nigdy nie przepadałem bo to nie mój klimat, ale chciałem mu dać szanse już wiele lat temu. Za każdym razem bezskutecznie.

Minusy techniczne:
- gra jest niegrywalna.Wywala losowo do pulpitu. Z tego co wyczytałem na średniowiecznych forach ten problem istniał cały czas.
- gra nawet na dzisiejszych sprzętach wczytuje i zapisuje BARDZO długo.
- 70% gry to nudne odblokowywanie zawieszonych postaci które gubią drogę, czekanie na załadowanie sie lokacji lub przekładanie ekwipunku między postaciami.
- gra jest ładnie narysowana, ale totalnie nieprzejrzysta. Nie wiadomo co jest na pierwszym piętrze a co niżej.
- gra ma okropne dźwięki. Muzyka w menu kaleczy uszy. Odgłosy są często zapętlone i nieznośne.
- okrzyki postaci może i OK, ale też do czasu. Ile razy można słuchać Minska jak się wydziera.

Rozgrywka:
- przeczytałem wszystkie księgi z biblioteki czarodzieja. Na tą całą tone textu tylko 2 opowieści były interesujące. Reszta to zlepek suchych nazw własnych i ogólnikowych historyjek bez polotu.
- brak konsekwencji w grze. Niby w mieście czary są zakazane ale... leczyć czarami można, a w karczmie na mojego członka drużyny ktoś rzuca czar i jest spoko.
Imoen jest magiem i złodziejem i może sobie używać różdżki, której nie może używać mag lub złodziej. ( coś tam słyszałem że ona się okaże kimś innym, ale jednak zasady przynajmniej na początku powinny być przejrzyste )
- sama gra też nieprzejrzysta. Mnóstwo czarów. Nie wiem czy czar się udał. Czy coś zrobił. LIsta akcji przewija się szybko. Totalny chaos.
- najbardziej mnie rozwala komunikat: Broń nieskuteczna. Skąd mam wiedzieć że walenie siekierą po głowie potwora będzie nieskuteczne, ale z kolei wbijanie kija w mały palec u nogi juz jest ok.
- rozwijasz sobie maga tylko po to by potem zobaczyć komunikat że przeciwnik jest odporny na magię. Czyli grając pierwszy raz to masz totalny chaos i losówkę. Nie możesz się kierować logiką.
- zaczyna sie walka.Muzyka nabiera tępa i.... jeden z naszych kompanów zaczyna opowiadać historię swojego życia.
- cały czas trzeba złodziejowi ręcznie włączać wykrywanie pułapek. Zważywszy na to że to podstawowa sprawa to trochę twórcy zawalili.
- rozwój postaci też mało ciekawy. Kolejne poziomy nie cieszą. Coś tam wzrosło. Gdzieś tam trzeba upchnąć punkt umiejętności bo to co chcemy rozwinięte juz jest maxymalnie.

Gdyby nie to wywalanie do pulpitu to może bym wytrwał do końca. Wole kolejny raz odpalić sobie sprawdzonego o 3 lata młodszego Fallout 2 gdzie wszystko chodzi jak należy, a zasady są klarowne. Galdurs Gate zestarzał się okrutnie w dodatku ma problemy z poprawnym działanie.

ps. Słyszałem że nowa edycja też wyszła z tym samym błędem wywalania do pulpitu. Dopiero niedawno to naprawiono. Może gdy gra stanieje do 10 zł to dam jej jeszcze jedną szanse.

