autor: Aleksander Kaczmarek
Rosną przychody rynku gier PC
Na przekór producentom konsol, prorokującym rychły koniec grania na „blaszakach”, rynek gier na komputery PC radzi sobie całkiem nieźle. Według danych przedstawionych przez PC Gaming Alliance przychody z globalnej sprzedaży w tym segmencie branży gier wideo wzrosły w ubiegłym roku o 3% i sięgnęły 13,1 mld dolarów.
Na przekór producentom konsol, prorokującym rychły koniec grania na „blaszakach”, rynek gier na komputery PC radzi sobie całkiem nieźle. Według danych przedstawionych przez PC Gaming Alliance przychody z globalnej sprzedaży w tym segmencie branży gier wideo wzrosły w ubiegłym roku o 3% i sięgnęły 13,1 mld dolarów.
Raport horyzontalny na zlecenie PC Gaming Alliance przygotowała specjalizująca się w badaniach branży gier wideo firma DFC Intelligence. Wyniki analiz wskazują na kilka istotnych kierunków rozwoju rynku gier na pecety.
Podstawę wzrostu przychodów ze sprzedaży gier i oprogramowania dla komputerowych graczy w 2009 roku stanowił rosnący popyt na produkty dostępne w dystrybucji online. Trend, który już wcześniej mocno zaznaczył się w krajach azjatyckich, jest coraz silniejszy w Europie i Ameryce Północnej.
Jak informuje David Cole, jeden z analityków DFC Intelligence, 70% ankietowanych w badaniach graczy przyznało, że kupuje pełne wersje gier poprzez internet, a ponad połowa wybiera produkty dostępne w postaci cyfrowej.
Rosnące zainteresowanie zakupami gier przez internet, w tym także wyłącznie w formie plików do pobrania, miało swoje przełożenie na spadek obrotów w tradycyjnych sklepach. W ubiegłym roku sprzedaż pudełkowych wersji gier na pecety nie wygenerowała nawet 20% przychodów całego rynku.
Można więc wywnioskować, że sklepy z półkami wypełnionymi po brzegi grami, do jakich przyzwyczailiśmy się przez lata, powoli będą zanikać. Z drugiej strony, względnie niskie koszty dystrybucji cyfrowej pozwalają wydawcom gier osiągać większą rentowność sprzedaży.
Co ciekawe, w 2008 roku motorem napędowym rynku gier PC były przede wszystkim produkcje z gatunku MMO. Ubiegły rok nieco skorygował ten trend. O 10-15% zmalały wpływy z gier wymagających płatnej subskrypcji. W tym przypadku spadek zainteresowania można tłumaczyć brakiem ciekawych nowości i stopniowym znudzeniem graczy starszymi produkcjami. Znacząco wzrosła za to liczba użytkowników gier, które nie wymagają płacenia abonamentów (tzw. free-to-play). To z kolei daje niezłą perspektywę dla tytułów, których finansowanie oparte jest np. na systemie mikrotransakcji.
W przeciwieństwie do poprzedniej edycji, horyzontalny raport PC Gaming Alliance za rok 2009, udostępniony został w pełnej formie jedynie członkom tej organizacji. Przypomnijmy, że skupia ona dużych graczy rynku gier i oprogramowania dla pecetów oraz producentów sprzętu komputerowego, w tym takie firmy jak: Microsoft, Intel, AMD, Dell, Nvidia, Capcom i Epic Games.