autor: Michał Kułakowski
SweetFX – jak w łatwy sposób poprawić i zmienić jakość grafiki w grach
Niewielki zestaw narzędzi SweetFX pozwoli nam z łatwością zaimplementować wygładzanie krawędzi SMAA oraz wiele innych interesujących efektów graficznych do prawie każdej współczesnej gry, która współpracuje z bibliotekami DirectX.
SweetFX to niewielki zestaw bibliotek i narzędzi, dzięki któremu z łatwością zmodyfikujemy obraz w grach. Nie tylko może zastąpić zewnętrzne programy implementujące obsługę wygładzania krawędzi FXAA, MSSA lub SMAA, o których pisaliśmy jakiś czas temu, ale także jest w stanie dodać wiele innych efektów i filtrów, które wzorowane są na tych, jakich możemy używać przy odtwarzaniu obrazu wideo, po zastosowaniu odpowiednich wtyczek.
SweetFX został stworzony przez użytkownika serwisu Guru3D o nicku CeeJay.dk. Na jego forum funkcjonuje już od jakiegoś czasu oficjalny wątek poświęcony zestawowi, w którym znajdziemy informacje o wprowadzanych do niego zmianach, związanych z nim planach na przyszłość, a także opinie i porady użytkowników.
Lista efektów obsługiwanych przez SweetFX:
- SMAA – wygładzanie krawędzi za pomocą techniki SMAA
- LumaSharpen – filtr wyostrza obraz i uwidacznia detale grafiki
- Bloom – rozmywa i wzmacnia światło poszczególnych obiektów w grze
- HDR – naśladuje efekty jakie daje zastosowanie techniki HDR [może wypłynąć znacznie na wydajność]
- Technicolor – sprawia, że obraz przypomina filmy tworzone w technice Technicolor
- Tonemap – dopasowuje kolor i światło w grze
- Vibrance – modyfikuje poziom nasycenia barw
- Sepia – obraz w odcieniach sepii
- Vignette – winietowanie obrazu, krawędzie ekranu są lekko przyciemnione
- Dither – wykorzystanie ditheringu, obraz na ekranie wygada jakby został wyświetlony w większej ilości kolorów niż w rzeczywistości
Aby móc skorzystać z tych opcji wystarczy przekopiować pliki zestawu, które dostępne są w tym miejscu, do katalogu z grą lub programem, w którym chcemy ich użyć. Zmieniając plik tekstowy „settings” możemy uruchamiać poszczególne efekty. Co ważne, nie musimy nawet przy tym wychodzić z gry, wystarczy ją bowiem zminimalizować i otworzyć edytor tekstu, wszelkie zmiany powinny zauważalne od razu. W podobny sposób eksperymentować możemy również ustawieniami filtrów. SweetFX korzysta również z kilku skrótów klawiaturowych, umożliwiających np. błyskawiczne wyłącznie i włączanie wtyczki.
Według autora, biblioteki działają z kartami graficznymi, obsługującymi pixel shadery w wersji 3.0 i wspierają praktycznie wszystkie gry (twórca opisał kilka wyjątków) oraz niektóre programy wykorzystujące DirectX 9, 10 oraz 11. SweetFX działa na systemach operacyjnych Windows 2000, XP, Vista oraz 7. Warto jednak zaznaczyć, że nie współpracuje z aplikacjami 64-bitowymi, tak więc przed uruchomieniem zawsze powinniśmy wybierać ich 32-bitową wersję.
Więcej informacji o konkretnych ustawieniach dających te efekty znajdziemy tutaj.
Więcej informacji o konkretnych ustawieniach zapewniających te efekty znajdziemy tutaj.
Przykłady zastosowania niektórych z opcji SweetFX, z wątku na forum Guru3D, na którym znajdziemy porady jak odpowiednio skonfigurować filtry.
- Torchlight II
- Borderlands 2
- Darksiders II
- Guild Wars 2
- Fallout: New Vegas
- Far Cry
- Max Payne 3
- Mass Effect i Deus EX: Bunt Ludzkości
- Vampires the Masquerade: Bloodlines
- Wolfenstein i Borederlands