10.09.2020 20:43
Toril
odpowiedz
1 odpowiedź
Toril
41
Pretorianin

Legendarna gra która w przeciwieństwie do swojej poprzedniczki zasługuje na chwałę którą się cieszy, choć może nie aż tak wielką i bezrefleksyjną jak chcieliby niektórzy ale mimo wszystko chwałę. Wszystko tutaj jest lepsze niż w pierwszej części. Minęło dwadzieścia lat i nawet oceniając Baldurs Gate II bez żadnego szacunku na wpływu jaki ta gra wywarła na rozwój gatunku, można powiedzieć, że większość elementów gry wykonana jest dobrze, spora część bardzo dobrze a ledwie parę poniżej przeciętnej. A żaden nie jest po prostu kiepski. Uwielbiam klasykę z którą obcowanie nie jest tyle odbębnianiem obowiązku ale ogromną przyjemnością, przy której nie trzeba zastanawiać się jak wyważyć obiektywizm z odczuwanym sentymentem. Baldurs Gate II nie potrzebuje żadnej taryfy ulgowej, broni się po prostu swoją zawartością a największą krzywdę można mu zrobić zagłuszając krytykę okrzykami, że Baldurs Gate Wielką Grą Jest.

Zalety:

1. Wątek główny. Kontynuujemy historią rozpoczętą w poprzedniej części gry, szukamy odpowiedzi na to kim jesteśmy i kim możemy się stać, ścigamy wroga który, cytując Jaheirę ''wiele nam zabrał''. Są zwroty akcji, są emocje, można spokojnie zaangażować się w historię. Co więcej wątek główny jest odpowiednio długi i przemieszany w odpowiednich proporcjach z zadaniami dodatkowymi w taki sposób, że rzadko kiedy na długo tracimy go z oczu co nie pozwala emocjom opaść to zbyt niskiego poziomu. Jak bardzo jest to istotne pokazuje chociażby Pillars of Eternity 2 które miało z tym problem. Ale to też wynikało z konstrukcji tamtej gry jednak to temat na inną okazję.
2. Towarzysze. Jest naprawdę bardzo dobrze. Ocena poszczególnych towarzyszy nie ma większego sensu, jednym mogą się podobać innym mniej. Chodzi raczej o to jak bardzo są rozbudowani. Mamy więc między innymi okazyjne rozmowy które odbywają z główną postacią, między sobą, z napotkanymi NPCami, są z nimi związane zadania i możemy z nimi romansować. Co więcej jest tego na tyle dużo, że łatwo poczuć, że kierujemy rzeczywistą drużyną a nie jedynie avatarami z paroma odzywkami i wpisaną w kartę postaci biografią. Mało która gra robi to lepiej choć mógłbym parę wymienić. Jednak do tego wszystkie mam dwie krytyczne uwagi. Pierwsza z nich polega na tym, że towarzysz towarzyszowi nierówny, część z nich ma nawet parę zadań a inni nie mają żadnego, niektórzy często się odzywają a inni są dość milczący. Można więc mieć pecha i tak dobrać drużynę, że będzie ona mniej ciekawa niż byłaby w innej konfiguracji. Druga uwaga to coś o czym nie pomyślałbym dwadzieścia lat temu ale co pokazały nowsze gry, można zrobić dużo lepiej. Chodzi o interakcje towarzyszy z napotkanymi NPCami. Nasi towarzysze owszem ''widzą'' NPCów, ale NPCe bardzo rzadko widzą ich. Czyli jeśli w danym momencie towarzysz ma coś powiedzieć to powie ale NPC w żaden sposób się do tego nie odniesie. W rzadkich momentach może najwyżej potraktować wypowiedź towarzysza tak jakbyśmy my wybrali jedną z dostępnych nam wypowiedzi. Na przykład ktoś dziękuję nam za pomoc, mamy do wyboru różne opcje między innymi możemy powiedzieć, że ''cieszymy się, że mogliśmy pomóc,'' że ''spoko pomogliśmy ale teraz odpowiedz na nasze pytania'' albo ''ok pomyliśmy ale zapłać nam za to''. W zwykłej sytuacji wybieramy jednak mając krasnoluda Korgana w drużynie rzuci on komentarz, że nie powinniśmy pomagać tak altruistycznie a NPC potraktuje to w ten sposób, że wybraliśmy opcję ''ok pomogliśmy ale zapłać nam za to''. Nie jest to zła rzecz ale dalej NPC nie ''widzi'' obecność naszych towarzyszy co wypada nieco sztucznie. Podobnie wyglądało to w Pillars of Eternity i mam wrażenie, że twórcy zdali sobie z tego sprawę ponieważ w Pillars of Eternity 2 nie mamy już takich sytuacji i właściwie każdy komentarz naszych towarzyszy spotyka się z reakcją NPCów, nawet jeśli ta reakcja jest krótka i ogranicza się do paru słów czy zmarszczenia brwi. Dla mnie różnica jest kolosalna i szkoda, że jeszcze w Baldurs Gate II o tym nie pomyśleli.
