Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Flying Wild Hog

Firma polski producent wydawca

Flying Wild Hog to polskie studio deweloperskie, produkujące gry na komputery osobiste, konsole i urządzenia mobilne. Siedziba firmy mieści się w Warszawie, jednak studio posiada również oddziały w Krakowie i Rzeszowie. Od 2009 roku szefem firmy jest Michał Szustak. Zespół Flying Wild Hog najbardziej znany jest z odświeżenia klasycznej marki strzelanin FPS Shadow Warrior, dokonanego we współpracy z liczącym się, światowym wydawcą – Devolver Digital. Studio jest również wydawcą niektórych swoich produkcji. W 2020 zespół dwukrotnie zmienił właściciela; najpierw nabyła go firma Supernova Capital, a następnie ekipa przeszła w ręce spółki holdingowej Embracer Group, pod której skrzydłami znajdowało się również wydawnictwo THQ Nordic.

Historia

Początki Flying Wild Hog sięgają kwietnia 2009 roku, kiedy to firma została założona przez Tomasza Barana, Michała Szustaka oraz Klaudiusza Zycha. Zespół rozpoczął działalność od stworzenia autorskiego silnika graficznego – Road Hog Engine – który został opracowany wyłącznie z myślą o komputerach osobistych. Z czasem jednak technologia doczekała się aktualizacji, która rozszerzyła jej możliwości o obsługę konsol PlayStation 4 oraz Xbox One.

Twardy reset i wojownik cienia

Pierwszą grą stworzoną przez Flying Wild Hog była strzelanina FPP Hard Reset, która trafiła na komputery osobiste w 2011 roku. Tytuł doczekał się ciepłego przyjęcia ze strony graczy i recenzentów, a w kwietniu 2012 roku rozbudowano go o darmowe rozszerzenie pod tytułem Hard Reset: Exile. Kolejnym kamieniem milowym było rozpoczęcie współpracy z firmą Devolver Digital, co zaowocowało premierą pecetowego Shadow Warrior we wrześniu 2013 roku. Następnie produkcja została dostosowana do konsol PlayStation 4 oraz Xbox One, na które trafiła w październiku 2014 roku.

Choć przez lata studio zdążyło wyspecjalizować się w produkcji dynamicznych strzelanin FPP, w grudniu 2014 roku w dystrybucji cyfrowej zadebiutowało kolejne jego dzieło, stanowiące swego rodzaju odskocznię od owego schematu. Mowa o JUJU, czyli kolorowej platformówce na komputery osobiste, PlayStation 3 i Xboksa 360. Czerwiec 2015 to z kolei miesiąc, w którym oficjalnie zapowiedziano Shadow Warrior 2 – nim jednak w sprzedaży pojawiła się kolejna odsłona przygód Lo Wanga, w grudniu tego samego roku podjęto decyzję o otwarciu drugiej komórki studia w Krakowie.

W czerwcu 2016 roku deweloperzy oddali w ręce graczy Hard Reset Redux – zremasterowaną wersję swojego pierwszego hitu, która trafiła na PC, Xboksa One oraz PlayStation 4. Shadow Warrior 2 z kolei pojawił się sprzedaży w październiku 2016 roku. Produkcja zadebiutowała na komputerach osobistych – konsolowi gracze musieli na nią czekać do 19 maja 2017 roku, kiedy to ów tytuł trafił na Xboksa One i PlayStation 4. Następnie twórcy nabrali wody w usta na całe lata.

Zmieniający się właściciele

Cisza z ich strony trwała do marca 2019 roku, kiedy to zespół utworzył swój trzeci oddział w Rzeszowie. Następnie w udzielonym w lutym 2020 roku wywiadzie z serwisem Wccftech prezes studia – Michał Szustak – ujawnił, że jego ekipa pracuje nad trzema pozycjami; podczas gdy dwie z nich miały być produkcjami z segmentu AAA, trzecia była „nieco mniejszą grą akcji”. 15 marca obwieszczono natomiast, że studio zostało wykupione przez firmę Supernova Capital (założoną przez Paula Wedgwooda, czyli byłego prezesa Splash Damage). Deweloperzy chwalili sobie tę współpracę, a nowy właściciel zespołu przekonywał w komunikacie prasowym, że zamierza ograniczyć swą rolę do „redukcji zamieszania, zmniejszania wpływu polityki, podnoszenia produktywności i rentowności oraz radykalnego poprawiania morale”.

