autor: Michał Kułakowski
Mniejsza ilość pamięci RAM w PS Vita potwierdzona przez jednego z deweloperów [news uaktualniony]
Szef blisko współpracującego z Sony studia Novarama stwierdził, że zmniejszenie ilości pamięci RAM z 512 do 256 MB w konsoli PlayStation Vita nie wpłynie na deweloperów i produkowane przez nich gry na tę platformę. Potwierdził on tym samym nieoficjalnie krążące na ten temat plotki.
Dani Sánchez-Crespo, szef blisko współpracującego z Sony, hiszpańskiego studia Novarama, które pracuje w tej chwili nad przeznaczoną na PS Vitę grą Reality Fighters, stwierdził, że ograniczenie ilości pamięci RAM w konsoli z 512 do 256 megabajtów, nie wpłynie na postęp prac nad tytułem oraz w żaden sposób nie zaszkodzi planom dewelopera.
Zapewnienia te nie byłyby warte odnotowania gdyby nie fakt, że nieoficjalnie potwierdził on w ten sposób krążące od jakiegoś czasu plotki na ten temat. Według nich Sony zrezygnowało z początkowo planowanych 512MB RAMu i ma zamiar w ostatecznej wersji konsoli zmniejszyć tę liczbę o połowę, aby obniżyć koszty związane z produkcją PS Vity. Co prawda do tej pory nie podano dokładnej technicznej specyfikacji konsoli, ale przez długi czas większość specjalistów i deweloperów, którzy otrzymali pierwsze egzemplarze sprzętu, uważała, że będzie ona ostatecznie sprzedawana właśnie z 512MB RAMu na pokładzie.
Sánchez-Crespo uważa, że cięcia na które zdecydowało się Sony, są nieszkodliwe, a nawet mogą pomóc i to zarówno studiom produkującym gry, jak i ich konsumentom:
„Nie, zmiany te nie wpłyną specjalnie na nasze projekty. Właściwie, deweloperzy pracują lepiej z pewnymi narzuconymi z góry ograniczeniami. W gruncie rzeczy, Vita ma ogromne możliwości jeżeli chodzi o wydajność układu graficznego, jej procesor i pamięć RAM. Trzeba pamiętać, że PSP miało tylko 32 megabajty pamięci, teraz będziemy mieli prawie dziesięciokrotnie więcej. Zdajemy sobie sprawę, że im więcej możliwości ma dany sprzęt, tym wyższa jest jego cena, co wpływa na zainteresowanie konsolą. W naszym interesie jest to, by Sony sprzedało jak najwięcej egzemplarzy Vity. Bez wątpienia pracownicy firmy dokonali trudnego wyboru tego co zostawić, a co usunąć z konsoli.”
Mimo cięć, 256MB pamięci RAM, to nadal dwa razy więcej niż posiada główny konkurent Vity, Nintendo 3DS. Nie powinniśmy się też dziwić, że Sony szuka wszelkich sposobów by zmniejszyć koszty konsoli, zwłaszcza że przez dłuższy czas po premierze będzie ona, prawie na pewno, sprzedawana ze stratą dla producenta. Zagrożeniem wydaje się też konkurencja ze strony Nintendo, które już zaczęło obniżać cenę 3DS, przygotowując się do ostrej walki o pieniądze graczy, którzy są coraz mniej skłonni inwestować w przenośne konsole.
Uaktualnienie: Anonimowe źródło wewnątrz Sony Computer Entertainment Japan zdradziło serwisowi Develop że PlayStation Vita nie zostało poddane żadnej redukcji pamięci RAM. Tymczasem szef Sony Worldwide Studios Shuhei Yoshida przestrzegł przed dawaniem wiary plotkom, które pojawiają się w internecie.