3. Walki. Nie mogę z czystym sumieniem pochwalić rozwoju postaci, mimo, że osiągamy wysokie poziomy i w związku z tym możemy posługiwać się wieloma czarami i umiejętnościami to i tak nie jest to bardzo ciekawy system i awans mojej postaci czy też towarzyszy nie sprawiał mi tak ogromnej przyjemności co innych grach. Za to mogę pochwalić to co z rozwojem postaci się bezpośrednio wiąże czyli walki, moim zdaniem najlepsze spośród podobnych gier czyli Icewind Dale, Baldurs Gate i może choć to trochę naciągane, Świątyni złych żywiołów i Neverwinter. Są bardzo dynamiczne, często wymagają one odpowiedniej strategii ponieważ przeciwnicy władają potężną magią, mają wiele odporności i znają wiele groźnych sztuczek. Czasami też w trakcie walk czujemy jak duża jest stawka, wiele starć jest dla nas czymś osobistym co dodatkowo sprawia, że walka stają się bardziej emocjonujące.
4. Zadania poboczne. Postawiona na jakość a nie na ilość i to widać, zwłaszcza przy zadaniach z którymi wiąże się możliwość odwiedzenia nowej lokacji. Są odpowiednio długie i po prostu ciekawe. Odwiedziny wyznawców Zapomnianego Boga, badanie morderstw na wzgórzach Umar i parę innych, są to misje którym nie można niczego zarzucić. Mają dobre i wciągające historię, w trakcie ich rozwiązywania staczamy odpowiednią ilość walk również z bossami i otrzymujemy zwykle wartościowe nagrody. Nie przepadam za wielkimi miastami jak Athkala czy Nowigrad, wolę mniejsze osady, samotne wioski na skraju lasu i tego typu atrakcje. I mimo tego zadania w mieście w którym toczy się duża część Baldurs Gate II przypadły mi do gustu.
5. Postaci które spotykamy oraz główny antagonista. Ten ostatni jest jednym z moich ulubionych, odpowiednio zły, okrutny i przebiegły ale też niepozbawiony głębi dzięki której to zło, okrucieństwo i przebiegłość nie przybiera groteskowej formy. Pozostałe postaci które spotykamy na naszej drodze a które nie są naszymi towarzyszami ani głównym przeciwnikiem również są ponadprzeciętnie ciekawe choć tutaj akurat nie brakuje gier które poradziły sobie lepiej z ich zaprojetowaniem.
6. Dubbing. Nie jestem fanem polskiego dubbingu ale ten w drugim baldurze jest bardzo dobry a niektóre postaci brzmią lepiej niż w angielskiej wersji, zwłaszcza główny antagonista. Aerii jest odpowiednio słodka, Haerdralis rozmarzony i zawadiacki a Minsc tępy. Nie ma na co narzekać. Chyba, że na Minsca.
7. Odwiedzane lokacje. Osobiście wolę te z Icewind Dale i Icewind Dale 2 ale to raczej kwestia bardzo osobistych preferencji a nie tego, że tym z Baldurs Gate II czegoś brakuje. Są odpowiednio różnorodne, trafiamy do wielu ciekawych i niebezpiecznych miejsc choć miej więcej pierwsza połowa gry polega na wykonywaniu zadań w mieście i jego okolicach. Ale i miastu i okolicom nie można niczego zarzucić a poza tym potem nadrabiamy to z nawiązką. Pirackie enklawy, podwodne miasta, jaskinie podmroku i inne.
8. Przerywniki może nie tyle filmowe bo wyglądające tak jak to widzimy w czasie gry ale po prostu przerywniki w trakcie których oglądamy różnego rodzaju scenki. Czasem ktoś trafi do więzienia, czasem ktoś z niego ucieknie, czasem poznamy nieco bliżej zwyczaje drowów, ot takie atrakcje. Ogląda to się z przyjemnością.
9. Muzyka. Peany na jej temat będę wznosił przy okazji Tronu Bhaala ale i tutaj jest bardzo dobra. Przy założeniu, że lubimy dynamiczne rzeczy bo więcej tutaj podnoszących emocje utworów niż tych refleksyjnych i spokojnych.
10. Twierdze które zdobywamy, osobne dla każdej z klasy z wyjątkiem mnicha i barbarzyńcy którzy dostają taką samą co wojownik. Twierdze wiążą się z dodatkowymi zadaniami, koniecznością powrotu do nich co jakiś czas i podejmowaniu decyzji oraz w zależności od rodzaju twierdzy zarobkiem bądź specjalnymi magicznymi przedmiotami. Choć prawdę mówiąc do niektórych z nich więcej dokładamy niż z nich czerpiemy.
11. Długość gry. Łatwiej zrobić dobrą grę gdy nie jest ona tak długa. Baldurs Gate jest i długi i dobry.

