
MercurySteam
Hiszpańskie studio deweloperskie z siedzibą w Madrycie. Zespół MercurySteam tworzy gry na komputery osobiste i konsole, a jego najbardziej udanymi projektami są Castlevania: Lords of Shadow oraz Metroid Dread.
Historia MercurySteam
Historia firmy rozpoczęła się w 2002 roku, kiedy to studio zostało założone przez Enrica Alvareza i José Ignacio Navasa. Mowa o dwóch byłych pracownikach Rebel Act Studios, mających w portfolio grę Severance: Blade of Darkness.
Pierwsze dzieła
Debiutanckim dziełem MercurySteam była przygodowa gra akcji pod tytułem Scrapland, wypuszczona na komputery osobiste w listopadzie 2004 roku, a na Xboksa – w lutym 2005. Produkcja, której producentem wykonawczym był American McGee, odniosła umiarkowany sukces artystyczny, według serwisu Metacritic zdobywając średnią ocen na poziomie 72-73/100 (w zależności od platformy).
Na następne duże dzieło MercurySteam trzeba było zaczekać do 2007 roku. W międzyczasie zespół oddał w ręce graczy niewielkie Zombi przeznaczone na telefony komórkowe. Rok 2007 przyniósł natomiast premierę utrzymanego w konwencji horroru FPS-a pod tytułem Clive Barker’s Jericho, stworzonego we współpracy z Alchemic Productions. Tytuł, który trafił na komputery osobiste, PlayStation 3 oraz Xboksa 360, doczekał się chłodnego przyjęcia, otrzymując od branżowych mediów oceny, których średnia oscylowała w granicach 60-63/100 (według serwisu Metacritic).
Współpraca z Konami i podseria Castlevania: Lords of Shadow
W kolejnych latach działalność studia MercurySteam zdominowała współpraca z firmą Konami. Opisywanemu zespołowi przypadło w udziale odświeżenie marki Castlevania, czego omawiana ekipa dokonała, powołując do życia podserię Castlevania: Lords of Shadow. Podczas gdy jej dwie główne odsłony, wypuszczone na komputery osobiste, PlayStation 3 oraz Xboksa 360 w 2010 i 2014 roku, były przygodowymi grami akcji TPP, jej spin-off zatytułowany Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate to metroidvania zrealizowana w formie platformówki akcji.
Najcieplej została przyjęta pierwsza część tego podcyklu, zdobywając w serwisie Metacritic średnią ocen na poziomie 81-85/100 (w zależności od platformy). Najchłodniej potraktowano zaś jego drugą odsłonę, ze średnią not na poziomie 58-70/100.
Współpraca z Nintendo i inne projekty
Następnie MercurySteam znalazło kolejnego dużego partnera w postaci firmy Nintendo. Owoce tej kooperacji to wypuszczona w 2017 roku platformowa gra akcji w konwencji metroidvania, pod tytułem Metroid: Samus Returns (remake drugiej odsłony cyklu Metroid), która ukazała się na handheldzie Nintendo 3DS, a także następna część tej serii, czyli gra Metroid Dread, przygotowana z myślą o hybrydowym Nintendo Switch i wydana w 2021 roku.
Studio pracowało również nad innymi, autorskimi projektami. W 2017 roku na komputerach osobistych, PS4 i Xboksie One ukazała się sieciowa gra akcji pod tytułem Spacelords (pierwotnie znana jako Raiders of the Broken Planet), która w 2020 roku pojawiła się także na Playstation 5 oraz Xboksach Series X/S. Rok 2021 przyniósł również premierę Scrapland Remastered, czyli odświeżonej wersji debiutanckiego dzieła studia.
W lutym 2025 roku zapowiedziano natomiast Blades of Fire, czyli grę RPG akcji, której wydanie wzięła na swoje barki firma 505 Games.