Far Cry 2 - test wydajności
Analizujemy grę Far Cry 2 z punktu widzenia szybkości działania na różnych konfiguracjach z naciskiem na karty graficzne. Jaki sprzęt trzeba posiadać żeby wyruszyć w podróż Afryki bez problemów?
Far Cry 2 to druga odsłona gry typu FPS z 2004 roku. Jednak tym razem to nie Crytek, a firma Ubisoft zajęła się jej produkcją. Bazuje ona na silniku Dunia, który jest autorskim pomysłem Ubisoftu. Przyjrzyjmy się jej bliżej z punktu widzenia szybkości działania na różnych konfiguracjach sprzętowych z naciskiem na karty graficzne, których w naszym teście jest dwanaście.
Test był wykonywany za pomocą wbudowanego w grę narzędzia pomiarowego w rozdzielczościach 1280x1024 i 1600x1200 pikseli. Demo, które uruchamialiśmy to Ranch Small.
Ustawienia wbudowanego benchmarka to:
- Synchronizacja pionowa (V-Sync): Nie
- Wygładzanie (Anti-aliasing): Brak
- DirecyX Version (Wersja DirectX): 10
- Naturalne drzewa (Real Tree): Bardzo Wysoka
- Ogień (Fire): Bardzo Wysoka
- Prawa fizyki (Physic): Bardzo Wysoka
- Ogólna (Overall; opcja ta wymusza ustawienia znajdujące się poniżej): Bardzo Wysoka
- Roślinności (Vegetation): Bardzo Wysoka
- Cieniowania (Shading): Bardzo Wysoka
- Terenu (Terrain): Bardzo Wysoka
- Geometrii (Geometry): Bardzo Wysoka
- Postprocessingu (Post): Wysoka
- Tekstur (Textures): Bardzo Wysoka
- Ceni (Shadow): Bardzo Wysoka
- Otoczenia (Ambient): Wysoka
- HDR (HDR): Włączone
- Rozmycia (Bloom): Włączone
Filtrowanie anizotropowe było ustawione w sterownikach na wartość, która tę opcję pozwala kontrolować grze.
Nasza konfiguracja testowa składała się z:
- płyty głównej Microstar MSI P35 Platinum
- procesorów Intel Core 2 Duo E6300 (1,86 GHz, 1066 MHz FSB, 2 MB cache L2) i Intel Core 2 Duo QX6850 (3,00 GHz, 1333 MHz FSB, 4 MB cache L2)
- pamięci operacyjnej OCZ DDR2 800 MHz (5-5-5-15) 2x 1 GB i 4x 1 GB pracujących w trybie dual-channel
- dysku twardego Seagate Barracuda 7200.10 250 GB (SATA II, 16 MB cache, 7200 obr./min.)
- systemu operacyjnego Windows Vista Ultimate SP1 w wydaniu 32-bitowym
Jak powszechnie wiadomo, 32-bitowy system operacyjny Windows Vista jest w stanie wykorzystać pamięć o wielkości do 4 GB. Jednak pamięć w komputerze to nie tylko pamięć operacyjna, ale również pamięć karty graficznej i innych podzespołów. W związku z tym, w zależności od wykorzystywanej w danym momencie karty graficznej, nasza pamięć operacyjna w przypadku konfiguracji 4x 1 GB wynosiła 3 lub 3.25 GB. Jednak te 250 MB praktycznie nie wpływało na ilość klatek osiąganych w grze. Nie zdecydowaliśmy się na zastosowanie pamięci RAM w ilości 3x 1 GB, gdyż pamięć operacyjna DDR2 jest dziś stosunkowo tania i większość użytkowników nawet korzystając z 32-bitowej wersji Windows XP lub Vista, zaopatrzy się właśnie w 4 GB pamięci.
Karty graficzne biorące udział w teście to produkty firmy Microstar z referencyjnymi taktowaniami:
- ATI RADEON HD 4650 (512 MB)
- ATI RADEON HD 4670 (512 MB)
- ATI RADEON HD 4830 (512 MB)
- ATI RADEON HD 4850 (512 MB)
- ATI RADEON HD 4870 (1 GB)
- ATI RADEON HD 4870 X2 (2x 1 GB)
- NVIDIA GeForce 8800 GTS (640 MB)
- NVIDIA GeForce 9500 GT (512 MB)
- NVIDIA GeForce 9600 GT (512 MB)
- NVIDIA GeForce 9800 GT (512 MB)
- NVIDIA GeForce 9800 GTX+ (512 MB)
- NVIDIA GeForce GTX 260 (896 MB)
Karty graficzne ATI korzystały ze sterowników Catalyst 8.12, zaś konkurencyjne NVIDIA ze sterowników GeForce oznaczonych numerem 180.84.