Wady:

1. Ciężko się do czegoś przyczepić, większość ''wad'' polega najwyżej na tym, że niektóre elementy które są wykonane przeciętnie lub dobrze lub bardzo dobrze mogłyby być jeszcze lepiej zrobione.
2. Grafika. Jest to dalej piękny zbiór pikseli ale trzeba mieć świadomość, że gra się zestarzała. Poza tym zawsze wolałem styl obecny obecny w icewindach.
3. Niewielka liczba wyborów i decyzji do podjęcia, zwłaszcza tych istotnych. W nowszych grach często mamy możliwość przegadania bossów, uniknięcia walk czy polubownego załatwienia spraw dzięki odpowiednim statystykom. Tu tego nie ma lub jest mało. Charyzma ma dość niewielkie znaczenia, pozostałe statystyki są używane tylko przy obliczaniu mocy postaci. Wyborów jest niewiele i często ograniczają się one do zażądania zapłaty i otrzymania mniejszej nagrody bądź stwierdzenia, że zrobiliśmy coś z dobroci serca i otrzymania dużo większej nagrody. Przewidziano kilka sytuacji w których możemy podjąć złą decyzję, to znaczy taką która odpowiada postaci o złym charakterze, ale są one z mechanicznego punktu widzenia zupełnie nieopłacalne. Dziwne i dość niesprawiedliwe. Wyjątkiem jest chyba tylko jedna zbroja.
4. Ograniczone możliwości odgrywania postaci. Nasza rasa, klasy bądź płeć ma niewielki wpływ na grę, jest brana pod uwagę właściwie jedynie przy romansach i określeniu jaką twierdzą będziemy władać. Poza tym odniosłem wrażenie, że opcje dialogowe nie są na tyle rozbudowane by móc bardzo swobodnie odgrywać postać. W obu Pillarsach przed rozpoczęciem gry mogłem przemyśleć kim będę grał, jakie przekonania będzie miała moja postać, jak będzie się zachowywać w danych sytuacjach i tak dalej i choć idealnie nie było, nie mogło być i nigdy nie będzie bo to nie papierowy RPG, to i tak gra dawała mi sporo możliwości odgrywania ról. W Baldurze jest tego mniej. Najlepiej chyba grać niesprecyzowaną postacią o niesprecyzowanych wartościach i poglądach i skupiać się na tym by doświadczyć jak największej ilości zawartości gry. Trochę jak w Skyrmie.

post wyedytowany przez Toril 2020-09-10 20:48:13
09.11.2020 18:27
Orzech
odpowiedz
Orzech
46
Centurion
8.5

Co tu dużo mówić, Cienie Amn są lepsze od pierwszego Baldura chyba pod każdym względem. Zmiany mające moim zdaniem największy wpływ na pozytywniejszy odbiór tej części to te dotyczące dwóch elementów które najbardziej zawiodły w jej poprzedniczce.

