Milestone
WWW: http://milestone.it/
Włoskie studio deweloperskie z siedzibą w Mediolanie, skupiające się przede wszystkim na tworzeniu gier wyścigowych poświęconych samochodom i motocyklom. Firma jest również wydawcą swoich gier na europejskim rynku, a produkcje jej autorstwa można znaleźć na rozmaitych platformach – od komputerów osobistych, przez konsole, skończywszy na urządzeniach mobilnych.
Historia
Prehistoria
Studio rozpoczęło działalność jako Graffiti, a jego debiutanckim dziełem była wydana w 1994 roku konwersja gry Super Loopz, przygotowana z myślą o konsoli Super Nintendo Entertainment System. W kolejnym roku zespół opracował już dwie autorskie produkcje, czyli przeznaczoną na komputery osobiste grę Iron Assault oraz Screamera – zręcznościową grę wyścigową. Ta druga pozwoliła mu obrać kurs na kolejne lata.
Pierwsze sukcesy
W 1996 roku firma zmieniła nazwę na Milestone oraz oddała w ręce graczy kontynuację Screamera, którą poświęcono rajdom samochodowym. Kilka miesięcy później pozycja doczekała się ulepszonej wersji w postaci Screamera Rally. Rok 1998 przyniósł przełom w działalności studia, gdyż rozpoczęło ono współpracę z Electronic Arts, co pozwoliło mu na opracowanie cyklu motocyklowych symulacji. W 1999 roku zadebiutowało Superbike World Championship, a w roku 2000 do sprzedaży trafiło Superbike 2000 i Superbike 2001. W latach 2003-2005 firma stworzyła trzy kolejne gry wyścigowe – Racing Evoluzione (w Stanach Zjednoczonych znaną jako Apex) z myślą o konsoli Xbox, grę L’eredita (dostępną jedynie na terenie Włoch) oraz opracowaną we współpracy z firmą Alfa Romeo produkcję S.C.A.R. Squadra Corse Alfa Romeo (znaną również jako Alfa Romeo Racing Italiano).
Mały „skok w bok”
Doświadczenie zdobyte w trakcie pracy nad L’ereditą sprawiło, że w latach 2005-2006 studio mogło pozwolić sobie na niewielki „skok w bok”. W 2005 roku w sprzedaży pojawiło się The X Factor Sing, z kolei rok 2006 przyniósł premierę gry Australian Idol Sing. Jeszcze w tym samym roku zespół powrócił jednak na właściwe tory – premierę miały bowiem następne gry wyścigowe jego autorstwa, czyli samochodowe Evolution GT oraz poświęcone motocyklom Super-Bikes: Riding Challenge i Suzuki Super-Bikes II: Riding Challenge.
Wyścigi na asfalcie…
Od 2007 roku firma niemal w całości skoncentrowała się na tworzeniu tytułów opartych na samochodowych i motocyklowych licencjach. W 2007 roku opracowała nie tylko grę MotoGP ‘07, lecz także SBK 07: Superbike World Championship; wyjątkiem było Super PickUps pozwalające graczom zasiąść za kierownicami tytułowych samochodów. Ścieżką wyznaczoną przez dwie pierwsze z wyżej wymienionych produkcji studio miało podążać w następnych latach. W 2008 roku w sprzedaży pojawiło się MotoGP 08 i SBK 08: Superbike World Championship; seria reprezentowana przez tę ostatnią pozycję doczekała się kolejnej odsłony również w następnym roku. 2009 to także premiera gry Superstars V8 Racing, poświęconej samochodom wyposażonym w słynne ośmiocylindrowe silniki.
…i walka o zwycięstwo na szutrze
W 2010 roku ekipa Milestone została oddelegowana do stworzenia gry opartej na licencji World Rally Championship – WRC: FIA World Rally Championship trafiło na komputery osobiste i konsole. Poza tym w sprzedaży pojawiły się opracowane przez nią gry Superstars V8 Next Challenge, a także SBK X: Superbike World Championship. Rok 2011 przyniósł premierę zarówno SBK 2011, jak i WRC 2.
Rok 2012 natomiast upłynął dla opisywanej firmy pod znakiem premier trzech gier jej autorstwa – oprócz WRC 3 w sprzedaży pojawiły się dwie produkcje poświęcone motocyklom, czyli SBK Generations oraz MUD: Fim Motocross World Championship. Podobnie wyglądał dla studia Milestone rok 2013, kiedy to na sklepowe półki wjechały gry MotoGP 13, WRC: FIA World Rally Championship 4 oraz WRC Powerslide. Jak miało się okazać, były to ostatnie odsłony rajdowego cyklu stworzone przez to studio.
Nowa generacja
W 2014 roku zespół opracował „jedynie” dwie gry, czyli MXGP: The Official Motocross Videogame oraz MotoGP 14. Sytuacja nie zmieniła się w roku 2015, kiedy to światło dzienne ujrzało MotoGP 15 oraz reprezentant pierwszej od dziesięciu lat nowej marki w portfolio studia, czyli motocyklowe RIDE.
Drugim nowym IP w dorobku tej ekipy miała zostać gra Sebastien Loeb Rally Evo, stworzona we współpracy ze światowej sławy kierowcą rajdowym. Poza nią w 2016 roku w sprzedaży pojawiły się jeszcze cztery gry stworzone przez Milestone, czyli MXGP2: The Official Motocross Videogame, Valentino Rossi: The Game, Ducati: 90th Anniversary - The Official Videogame oraz RIDE 2.
Rok 2017 upłynął dla studia pod znakiem kontynuacji znanych serii – na sklepowych półkach zameldowały się MotoGP 17 i MXGP3: The Official Motocross Videogame. Nieco inaczej sytuacja przedstawiała się rok później, kiedy to oprócz MotoGP 18, MXGP PRO i trzeciego RIDE, ekipa stworzyła następne nowe IP, czyli poświęcone rajdom Gravel oraz traktujące o supercrossie Monster Energy Supercross: The Official Videogame.