Jak się okazało 6 lipca 2020 roku, jednym z trzech projektów, o których Szustak mówił w lutym, był Shadow Warrior 3. Wydawcą produkcji, której premierę wyznaczono na 2021 rok, została firma Devolver Digital, dzięki której światło dzienne ujrzały dwie poprzednie odsłony tego cyklu. Poza tym twórcy opracowali pierwszoosobową grę akcji pod tytułem Devolverland Expo, którą określili mianem „marketingowego symulatora”. Pozycja, którą 11 lipca udostępniono za darmo na platformie Steam, pozwoliła nam zwiedzić ekspozycję zaplanowaną przez firmę Devolver Digital na ostatecznie odwołane targi E3 2020 i zobaczyć materiały promujące nadchodzące wówczas gry z portfolio tego wydawcy. Oczywiście polscy autorzy popuścili wodze fantazji.

17 sierpnia 2020 roku studio Flying Wild Hog zdradziło natomiast, że nawiązało współpracę z firmą Jagex, której owocem będzie gra RPG akcji. Mowa o produkcji osadzonej w uniwersum science fiction, nastawionej na tryb multiplayer i działającej w oparciu o technologię Unreal Engine 5 (pomimo że początkowo powstawała na silniku Unreal Engine 4). Premierę tej tajemniczej wówczas pozycji wyznaczono na 2021 rok, a miały ją poprzedzić zamknięte i otwarte beta-testy.

Pod skrzydłami Embracer Group

18 listopada 2020 roku Flying Wild Hog ponownie zmieniło właściciela. Firma Supernova Capital sprzedała 100% jego udziałów spółce holdingowej Embracer Group (właścicielowi wydawnictwa THQ Nordic) za 137,2 mln dolarów (blisko 516 milionów złotych). Lars Wingefors, czyli jeden z założycieli Embracer Group, przekonywał wówczas, że omawiany zespół zachowa pełną niezależność i będzie mógł bez przeszkód rozwijać się w kierunku tworzenia gier z segmentu AAA.

Wcześniej jednak Flying Wild Hog podpisało umowę z firmą Focus Home Interactive i pomimo przejścia pod skrzydła konkurencyjnej firmy studio musiało wywiązać się z jej postanowień. Owocem tej współpracy miała być gra Evil West, czyli western z wampirami, zapowiedziany podczas The Game Awards 2020. Tytuł zmierzał na komputery osobiste i konsole ósmej oraz dziewiątej generacji w 2021 roku.

W czerwcu 2021 roku Flying Wild Hog zaprezentowało światu owoc swojej współpracy z niezależnym deweloperem Leonardem Mencharim (autorem gier The Eternal Castle [Remastered] oraz Riot: Civil Unrest). Mowa o platformowej grze akcji pod tytułem Trek to Yomi, utrzymanej w stylistyce przywodzącej na myśl filmy Akiry Kurosawy. Gra zmierzała na komputery osobiste oraz konsole ósmej i dziewiątej generacji.

Co zaś tyczy się projektu przygotowywanego we współpracy z firmą Jagex – w lipcu 2021 roku okazała się nim gra Space Punks, czyli izometryczny looter shooter free-to-play w klimatach science fiction. Nieco na przekór pierwszym zapowiedziom produkcja miała zadebiutować (na komputerach osobistych, PlayStation 5 oraz Xboksach Series X/S).

Opóźnione premiery

Ostatecznie twórcom nie udało się dotrzymać niemal żadnego (z jednym wyjątkiem) z podawanych wcześniej terminów premier swoich projektów. Jako pierwszy zadebiutował Shadow Warrior 3, który trafił na komputery osobiste i konsole 1 marca 2022 roku. Według serwisu Metacritic, średnie ocen przyznanych temu tytułowi przez branżowe media mieściły się w przedziale 63-76/100 (w zależności od platformy); na Steamie pozycja doczekała się „mieszanych” opinii graczy. Następnie, 5 maja 2022 roku, do sprzedaży trafiło Trek to Yomi. Na platformie Steam produkcja cieszyła się „w większości pozytywnymi” recenzjami, z kolei według serwisu Metacritic, średnie ocen przyznanych jej przez branżowe media oscylowały wokół 71-72/100 (w zależności od platformy). Jako trzeci, 22 listopada 2022 roku, na sklepowych półkach pojawił się Evil West. Na platformie Steam gracze ocenili ten tytuł „w większości pozytywnie”, z kolei średnie not od branżowych mediów mieściły się w granicach 70-75/100 (według serwisu Metacritic).

Niestety zamiast debiutu pełnej wersji Space Punks, rok 2023 przyniósł przedwczesną śmierć tej produkcji. We wrześniu poinformowano bowiem, że tytuł, który od lipca 2021 roku można było sprawdzić we wczesnym dostępie, przestanie działać 6 listopada. Jednocześnie Flying Wild Hog i firma Jagex umożliwiły graczom zwroty środków zainwestowanych w mikrotransakcje. Jako powody takiego stanu rzeczy autorzy wskazywali „warunki rynkowe” oraz przyświecające im cele.


Wydane gry

JUJU2014

Hard Reset2011