Pierwszym elementem są oczywiście towarzysze którzy wreszcie mają charakter, własne opinie i potrafią wdawać się w polemikę(chociaż wydaje mi się że w późniejszej fazie gry ich aktywność trochę zmalała).

Natomiast drugi element to spójne i różnorodne lokacje których jest znacznie mniej i wydawać by się mogło że ich zmniejszona ilość powinna być wadą, jednak ci którzy grali w BG1 pewnie już wiedzą co mam na myśli - brak tutaj masy nudnych, jednowymiarowych miejsc do eksploracji które wypełniały ekran mapy poprzedniczki. Może dziwić mała ilość "normalnych" miast do zwiedzenia, jakby wszystkie siły zostały rzucone na wielkie miasto Athkatla w którym gracz spędza dużą część gry, natomiast osobiście nie specjalnie odczuwałem ich brak przez takie miejsca jak podwodne miasto, Podmrok czy przytułek dla szaleńców.

13.12.2020 04:51
3
odpowiedz
1 odpowiedź
zanonimizowany947165
46
Generał
10

Świetna gierka jaka powstała szkoda że nie wychodzi już nowa część

09.10.2021 16:08
4
odpowiedz
1 odpowiedź
ShadyYo
20
Chorąży
10

Jeśli o jedynce mówiłem, że jest świetna, to jej kontynuacja jest jeszcze lepsza, absolutnie klasyk gatunku. Niesamowita, wciągająca fabuła z mnóstwem ciekawie ułożonych zadań głównych jak i pobocznych. Dodano też kilka dobrych usprawnień w stosunku do części pierwszej i minimalnie ulepszyła się także grafika. Bardzo dobrze ucharakteryzowano postaci, podobnie zresztą jak w jedynce. Dialogi są znakomite, pojawiają się także dialogi między postaciami drużyny, gdzie sami możemy decydować o ich rezultacie. Ponownie pochwalić należy muzykę i klimat. Jestem fanem serii.

