Commodore 64 tworzy obrazy AI - potrzebuje 20 minut, aby wygenerować 64 piksele

Generatywna sztuczna inteligencja została uruchomiona na 40-letnim Commodore 64. Efekt jej pracy także jest całkiem retro, bo składa się z 64 pikseli, do tego powstawał aż 20 minut. Podsumowując – ani szybko, ani efektownie, ale działa.

tech
Arkadiusz Strzała10 maja 2024
Źrodło fot. Alexander Grigoryev, Unsplash / Nick Bild, YouTube
i

Czy archaiczny sprzęt można wykorzystać w obliczeniach sztucznej inteligencji? Okazuje się, że tak. Akceleracja AI kojarzy się z nowoczesnym sprzętem, ale nie tylko i wyłącznie do niego przypisana. W tym przykładzie Commodore 64 jest w stanie wygenerować obraz, ale pod pewnymi warunkami – jeśli wystarczy nam grafika w rozmiarze 8x8 punktów i będziemy dysponować co najmniej 20 minutami czasu.

Commodore 64 w służbie AI

Należy rozróżnić w tym przypadku proces pracy AI i jej uczenia. Wyjątkowo wymagający co do mocy obliczeniowej jest trening sztucznej inteligencji. Potrzebuje on tysięcy specjalnych akceleratorów (jak np. Nvidia H100) i terabajtów danych do przetworzenia. Gdy model jednak jest już wytrenowany, obliczenia potrzebne do zobrazowania efektów są znaczniej mniej zasobożerne. Wystarczy do tego zwykły PC, choć dobrze aby posiadał procesor z NPU (Neural Processing Unit).

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby podołał temu zadaniu sprzęt retro, tylko należy przygotować się na bardziej symboliczne wyniki jego pracy. Serwis Tom’s Hardware opisuje „probabilistyczny algorytm PCA”, który potrafi wygenerować obrazek składający się z 64 pikseli. Ten prosty sprite wygląda raczej mizernie przy malowidłach Midjourney i do tego „komoda” potrzebuje aż 20 minut, aby go stworzyć. Jednak doświadczenie to udowadnia, że 40-letni komputer też może „uruchomić AI”, choć trening w tym przypadku został przeprowadzony na współczesnych maszynach.

Arkadiusz Strzała

Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

Google Chrome czekają ogromne zmiany. Wiele wtyczek przestanie działać

Google Chrome czekają ogromne zmiany. Wiele wtyczek przestanie działać

ASUS ROG Ally X zauważony w jednym ze sklepów

ASUS ROG Ally X zauważony w jednym ze sklepów

Internauta stworzył przenośną konsolę do gier. Wykorzystał do tego kamerę samochodową

Internauta stworzył przenośną konsolę do gier. Wykorzystał do tego kamerę samochodową

„Zabójca flagowców zasilany AI”; tak reklamowany jest realme GT6 przez prezesa firmy na łamach Forbes

„Zabójca flagowców zasilany AI”; tak reklamowany jest realme GT6 przez prezesa firmy na łamach Forbes

Dziwne porady w wyszukiwaniu to nie halucynacje. Google uważa, że jej AI działa dobrze, a winne są niuanse językowe

Dziwne porady w wyszukiwaniu to nie halucynacje. Google uważa, że jej AI działa dobrze, a winne są niuanse językowe