Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Poza grami Testy wydajności gier 7 stycznia 2009, 14:02 NVISION.pl

Far Cry 2 - test wydajności

Analizujemy grę Far Cry 2 z punktu widzenia szybkości działania na różnych konfiguracjach z naciskiem na karty graficzne. Jaki sprzęt trzeba posiadać żeby wyruszyć w podróż Afryki bez problemów?

Far Cry 2 to druga odsłona gry typu FPS z 2004 roku. Jednak tym razem to nie Crytek, a firma Ubisoft zajęła się jej produkcją. Bazuje ona na silniku Dunia, który jest autorskim pomysłem Ubisoftu. Przyjrzyjmy się jej bliżej z punktu widzenia szybkości działania na różnych konfiguracjach sprzętowych z naciskiem na karty graficzne, których w naszym teście jest dwanaście.

Test był wykonywany za pomocą wbudowanego w grę narzędzia pomiarowego w rozdzielczościach 1280x1024 i 1600x1200 pikseli. Demo, które uruchamialiśmy to Ranch Small.

Ustawienia wbudowanego benchmarka to:

  • Synchronizacja pionowa (V-Sync): Nie
  • Wygładzanie (Anti-aliasing): Brak
  • DirecyX Version (Wersja DirectX): 10
  • Naturalne drzewa (Real Tree): Bardzo Wysoka
  • Ogień (Fire): Bardzo Wysoka
  • Prawa fizyki (Physic): Bardzo Wysoka
  • Ogólna (Overall; opcja ta wymusza ustawienia znajdujące się poniżej): Bardzo Wysoka
  • Roślinności (Vegetation): Bardzo Wysoka
  • Cieniowania (Shading): Bardzo Wysoka
  • Terenu (Terrain): Bardzo Wysoka
  • Geometrii (Geometry): Bardzo Wysoka
  • Postprocessingu (Post): Wysoka
  • Tekstur (Textures): Bardzo Wysoka
  • Ceni (Shadow): Bardzo Wysoka
  • Otoczenia (Ambient): Wysoka
  • HDR (HDR): Włączone
  • Rozmycia (Bloom): Włączone

Filtrowanie anizotropowe było ustawione w sterownikach na wartość, która tę opcję pozwala kontrolować grze.

Nasza konfiguracja testowa składała się z:

  • płyty głównej Microstar MSI P35 Platinum
  • procesorów Intel Core 2 Duo E6300 (1,86 GHz, 1066 MHz FSB, 2 MB cache L2) i Intel Core 2 Duo QX6850 (3,00 GHz, 1333 MHz FSB, 4 MB cache L2)
  • pamięci operacyjnej OCZ DDR2 800 MHz (5-5-5-15) 2x 1 GB i 4x 1 GB pracujących w trybie dual-channel
  • dysku twardego Seagate Barracuda 7200.10 250 GB (SATA II, 16 MB cache, 7200 obr./min.)
  • systemu operacyjnego Windows Vista Ultimate SP1 w wydaniu 32-bitowym

Jak powszechnie wiadomo, 32-bitowy system operacyjny Windows Vista jest w stanie wykorzystać pamięć o wielkości do 4 GB. Jednak pamięć w komputerze to nie tylko pamięć operacyjna, ale również pamięć karty graficznej i innych podzespołów. W związku z tym, w zależności od wykorzystywanej w danym momencie karty graficznej, nasza pamięć operacyjna w przypadku konfiguracji 4x 1 GB wynosiła 3 lub 3.25 GB. Jednak te 250 MB praktycznie nie wpływało na ilość klatek osiąganych w grze. Nie zdecydowaliśmy się na zastosowanie pamięci RAM w ilości 3x 1 GB, gdyż pamięć operacyjna DDR2 jest dziś stosunkowo tania i większość użytkowników nawet korzystając z 32-bitowej wersji Windows XP lub Vista, zaopatrzy się właśnie w 4 GB pamięci.

Karty graficzne biorące udział w teście to produkty firmy Microstar z referencyjnymi taktowaniami:

  • ATI RADEON HD 4650 (512 MB)
  • ATI RADEON HD 4670 (512 MB)
  • ATI RADEON HD 4830 (512 MB)
  • ATI RADEON HD 4850 (512 MB)
  • ATI RADEON HD 4870 (1 GB)
  • ATI RADEON HD 4870 X2 (2x 1 GB)
  • NVIDIA GeForce 8800 GTS (640 MB)
  • NVIDIA GeForce 9500 GT (512 MB)
  • NVIDIA GeForce 9600 GT (512 MB)
  • NVIDIA GeForce 9800 GT (512 MB)
  • NVIDIA GeForce 9800 GTX+ (512 MB)
  • NVIDIA GeForce GTX 260 (896 MB)

Karty graficzne ATI korzystały ze sterowników Catalyst 8.12, zaś konkurencyjne NVIDIA ze sterowników GeForce oznaczonych numerem 180.84.

1 2 3 4