19.11.2023 09:19
Wiedźmin
😍
odpowiedz
Wiedźmin
37
Senator
Wideo

Baldur's Gate II to niesamowita przygoda mająca świetną historię. Dzieło sztuki. Ma tak wiele wspaniałych funkcji, że nic dziwnego, że zdobyła tytuł najlepszej gry RPG 2000 roku! Niesamowity scenariusz z wieloma wątkami i ciekawym rozwojem fabuły. Postacie, które mogą do nas dołączyć charakteryzujące się niesamowitym realizmem i rozwojem, posiadające własną osobowość z którymi możemy w pełni wchodzić w interakcję. Setki indywidualnych mieszkańców miasta i kupców z którymi można rozmawiać i handlować. Tysiące broni. Setki indywidualnych zaklęć. Niekończące się zadanie poboczne. 12 różnych klas postaci do wyboru każda z 3 podklasami. Niesamowita grafika i sceneria. 200 godzin rozgrywki, jeśli chcemy wycisnąć najwięcej jak się da z tego arcydzieła. Ponieważ Baldur's Gate II jest kontynuacją rozpoczyna się dokładnie tam, gdzie zakończyło się Baldur's Gate. Cóż prawie. Kiedy się budzimy jesteśmy zamknięci w klatce poddani upiornym eksperymentom przeprowadzanym przez złego czarodzieja. Podczas gdy czarodzieja rozprasza atak zabójców na jego twierdzę, Imoen nasza przyjaciółka z dzieciństwa ucieka z sąsiedniej celi i nas uwalnia. Nie pamiętamy nawet, dlaczego jesteśmy w lochu, ale wiemy, że musimy uciec. Starzy przyjaciele są uwięzieni w sąsiednich celach, a kiedy ich uwolnimy ucieczka z więzienia będzie dość trudna. Sama sekwencja początkowa może zająć wiele godzin i jest dość zabawna. Miasto w grze jest ogromne, absolutnie ogromne i możemy spędzić w nim nawet mocne kilkadziesiąt godzin na wykonywaniu pobocznych zadań i po prostu cieszyć się zwiedzaniem. Baldur's Gate II jest lepsza od Baldur's Gate i prawie wszystkich innych gier RPG jakie powstały ze względu na doskonały projekt i wysiłek twórczy. Oprócz podstawowej mechaniki rozgrywki i ogólnych wątków BG i BGII mają kilka podobieństw, ale to dwie zupełnie różne bestie. Obydwa korzystają z silnika Infinity i mają AD&D. Jednak sequel wprowadzili tak wiele wspaniałych zmian. Mieszkańcy miast żyją życiem, witraże lśnią jak pryzmaty na podłogach kościołów, posągi trzymają wirujące kule ognia, koła zębate zegara mielą i jęczą. To co zaczęliśmy widzieć w kawałkach w Planescape: Torment i Icewind Dale teraz pojawia się w pełnej chwale i mocy, gdy Bioware opanowali efekty i możliwości silnika Infinity. Środowiska są fascynujące i rozciągają się od marmurowych kościołów po gęsty las deszczowy. Efekty zaklęć są przyspieszane w 3D, a wiele środowisk dostało ruchome funkcje. Filmy są również wysokiej jakoś godne szacunku. Ogólnie rzecz biorąc jest to imponujący pokaz wizualny. Każdy, kto gra w gry RPG wie, że w sercu rozgrywki znajdują się postacie. Dzięki temu możesz spędzać godziny na tworzeniu postaci. Istnieją teraz trzy zupełnie nowe klasy, trzy podklasy dla prawie każdej klasy, a nawet nowa rasa. Półorki są świetnymi wojownikami i są absurdalnie wytrzymali. Nowe klasy są potężne i zabójcze. Mnich specjalizuje się w walce wręcz bez broni, Barbarzyńcy wpadają w szał w walce, a Czarownicy nie muszą zapamiętywać zaklęć. Zamiast tego intuicyjnie znają je i wykorzystują na podstawie czystego talentu. Aby wymienić tylko kilka zestawów, Wojownicy mają teraz zabójców czarodziejów, łowcy mogą być władcami bestii, paladyni mają nieumarłych łowców, a złodzieje mogą zdecydować się na zabójców. Zestawy są potężne i mozna zyskać znacznie więcej korzystając z zestawu zamiast trzymać się zwykłej, standardowej klasy. Dzięki tym wszystkim nowym wyborom znacznie łatwiej jest stworzyć postać, która będzie wyjątkowa i dokładnie odzwierciedla nasz styl gry i preferencje. Charakterystyka nie uległa zmianie, ale możemy teraz wybrać kilka nowych biegłości w broni z których najseksowniejszą jest katana, ale magiczne katany są niezwykle rzadkie. Można używać dwóch broni jednocześnie. Jeśli poświęcisz trochę biegłości w walce dwoma rodzajami broni możesz użyć dodatkowego ostrza z mniejszą karą. Brak dodatkowej obrony jaką zapewnia tarcza na początku boli, ale w dalszej części gry szybki, krzepki wojownik może przeciąć grupę Ogrów jak huragan. Gracze oryginalnej wersji Baldur's Gate mogą także zaimportować swoją poprzednią drużynę do Baldur's Gate II i kontynuować przygodę. To z pewnością było hitem wśród bardziej zagorzałych fanów gier RPG. W pewnych krytycznych momentach gry pojedyncza decyzja może mieć ogromny wpływ na wynik gry więc gracze niewątpliwie będą chcieli powtórzyć takie sytuacje i spróbować czegoś innego. Jakkolwiek na to spojrzymy gra oferuje nawet do 200 godzin rozgrywki. Wszystko sprowadza się do questów. Zadania i dialogi w komputerowych grach RPG są zazwyczaj bardzo przewidywalne. Zapaleni gracze niemal natychmiast wiedzą dokładnie co powinni zrobić lub powiedzieć w sytuacji krytycznej dla fabuły, by postąpić właściwie, aby otrzymać nagrodę. Baldur's Gate II nie jest niczym takim i bardzo mi się to podoba. Zawiera wiele sytuacji w których stajemy przed decyzją, że strasznie ciężko znaleźć najlepszą odpowiedź. To nigdy nie było wcześniej tak ostre i suche, by zastanawiać się co zrobić. To odgrywanie ról. Tak powinno być. Nawet po podjęciu decyzji nadal nie jesteśmy pewni czy podjęliśmy tę właściwą nawet jeśli istniał właściwy wybór. Trudno jest grać naprawdę złą postacią i mimo to przetrwać, ale BG2 to bardzo zdrowy krok w stronę tego celu. W Baldur's Gate II zawsze jest jasne, gdzie musimy być, z kim musimy porozmawiać i co musimy osiągnąć, a nawet jeśli zrobimy sobie kilka dni przerwy bieżący dziennik ładnie nam podpowiada. Bioware ładnie poradziło sobie z problemami i niedociągnięciami pierwszego Baldur's Gate w tym przypadku. Znakomite aktorstwo głosowe jest cechą charakterystyczną gier RPG produkowanych przez Bioware i Black Isle. Oczywiście Baldur's Gate II nie jest wyjątkiem. Postacie, które dołączają do nas podczas całej podróży mają odrębny styl i głos, a to wyrażenia, argumenty i okrzyki bojowe drużyny sprawiają, że tak bardzo się do nich przywiązujemy. Tak jak Baldur's Gate miało swoje własne słynne slogany tak Baldur's Gate II ma wiele własnych. Muzyka jest ściśle wpleciona w rozgrywkę i oczywiste jest, że projektanci chcieli nadać jej wysoki priorytet. Piosenki to dramatyczne, ponure, klasyczne utwory w stylu, który można znaleźć w filmach o tematyce średniowiecznej. Efekty dźwiękowe są ogólnie dobre chociaż nie są tak istotne jak muzyka. Dźwięk środowiskowy i efekty echa w przepastnych lochach są całkiem przekonujące. Sama różnorodność potworów jest zdumiewająca. Ponieważ zdecydowano się na silnik Infinity mogli wykorzystać wszystkie potwory z poprzednich gier na silniku Infinity. Oprócz i tak już zawrotnej liczby potworów, które się z tym wiążą dodali jeszcze więcej. Wiele nowych potworów jest fizycznie ogromnych i góruje nad naszą drużyną. Same Giganty muszą być trzy lub cztery razy wyższe od naszych postaci, a Smoki zajmują połowę ekranu! Wrodzy magowie rzucają śmiercionośne zaklęcia wysokiego poziomu co prowadzi do mega widowiskowych bitew czarów między magami, a magami. Później mamy wysokopoziomowe postacie z Baldur's Gate II walczące z demonami i innymi piekielnymi stworzeniami, które wymordowałyby w moment całą naszą drużynę z pierwszego Baldur's Gate. Im dalej zagłębiamy się w krainy Amn tym potężniejsze są zaklęcia magów. Zwykłe kule ognia nagle wyglądają słabo w porównaniu z chmurami zapalającymi, śmiercionośnymi mgłami i piorunami łańcuchowymi. Magowie od samego początku potrafią przyzywać potężne zwierzęta takie jak wiwerny i straszne wilki. Później magowie są w stanie uwolnić potwory i demony. Zaklęcia życzeń zapewniają czarodziejowi wszystko co rozkaże. Pod koniec potężni magowie mogą zabić jednym słowem. Jest oczywiste, że magowie są bardzo potężnymi klasami w Baldur's Gate II, ale projektanci starali się utrzymać je w równowadze. Magowie mogą teraz przywoływać chowańce choć mają ograniczoną siłę, ale zawsze można się z nich pośmiać. Chowańce obejmują domowe koty i króliki, a także pseudosmoki i chochliki w zależności od duchowego charakteru maga. Jeśli jednak chowaniec umrze mag na stałe traci jeden punkt kondycji. Ponieważ nasza drużyna zaczyna na tak wysokim poziomie nawet broń znaleziona dość wcześnie w Baldur's Gate II jest znacznie potężniejsza niż najlepsza broń z Baldur's Gate. Oprócz nowych dostępnych rodzajów broni możemy teraz kupić torby z klejnotami i etui na przewijanie w których możemy przechowywać swoje łupy. Przydaje się to podczas długich przeszukiwań lochów. Broń i zbroja są dokładnie widoczne na postaciach na ekranie głównym, a wszystkie magiczne przedmioty mają ciekawą historię i opis. Dodanie tak wielu elementów do gry musiało być ogromnym przedsięwzięciem i z pewnością się opłaciło. Instrukcja jest ogromna i wyjaśnia wszystkie zaklęcia, ale też zawiera odpowiednią ilość informacji na temat wszystkich pozostałych aspektów tytułu. Gra praktycznie nawet podczas premiery nie miala wielu błędów co jeszcze bardziej uwypukliło dbałość o jakość jaką przywiązano do tytułu. Baldur's Gate II może nie jest tak piękna i pomysłowa jak Planescape Torment i nie jest tak rewolucyjna dla gatunku jak oryginalna część Baldur's Gate, ale pod wieloma względami Baldur's Gate II jest kulminacją potężnego renesansu gier RPG na przełomie wieków, Na nowo definiuje dbałość o szczegóły, równowagę gry, długowieczność oraz polerowanie. Nie jest nachalna w swojej kreatywności. W ostatecznym rozrachunku jest to po prostu wspaniałe doświadczenie związane z odgrywaniem ról. Jedno z najlepszych w historii gatunku. Baldur's Gate II przykuwa naszą uwagę i rządzi od ponad 20 lat. Jest to dobrze opowiedziana historia. Dobrze napisana, dobrze nagłośniona i opracowana z dużą zabawą. Gra wciąż przyćmiewa wielu swoich następców. Pozycja obowiązkowa dla każdego kto kocha gatunek RPG. Przeszedłem pięć razy i zawsze zabawa jest rewelacyjna. Obecnie polecam wersje zremasterowaną dostosowaną lepiej do najnowszych systemów operacyjnych i obsługującą rzecz jasna bardzo wysokie rozdzielczości panoramiczne.
Oceniam - 10/10

Najlepsze RPG to moim zdaniem Ultima VII, Chrono trigger, Final Fantasy VII, Fallout 1 i 2, Might and Magic 6 i 7, System Shock 2, Planescape Torment, Baldur's Gate 2, Deus Ex 1, Arcanum, Morrowind, G2NK, KotOR, Vampire: The Masquerade - Bloodlines, Witcher 3, Divinity: Original Sin II, Persona 5, Pillars of Eternity 2, Disco Elysium, Pathfinder: Wrath of the Righteous. Zapewne dołączy do tego szanownego grona Baldur's Gate 3 za którego wreszcie muszę się zabrać na porządnie.
https://www.youtube.com/watch?v=rc2oUHBJkoU&list=PLTRmtrjssw3TFhKPkTmxAhwi7wD3Qo0Th&ab_channel=KrwawyJoe

post wyedytowany przez Wiedźmin 2023-11-19 09:44:32
Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze